به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۲ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : ۹۱۴۳۸
آیت‌الله یثربی: دلواپسی‌های نمایشی را تمام کنید

ملت می‌داند شما دلواپس چه هستید

گروه سياسي: نماز عید سعید قربان كاشان به امامت آیت الله یثربی در مسجد جامع حبیب بن موسی (ع) این شهرستان برگزار شد.
ملت می‌داند شما دلواپس چه هستید
آیت الله یثربی خطبه نخست نماز را به اهمیت بازگشت به سوی خداوند و طلب غفران و رحمت الهی اختصاص داد و بیان داشت: انسان هایی که رو به درگاه خداوند می آورند در نوع خواسته و خواهش خود متفاوتند، اما در این که خداوند کریم و جواد و غنی بالذات است اختلافی ندارند. ایشان با بیان این که برای غنی مطلق، فرقی میان خواسته ها و افراد نیست، بلکه این انسان است که باید توانایی و ظرف گیرندگی خود را بالا ببرد، افزود: البته ما که از خدا غفران و خیر و خوبی طلب می کنیم باید در اعمال و رفتارمان تامل کنیم و ببینیم آیا کردار ما با آن چه طلب می کنیم تطابق دارد؟

ایشان با اشاره به دعای حضرت امام سجاد علیه السلام بیان داشت: ما چیز قابلی برای عرضه به محضر الهی نداریم شفیعی نیز نداریم الا رسول و اهل بیت، ولی می دانیم که دریای عفو و بخشش و کرم خداوند بسیار عظیم است و همین است که به ما جرات اظهار طلب می دهد. ایشان افزود: انسانی که طلب خیر و غفران از خداوند دارد با وجود آن که سرمایه ای ندارد اما با علم به این که خداوند دریای رحمت و کرم است خواهش و خواسته خود را در بارگاه الهی مطرح می کند و به فراخور ظرفیت خود پاسخ می گیرد.

رئیس حوزه علمیه کاشان در آغاز خطبه دوم با گرامیداشت سالروز آغاز جنگ تحمیلی تصریح کرد: جنگ امر مذمومی است و تمام عقلای عالم از آن گریزانند اما وقتی ملتی مورد تعدی قرار گرفت، دیگر جنگ مذموم نیست و ملت ما در آن روزها با همت و توان و غیرت ملی و دینی از سرزمین و مردم و باورهای خود دفاع کردند. ایشان رقم بسیار بالای شهدا، و جانبازان جنگ را خاطراتی تلخ در تاریخ ایران دانست و بیان داشت: امروز مهم این است که این تاریخ و نتیجه و پیامدهای جنگ برای نسل جدید بیان شود و راه و رسم آینده ملت بر اساس آن ترسیم شود.

ایشان تصریح کرد: این چه حرفی است که برخی صرفا جهت مخالفت با دولت، می گویند هشت سال جنگ چه ضرری داشت؟ آیا این همه شهید ضرر نبود؟ این همه جانباز و خانواده های پریشان و حجم عظیم ویرانی ها در جنوب و غرب کشور ضرر نبود؟ بنا بر محاسبه سازمان ملل، صدها میلیارد دلار خسارت به کشور در هشت سال جنگ، ضرر نبود؟ استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم رمز موفقیت و پیروزی در جنگ را صفا و یکرنگی و همدلی تمامی مردم در آن دوران دانست و بیان داشت: در آن زمان انواع گرایش های سیاسی وجود داشت اما در برابر تعرض به مملکت، همه بر سر اصل دفاع از آب و خاک و اعتقادات همدل بودند؛ افراد دارای ایده ها و اندیشه های مختلف در کنار هم بودند و اصل دفاع از هویت انسانی و غیرت دینی و عزت ملی همه را در کنار هم جمع کرده بود.

ایشان بازگشت به روحیه آن دوران و احیای اخلاق در جامعه را گره گشای وضعیت موجود و موجب تنزیه جامعه دانست و افزود: جوانان ما از صفای باطن و خلوص نیت برخوردار بودند و بابت جنگ دیناری حقوق نمی گرفتند، دانش آموزان و دانشجویان مان درس و تحصیل را رها کردند و به جبهه ها رفتند.
ایشان با یادآوری جوانانی که در پاکسازی میدان های مین پوتین شان را باز می کردند که به بیت المال لطمه ای وارد نکنند، بیان داشت: چه شد که عده ای بر سر این سفره نشستند و میلیاردها ثروت ملت را به یغما بردند و مملکت را به این روز انداختند؟ کسانی که پای شان را به جبهه ها نگذاشته اند و در پشت جبهه ها نیز اقدامی انجام ندادند امروز در همه چیز از ملت طلبکار شده اند.

آیت الله یثربی با بیان این که ملت با رای حداکثری جریانی را روی کار آورده اند تا به اوضاع نابسامان سامان دهند، خطاب به مخالفان افراطی بیان کرد: دست از زیاده خواهی بردارید و این اغواگری ها و ابراز دلواپسی های نمایشی را تمام کنید، ملت می داند که شما دلواپس ثروت و مکنتی هستید که در آن هشت سال به دست آوردید و کشور را به این روز انداختید. ایشان افزود: بگذارید کشور به سمت پیشرفت حرکت کند، بگذارید امنیت اداری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جامعه حاکم شود، بگذارید اهل فکر و نظر حرف شان را بزنند، همه به انقلاب و نظام علاقمندند، نیاییم همه را به بهانه های مختلف حذف کنیم برای این که فقط حزب خودمان بماند، اگر بخواهیم از زاویه تنگ یک حزب به جامعه نگاه کنیم جز یک تعداد معدود کسی باقی نمی ماند.

ایشان با طرح این پرسش که حذف نگاه ها و افکار متفاوت در آن هشت سال چه نتیجه ای به بار آورد، افزود: برای اینکه خودشان بمانند به بهانه های ضد انقلاب و ضدنظام و غیره بسیاری را طرد کردند.
رئیس حوزه علمیه کاشان در بخش دیگری از سخنان خود، کاشان را شهری با قابلیت های بسیار و دارای تاریخی عظیم در علم و خرد و صنعت و فرهنگ و هنر توصیف کرد و افزود: شهری که بیست سال پیش، تعداد بیکارانش به عدد انگشتان دست نمی رسید امروز به چه وضعیتی افتاده است؟ اگر جامعه بیش از این در فقر و ناداری فرو رود مهار امور از دست زمامداران خارج می شود.

ایشان دو انتخابات اسفندماه را فرصت مغتنمی برای ملت دانست تا با انتخاب نیروهای خبره و فرهیخته و باتجربه زمینه را برای خدمتگزاری صحیح و پیشرفت کشور هموار سازند. استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان روایت «رسولک ترجمان عقلک» از ائمه به این معنا که فرستاده تو نشان دهنده میزان تعقل و اندیشه توست، تاکید کرد: یک ملتی وقتی می خواهد کسی را به عنوان نماینده بفرستد و سرنوشت خود را به دست او بدهد، افراد تحصیلکرده، اخلاقمدار، توانمند، با تجربه و مدیر را انتخاب می کند، افرادی که در شأن این ملت باشد.

ایشان مردم را به بیداری و هشیاری در این امر فراخواند و تاکید کرد: اغواگران سیاسی در هر انتخاباتی به میدان می آیند تا با فریب بخشی از مردم به مطامع خود برسند، احزابی که از اول انقلاب تا حالا حتی توان افزایش نیرو ندارند و فقط با اتکا به زور و قدرت می توانند ادامه حیات بدهند منجر به وضعیت دولت گذشته می شوند. ایشان افزود: برای این که رای مردم را بگیرند وعده های توخالی می دهند و دروغ می گویند و برای نمونه برای این که رای جامعه کارگری کاشان را بگیرند ده سال است به مردم این شهر وعده ساخت بیمارستان تامین اجتماعی داده اند اما دریغ از کوچک ترین اقدامی. آیت الله یثربی در پایان از مردم خواست تا به نیازمندان توجه کنند و در این ایام بتوانند به خانواده هایی که محصل دارند کمک کنند تا تحصیل آبرومندی برای فرزندان شان فراهم کنند.