به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۵ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب : ۹۱۵۹۳
تئاتر و سینما يك چهره توانمندش را از دست داد

«هما روستا» در سالروز تولدش درگذشت

گروه هنري: هما روستا كارگردان و بازیگر با سابقه و توانمند تئاتر و سینماي ايران و همسر زنده‌یاد حمید سمندریان چهارم مهرماه همزمان با سالروز تولدش دار فانی را وداع گفت.
«هما روستا» در سالروز تولدش درگذشت
روستا که برای مداوای بیماری سرطانش به آمریکا رفته بود در بیمارستانی در لس آنجلس برای همیشه چشم‌هایش را به روی زندگی بست. متولد 1325 در تهران و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک از بخارست است و از فیلم‌های شاخص او می‌توان به «گزارش یک قتل»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «تمام وسوسه‌های زمین»، «مسافران» و «از کرخه تا راین» اشاره کرد. این بازیگر که در جشنواره 32 فیلم فجر بزرگداشتش برگزار شد، نوشت: «من باید تشکر کنم از مردمی که در کوچه و خیابان با لبخند پرمهرشان به من نیروی زندگی می‌بخشند. پس بزرگداشت می‌تواند زیبا باشد اگر پایان راه نباشد.»

بهاره رهنما در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، از درگذشت هما روستا خبر داد و نوشت: «اومدم بی‌دلیل و با دلیل بنویسم سپیده که سر زند اولین روز از روزهای بی‌تو آغاز می‌شود ... گمانم شعری است از منوچهر آتشی، که ناگهان خبر عجیب سفر ابدی بانو هما روستا رو شنیدم. امشب کلا طعم گس خرمالوهای پاییز رو داشت. طعم رفتن و بی‌خود نبود بیتوته این شعر در ذهنم. تسلیت می‌گم به جامعه هنری و مردم ایران، اگر چه شک ندارم مرگ فقط آغاز یک سفره و این روزا گاهی خودمم دلتنگ این سفرم. من تو نمایش باغ آلبالو افتخار دارم نقشی رو بازی کنم که سال‌ها پیش خانم روستا بازی کردند: رانووسکایای شکوهمند باغ آلبالو بی‌شک بانو بود و بس...»

هما روستا با مرحوم حمید سمندریان، کارگردان تئاتر ازدواج کرده بود. یکی از بیادماندنی ترین نقش های هما روستا، بازی تحسین برانگیز او درفیلم "از کرخه تا راین" است. روستا، فرزند رضا روستا از چهره های سیاسی چپ در دوران پهلوی اول و از جمله افراد موسوم به 53 نفر بود. رضا روستا تا زمان مرگش در ۱۳۵۰ مسئول کارگران حزب توده در خارج از کشور بود.