به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۹۱۷۸۲

هافینگتون‌پست: چه کسی شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است؛ کری یا ظریف؟

گروه سیاسی: روزنامه هافینگتون پست در گزارشی با پرداختن به سابقه اعطای جایزه صلح نوبل به‌طور مشترک به مقامات سیاسی جهان، نوشت: چه کسی شایسته دریافت این جایزه است، کری یا ظریف یا هر دو؟
هافینگتون‌پست: چه کسی شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است؛ کری یا ظریف؟
روزنامه هافینگتون پست در ادامه این گزارش نوشت: بحث‌های زیادی درباره اهدای جایزه صلح نوبل به افرادی که توافق هسته‌ای را به سرانجام رساندند، وجود دارد. نام باراک اوباما می‌تواند در صدر این فهرست قرار داشته باشد اما کمیته نوبل احتمالا صلاحیت وی برای دریافت جایزه نوبل را رد کند،‌ زیرا اوباما در سال 2009 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، اعطای این جایزه برای بار دوم به او غیرقابل توجیه است. بنابراین توجه افکار عمومی روی دو نام دیگر متمرکز می‌شود؛ یعنی جان کری، ‌وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.

به نوشته هافینگتن پست، بهترین کار این است که هر دو آن‌ها به صورت مشترک دریافت کننده جایزه صلح نوبل باشند، بدون این‌که بخواهیم قضاوت کنیم کدام یک از این دو سهم بیش‌تری در حصول این توافق داشته‌اند. سابقه این مدل اهدای جایزه وجود دارد، به طوری که کمیته نوبل در سال 1978 تصمیم گرفت جایزه صلح را به انورسادات و مناخیم بیگن بدهد و در سال 1994 نیز یاسر عرفات و اسحاق رابین به طور مشترک، این جایزه را دریافت کردند.

در حال حاضر نیزشاهد یک وضعیت مشابه هستیم. فرضیه‌های بسیار زیادی وجود دارد که زیربنای این قضاوت است مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای، یک اقدام بسیار مهم در مسیر صلح است. هرچند هنوز برخی افراد هستند که درباره اعتبار این توافق، تردید دارند.

این افراد مدعی‌اند ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به سلاح بوده است در حالی‌که هیچ‌گاه ثابت نشده ایران تصمیمی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای داشته است. این روزنامه آمریکایی در پایان نتیجه گیری کرده است که در حال حاضر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این مساله وجود دارد که جایزه صلح نوبل باید به آن‌هایی داده شود که توافق هسته‌ای را به دست آورده‌اند. آن‌گونه که در وصیت آلفرد نوبل تاکید شده است، این جایزه باید به کسانی اهدا شود که بیش‌ترین یا بهترین کار را برای برادری میان ملت‌ها، برای از بین بردن یا کاهش نظامی‌گری و برای ایجاد و حفظ صلح انجام داده باشند.
مرجع : ایسنا

اوباما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۱۸:۵۷
اوباما (323562)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۱۲:۲۶
در نظر بگیرید آقای ظریف جایزه صلح را دریافت کنند و واکنش رسانه های اصولگرا
رجا نیوز: خوش خدمتی وزیر بی بصیرت به اسرائیل و استکبار و بیگانگان
کیهان: قلاده استکبار جهانی بر گردن وزیر روحانی
رسانه میلی: 4 عدد کـ رگدن آفریقــایی در سواحل کواتــمـــالای جنـــوبی جـــــان باختند ضمنا ظریف جایزه صلح نوبل را دریافت کرد که زیاد اهمیتی نداشت (323591)
ناصر هشترودی
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۱۶:۱۴
باید به اقایان روحانی و ظریف از ایران و اوباما و کری از امریکا جایزه صلح نوبل داده شود چون هر 4 نفر بشدت دنبال تنش زدایی هستند (323728)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۱۹:۳۶
تا حالا براتون سوال شده چرا بیشتر کشته ها در حادثه منا ایرانی هستن؟ چرا اتفاق زمانی باید رخ بدهد که بیشتر تعداد حاضرین ایرانی هستن؟ چرا مسئولین عربستانی حرکت معکوس ایرانی هارو دلیل اصلی حادثه میدونن؟ چرا برای وزیران و تیم ایرانی که قصد سفر به عربستان را داشتن با بهانه جویی دیرتر از موعد روادید صادرکردن؟ چرا نمیخواید باور کنید که دشمنی عربستان و وهابیت نسبت به ایران و ایرانی در حال حاضر از دشمنی آمریکا و انگلیس جدی تر و شدید تر است. لطفا نظرمو بزارید ممنون (323563)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۱۹:۳۷
درست گفته وجایزه نوبل را به هردو باید اعطا کرد .البته سلطان قابوس هم به نظرم استحقاق این جایزه رو داره (323564)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۲۱:۰۵
اون دوتا جفت دیگه که شدیدا شوم بودن!
اصلا دست ندارم اسم ظریف هم کنار اون ترکیب های دوتایی کثیف قرار بگیره! (323565)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۲۲:۴۳
دکتر ظريف، جان كری ...و همه کسانی که بر جنگ پیروز شدند (323567)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۲۲:۴۸
انصافآ ارزش دریافت جایزه نوبل را دارند. (323568)
مرگ بر ال سعود
United States
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۲۲:۵۴
مسلما دکتر ظریف (323569)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۲۳:۰۱
هر دو لیاقتش رو دارند..پیشاپیش تبریک!!! (323570)
بیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۰:۱۷
دکتر ظریف حرف نداری جایزه صلح نوبل که حتمن باید به شما برسه درضمن بهارجان امیدوارم شما مثل بعضی از این دوستان دکترو سانسور نکنید چون از محبوبترین ایرانی ها هستن لطفا پیگیر باشید (323571)
میثم
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۰:۳۶
بنظرم تابوی رابطه ایران و آمریکا بعد از انقلاب شکسته شده و هردو کشور نیاز دارند که با هم رابطه عمیق تری داشته باشند .. غیر از این ما در آینده متضرر خواهیم شد .. به امید صلح و آرامش (323572)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۷:۰۳
هم ظریف و هم کری یا اوباما و روحانی (323574)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۷:۲۱
اغلب مسلمانانی که جایزه صلح نوبل گرفتند بعدها مشخص شد به آرمان های ملتشان خیانت کرده اند و در دام سازمان های اطلاعاتی غرب گرفتار آمده اند شیرین عبادی ،یاسر عرفات و....
جالب تر این که شیمون پرز قصاب صبرا و شتیلا ، اسحاق رابین، جیمی کارتر و ....همه که وضعیشون مشخصه ،هم ،جایزه صلح نوبل گرفته اند (323575)
ناصر هشترودی
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۱۶:۱۷
کسی خیانت نکرده امثال تو چون با ادبیات صلح بیگانه هستید فکر میککنید خیانت شده .البته داعش هم با جایزه صلح نوبل مخالف است مطمئنم تو هم یکی از داعشیان وطنی هستی (323732)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۸:۱۲
بنظرم هردو به یک اندازه استحقاق این جایزه ارزشمند را دارند...

البته افراد دیگری در سرتاسر دنیا هستند که بدون هیچ حمایتی و بدون آنکه وامدار هیچ دولت و یا حاکمیتی باشند بدنبال برپایی صلح حتی با قدم هایی کوچک می باشند. (323576)
رضا
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۸:۱۳
به سه نفر :ظریف ، کری ، سلطان قابوس (323577)
داواعقب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۸:۱۹
جایزه نوبل سرپوشی از سوی استکبار جهانی بر روی جنایتهایی است که انجام داده
مرگ بر آمریکا و انگلیس و نوبل! و خلاصه همه!!!

پ ن:مثلا من ته دلواپسیم! (323578)
پارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۰۸:۴۸
فقط دکتر ظریف باکلاس جهانی لیاقت وشایستگی را دارد وبس. (323582)
عاشری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۱۱:۳۰
یکی یک خروس قندی هم به کریمی قدوسی و رسائی و کوچولو زاده و دیگر کاسبان فتنه و تحریم و برجام و آتش بیاران معرکه بدهید که هی میک بزنند تا یک کمی از استرس و فشار عصبی شان کم بشه . (323589)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ۲۰:۰۸
قطعا هر دو شخص لایق دریافت جایزه صلح هستند. (323785)