به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۸ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۹۱۷۸۸

رویترز: ۷۰۰ میلیون دلار از طلب نفتی ایران از هند امروز پرداخت می‌شود

گروه اقتصادي: خبرگزاری رویترز از قول منابعی در هند گزارش داده که پالایشگاه‌های این کشور، امروز چهارشنبه ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت بلوکه شده ایران در هند را واریز خواهند کرد.
رویترز: ۷۰۰ میلیون دلار از طلب نفتی ایران از هند امروز پرداخت می‌شود
بر اساس این گزارش هند به صورت تدریجی از اوایل سال ۲۰۱۴ و به دنبال توافق موقت هسته‌ای، بخشی از بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت کرده است. هند از پاییز ۹۲ تاکنون در مجموع سه میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده‌ است. ایران و شش قدرت جهانی تیرماه سال جاری نیز به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند که به گزارش رویترز، این توافق می‌تواند منجر به رفع تحریم‌های اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ شود.

پالایشگاه‌های هند قرار است چهارشنبه این هفته معادل ۷۰۰ میلیون دلار با ارز روپیه، پول به حساب بانکی ایران در بانک «یو سی او» هند واریز کنند. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که این بانک هندی پیشتر نیز دلارهای مورد نیاز را برای انتقال به حساب بانک مرکزی ایران در بانک مسقط عمان فراهم کرده است. بر اساس این گزارش، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خرانه‌داری آمریکا موافقت کرده که ۱.۴ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران در هند، طی دو نوبت به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی در عمان واریز شود.

هنوز معلوم نیست که قسط دوم این مبلغ کی به ایران تحویل داده خواهد شد. سخنگوی وزارت خرانه‌داری آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این مورد نشده است. پس از تحریم‌های دولت آمریکا در سال ۲۰۱۲، پالایشگاه‌های هند قرار شد ۴۵ درصد از پول نفت ایران را با ارز روپیه به حساب بانکی تهران در بانک «یو سی او» منتقل کنند و بقیه به حسابی در هالک بانک ترکیه منتقل شود. دو کشور مدتی از طریق هالک بانک این نقل و انتقالات مالی را انجام دادند، اما تحریم‌های جدیدتر آمریکا باعث توقف این روند در فوریه ۲۰۱۳ شد.

رویترز می‌نویسد که تا پایان ماه اوت، نهم شهریور امسال، کل بدهی پالایشگاه‌های هند به ایران به ۶.۶ میلیارد دلار رسیده بود. پالایشگاه اسار ۳.۱ میلیارد، مانگلور ۲.۸ میلیارد، ایندین کورپ ۵۸۱ میلیون، «اچ پی سی ال» ۹۷ میلیون و هندوستان پترولیوم ۲۹ میلیون دلار به ایران بدهکار هستند. هند دومین مشتری نفتی ایران بعد از چین است.

سرمایه گذاری ۱۵ میلیاردی هند در ایران
چهارشنبه هفته گذشته «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی، بزرگراه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای هند گفت که این کشور یک تریلیون روپیه، معادل ۱۵ میلیارد و ۶۲۵ هزاردلار در بندر چابهار ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، با این شرط که ایران نرخ گاز فروشی به هند را تا نصف کاهش دهد. هند به غیر از توسعه بندر چابهار ایران، مایل است که هم میدان گازی «فرزاد بی» ایران را توسعه دهد و هم در چابهار مجتمع پتروشیمی احداث کند.

به گزارش راديو فردا، وی گفت که مایل است برای گاز ایران ۱.۵ دلار به ازای هر میلیون «بی تی یو» (واحد برای اندازه‌گیری قدرت حرارتی گاز) پرداخت کند، اما ایران قیمت گاز خود را دو دلار و ۹۵ سنت پیشنهاد می‌دهد. این گاز برای یک پروژه ساخت مجتمع پتروشیمی تولید کود شیمیایی در چابهار توسط شرکت‌های هندی مورد نیاز است. این مقام هندی پیشتر نیز نیز در سفر اردیبهشت ماه خود به ایران قرارداد ۸۵ میلیون دلاری توسعه بخشی از پروژه توسعه بندر چابهار را امضا کرده بود.