به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۹ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۹۱۹۰۴

نشست کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک

گروه سياسي: نشست کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ریاست حمید بعیدی‌نژاد از سوی ایران و استفان کلمنت به نمایندگی از 1+5 برگزار شد.
نشست کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک
این نشست در چارچوب بررسی زمینه‌ها و ملزومات اجرایی کردن سند برجام است. وزیران خارجه ایران و 1+5 هفته جاری (6 مهر) در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار اولین ملاقات وزیران خارجه دو طرف پس از توافق هسته‌ای بود که دو طرف نسبت به نتایج این نشست ابراز خرسندی کرده و آن را مثبت خواندند. هم‌زمان با مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک مذاکرات فنی ایران و آژانس در چارچوب نقشه راه نیز ادامه دارد.

ایران و آژانس باید تا 15 اکتبر آخرین تبادلات و رایزنی‌ها را برای حل مسائل گذشته و حال (ابعاد احتمالی نظامی) به انجام برسانند. آژانس طبق نقشه راه متعهد شده است که تا 15 دسامبر گزارش نهایی خود درباره حل وفصل مسائل گذشته و حال را به شورای حکام و شورای امنیت ارائه کند. یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زمینه‌های اجرایی شدن برجام حل‌وفصل مسائل گذشته و حال ایران و آژانس است و تا این موضوع حل و فصل نشود، اجرای برجام در مسیر قرار نمی گیرد. طی دو هفته گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه معاون اش از سایت پارچین که یک سایت نظامی است اما آژانس مدعی است در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای صورت می گیرد، بازدید کرد.

همچنین بر اساس اعلام ایران کارشناسان ایرانی اقدام به نمونه‌گیری از سایت پارچین کردند. این نمونه‌ها هم اکنون توسط آژانس در حال بررسی است. مقامات آژانس نمونه‌گیری توسط ایران را تائید کرده و اعلام کردند بررسی این نمونه‌ها حدود دو ماه زمان می برد.
مرجع : ايسنا