به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۹
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۹۱۹۸۶
واكنش اوباما به حملات هوايي روسیه به سوریه:

ایران و روسيه در باتلاق سوريه گرفتار می‌شوند

گروه بين‌الملل: رییس جمهور آمریکا در سخنانی به همتای روس خود درباره بحران سوریه هشدار داد و مدعی شد ایران و روسیه با عنوان دو متحد مهم دولت بشار اسد در سوریه، با حمایت های همه جانبه از اسد در باتلاق جنگ داخلی این کشور گرفتار می شوند.
ایران و روسيه در باتلاق سوريه گرفتار می‌شوند
به گزارش رویترز؛ همزمان با آغاز حملات هوايي روسیه به سوریه، اوباما در سخنانی در کاخ سفید به همتای روس خود هشدار داد. این هشدار همزمان به روسیه و ایران در شرایطی اعلام می شود که دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع لبنانی مدعی اعزام صدها نیروی نظامی از ایران به سوریه شده است ؛ ادعایی که در موارد مشابه قبلی همواره از سوی ایران رد شده است و مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند در سوریه نیروی نظامی ندارند بلکه نیروهایی برای مشاوره حضور دارند.

اوباما در سومین روز حملات هوایی روسیه به سوریه گفت:" تلاش ایران و روسیه برای سرپا نگه داشتن حکومت اسد در سوریه تنها آنها را در باتلاق سوریه ببشتر فرو خواهد برد و نتیجه نخواهد داشت. لشکر کشی آقای پوتین به سوریه نه از سر قدرت بلکه از ضعف است؛ چرا که حمایت ازدوست فاسد پوتین در سوریه دیگربا فرستادن پول و اسلحه ممکن نیست و می بایست با ارسال نیروهای نظامی از او حمایت می شد."

این هشدار اوباما در حالی است که از نظر ایران و روسیه ، دولت آمریکا یکی از اصلی ترین مقصران وضعیت فعلی سوریه است. از نظر ایران و روسیه واشنگتن با حمایت از مخالفان مسلح حکومت سوریه به ویژه در دو سال نخست جنگ داخلی سوریه، زمینه هرج و مرج داخلی این کشور را فراهم کرد و هم اکنون نیز در حالی پای خود را از بحران سوریه بیرون کشیده است که انتظارات زیادی از آمریکا به عنوان یک بازیگر فرا منطقه ای برای حل و فصل بحران و جنگ داخلی سوریه وجود دارد.

رسانه های آمریکایی در روزهای گذشته حمله روسیه به سوریه را نخستین حمله خارج از حوزه حیات خلوت روسیه پس از جنگ سرد دانسته و آن را دارای ابعاد و پیامدهای مختلف می دانند. آمریکایی ها بابت حمله روسیه به مواضع گروه های مخالف بشار اسد ابراز نگرانی کرده و از روسیه خواسته اند از حمله به این نیروها اجتناب کنند. گزارش ها حاکی است روسیه در روزهای گذشته دهها بار مواضع گروه های مختلف از جمله داعش، جبهه النصره و گروه هایی از مخالفان مسلح بشار اسد را هدف قرار داده است.

اوباما و پوتین دوشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک دیدار کردند و گمان برده می شد دو رهبر در این دیدار درباره حمله نظامی روسیه به سوریه هماهنگی های لازم را انجام داده اند اما لحن سخنان روز جمعه اوباما در کاخ سفید و انتقادات کم سابقه او از پوتین نشان می دهد مقامات آمریکایی انتظار اقدامات نظامی روسیه در این حد را نداشته اند و تلاش دارند با انتقاد از موضع مسکو هزینه سیاسی اقدامات رقیب خود را بالا ببرند. همزمان مقامات روسیه دیروز اعلام کردند حملات هوایی به مواضع تروریست ها در سوریه سه تا چهار ماه طول خواهد کشید.
مرجع : عصر ایران