به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۹۲۰۷۴
ورزشکاران نماد تندرستی و سلامت در جوامع هستند

چرا یک ورزشکار دچار ایست قلبی می‌شود؟

گروه ورزشی: رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: در هر سال بین یک تا سه نفر از 100 هزار ورزشکار جهان به مرگ ناگهانی قلبی دچار می‌شوند.
چرا یک ورزشکار دچار ایست قلبی می‌شود؟

دکتر سعید کاظمی  با اشاره به مرگ ناگهانی هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس، اظهارکرد: ورزش و ورزشکاران نماد تندرستی و سلامت در جوامع هستند، بنابراین هرگونه مرگ و آسیب در آنها می‌تواند نمود بیشتری از خود در سطح جامعه نشان دهد. وی ادامه داد: هیچ کس توقع ندارد یک ورزشکار در اوج دوران قهرمانی بدون رخداد هیچ‌گونه حادثه و یا موردی به یک‌باره بمیرد.

 

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: در این بین یک بیماری به نام مرگ ناگهانی قلبی وجود دارد که در اثر آن فرد به صورت ناگهانی و غیره منتظره، در مدت زمانی معادل یک ساعت بعد از شروع علائم، مرگ بر او حادث می شود. سالیانه بین یک تا سه نفر از 100 هزار ورزشکار جهان به مرگ ناگهانی قلبی دچار می‌شوند و میزان این مرگ 70 به 30 در مردان بیشتر از زنان است.

 

وی با بیان اینکه چنین مرگی در هر رشته ورزشی ممکن است برای ورزشکار رخ دهد، گفت: در ورزش‌هایی مثل دوومیدانی، دوچرخه سواری، فوتبال و ... که با تحرک بیشتری در ارتباط هستند، مرگ ناگهانی قلبی بیشتر دیده می شود. رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با اشاره به نخستین موردی که از این دست در تاریخ ثبت شده، افزود: اولین مرگ ناگهانی ورزشکار در تاریخ مربوط به 2500 سال قبل از میلاد است که دونده‌ای در مسابقه ماراتن، وقتی کیلومتر 42 مسابقه را سپری می کند در دشت آتن دچار مرگ ناگهانی شده و همان جا می میرد.

 

 

 

کاظمی خاطرنشان کرد: در بیش از 80 درصد چنین مواردی در فرد ورزشکار زمینه مادرزادی و ژنتیکی اشکال قلبی عروقی دیده می شود. وی یادآور شد: کاردیومیوپاتی هیپرتونیک شایع ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر 35 سال است که بیش از دوسوم موارد مرگ ناگهانی ورزشکاران را شامل می شود و این درحالی است که در جامعه عادی در هر 500 نفر یک نفر زمینه ژنتیکی ابتلا به این عارضه را دارد. رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: در این بیماری دیواره عضلات بطن چپ و بین بطنی ضخیم می شود و در نهایت باعث کوچک شدن حفره بطن قلب می شود که در نتیجه مانعی برای خروج خون ایجاد می‌شود.

 

کاظمی یادآور شد: نکته جالب اینجاست که این بیماری با نوار قلب و اکو قبل از اینکه فرد دچار مرگ ناگهانی شود قابل تشخیص است، بنابراین انجام معاینات دقیق پزشکی قبل از آغاز فصل ورزشی موضوعی بسیار حائز اهمیت است که ورزشکاران نباید از کنار آن ساده بگذرند. وی خاطرنشان کرد: همچنین بیماریهای کم خونی، تنگی دریچه ای قلب، بیماریهای عضلانی قلب و بیماریهای آرکیمی قلبی می تواند برای هر ورزشکار ایجاد شود.

 

رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه همچنین یادآور شد: ضربه خوردن فرد ورزشکار در حین مسابقه و یا تمرینات می تواند از جمله عوامل بروز چنین مواردی شود. از سویی دیگر نوعی تنگی کرونر از جمله مواردی است که برای ورزشکاران بالای 35 سال رخ می دهد. کاظمی در پایان با ذکر اسامی برخی ورزشکاران داخلی و خارجی که به مرگ ناگهانی قلبی دچار شده‌اند اشاره کرد و گفت: نوید بهمنیا قهرمان پرورش اندام کشور، افشین شعبانیان دونده ماراتن کشور، مسلم طلوعی فوتسالیست کشور، منوچهر توسلی کوهنورد، سرجین هو فوتبالیست، جونیور فوتبالیست و ... از جمله ورزشکارانی هستند که دچار مرگ ناگهانی قلبی شده‌اند.

مرجع : ایسنا