به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۶
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۹۲۰۹۷
جلسه امروز مجلس تحت تاثیر ارائه گزارش برجام

نافرجامی بهارستان در روز برجام

گروه سیاسی: جلسه امروز مجلس تحت تاثیر ارائه گزارش برجام و حاشیه‌های آن آغاز شد و تا پایان ادامه پیدا کرد.
نافرجامی بهارستان در روز برجام
جلسه علنی امروز مجلس که قرار بود به روال همیشگی روزهای یکشنبه از ساعت 8 صبح آغاز شود، برای گفت‌وشنودهای نمایندگان درباره برجام، غیرعلنی و با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد. پس از آن نمایندگان در اولین دستور امروز صبح خود، گزارش کمیسیون ویژه برجام را استماع کردند. این گزارش در 19 صفحه نگارش شده بود و سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون آن را در بیش از 50 دقیقه قرائت کرد. در این زمان، سیدعباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای به همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در جلسه مجلس حاضر بودند.

متن گزارش کمیسیون برجام شامل مقدمه، بررسی جنبه علمی، فنی و تحقیقاتی برجام، بررسی جنبه‌های دفاعی- امنیتی برجام، بررسی مسأله اقتصادی به ویژه تحریم‌ها در برجام و بررسی جنبه‌های سیاسی و عمومی و همچنین پیشنهادات بود. در این گزارش تاکید شده که کمیسیون در مورد برخی جنبه‌ها و تبعات برجام به نتیجه گیری کامل نرسیده و در برخی موارد هم پیشنهاداتی برای اجرای برجام ارائه شده و بر بی‌طرفی اعضای کمیسیون در بررسی متن برجام تاکید شده است. نمایندگان بلافاصله بعد از ارائه گزارش برجام وارد بررسی طرح دوفوریتی "اقدام متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" شدند.

این طرح که با 75 امضا به هیات رئیسه تقدیم شده بود مورد مخالفت نمایندگانی از جمله حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس قرار گرفت.  رسایی در جریان مخالفت خود، وارد یک مباحثه لفظی با لاریجانی شد که واکنش رئیس مجلس را در پی داشت. لاریجانی از رسایی خواست که مطالب مطرح شده در جلسه غیرعلنی را طور دیگری مطرح نکند.

در ادامه لاریجانی، به عنوان موافق این طرح دوفوریتی به دفاع از آن پرداخت و سعی کرد در زمانی که در اختیار دارد به اظهارات مخالفان پاسخ دهد. او بر فوریت و اضطرار تصویب این طرح در صحنه بین المللی تاکید کرد و گفت: تعلل در اجرا به ضرر ما خواهد بود نه به نفع ما.  پس از سخنان رئیس مجلس، طرح دوفوریتی اجرای برجام در میان فریادهای دو-دوی نمایندگان مخالف به رای گذاشته شد. نمایندگان با 5 رأی کمتر به دو فوریت این طرح رای مخالف دادند و لاریجانی یک فوریت آن را به رای گذاشت. در نهایت، مجلس با 168 رای موافق به یک فوریت طرح اجرای برجام رای داد و این طرح برای بررسی بیشتر و قرار گرفتن در دستور کار مجلس به کمیسیون ارجاع شد. رئیس مجلس هم به کمیسیون مربوطه متذکر شد که زمان را در نظر بگیرند و هرچه سریع‌تر این طرح را بررسی کنند.

در این میان حاشیه‌هایی برای مجلس به وجود آمد و رای گیری دو فوریت طرح اجرای برجام با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد. این نمایندگان با تجمع در جایگاه هیأت رئیسه عنوان کردند که در رأی‌گیری اشکالی پیش آمده و رأی برخی از نمایندگان به دلیل قطع بودن داستگاه رای‌گیری لحاظ نشده است و با رای‌گیری مجدد می توان به آرای واقعی دست یافت. هیاهو و اعتراضات نمایندگان واکنش‌های رئیس مجلس را به دنبال داشت که گفت اگر کسی شبهه‌ای دارد باید از طریق آیین‌نامه داخلی مجلس آن را برطرف کند. جمع شدن در جایگاه هیأت رئیسه مجلس مشکلی را حل نخواهد کرد. در ادامه ضرغام صادقی و سیدشریف حسینی اعضای هیأت رئیسه مجلس اقدام به متفرق کردن نمایندگان از جایگاه هیأت رئیسه کردند.

مجلس تحت حاشیه‌های برجام، گزارش برجام و طرح دوفوریتی وارد دستور دیگری شد و طرح اصلاح قانون تجارت را تصویب کرد. سپس نطق های نمایندگان آغاز شد. نطق‌های امروز نمایندگان، به طور واضح و مشخص در فضای برجام و گرارش کمیسیون ویژه بود.

غلامرضا تاجگردون از گزارش برجام انتقاد کرد و گفت که در تنظیم این گزارش، نگاه سیاسی وجود دارد و این گزارش، یک جانبه تنظیم شده است. ابراهیم کارخانه ای عضو کمیسیون ویژه برجام هم بار دیگر بر مخالفت خود با برجام تاکید کرد و گفت که هیچ تردیدی وجود ندارد که برجام، اقتدار و پیشرفت ملت ایران را نشانه رفته است. عبدالکریم رجبی، نماینده مینودشت هم در نطق خود متذکر شد که دشمن غیرقابل اعتماد است و در اجرای برجام هم باید مراقبت شود که لغزشی در این خصوص صورت نگیرد.

در این میان کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ضمن تشریح روند تهیه طرح دو فوریتی اجرای برجام به توضیحی در مورد هماهنگی‌های انجام شده با فراکسیون اصولگرایان جهت تصویب این طرح در مجلس پرداخت و روایتی را از خلف وعده فراکسیون اصولگرایان در تصویب نشدن این طرح مطرح کرد که متن کامل اظهارات وی را می‌توانید در اینجا بخوانید. در نهایت در حالی که انتظار می‌رفت امروز نمایندگان مجلس که از حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای فاجعه منا به خاطر تصمیم گیری درباره برجام جامانده بودند به تصمیم برسند اما عملا نتیجه زیادی از این جلسه به دست نیامد.
مرجع : ایسنا