به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۴ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۹۲۲۲۰
در گفتگو با شبکه تلویزیونی پی بی اس:

نتانیاهـو:ایران، اسد را سرپا نگه داشته است

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اسراییل تأکید کرد: ایران، بشار اسد، را تقویت کرده و سرپا نگه داشته است.
نتانیاهـو:ایران، اسد را سرپا نگه داشته است
به گزارش واحد مركزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، بنیامین نتانیاهو، در گفتگوی اختصاصی با چارلی رُز، مجری برنامهِ موسوم به «چارلی رز» در شبکه تلویزیونی پی بی اس که از طریق شبکه بلومبرگ پخش می‌شود، درباره اوضاع سوریه گفت: من اخیراً برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به مسکو رفته بودم و او اهدافش را برای من عنوان کرد و من متعاقباً گفتم: البته من اهدافِ متفاوتی دارم.
 
نتانیاهو تأکید کرد: من در درگیری‌های داخلی سوریه مداخله نکرده‌ام؛ شرایطِ آن (اوضاع داخلی سوریه) بسیار درهم و برهم است. با این حال، من برای حفاظت از امنیت اسرائیل، مداخله می‌کنم، تا ما به ایران اجازه ندهیم دومین جبهه تروریستی را علیه ما در منطقه جولان ایجاد کند. ما استفاده از سرزمین سوریه برای حمله به اسرائیل یا موشک‌بارانِ شهرهای‌مان را تحمل نمی‌کنیم. و ما برای جلوگیری از انتقال تسلیحات توسط ایران و دیگران، از طریق خاک سوریه به مناطق تحت کنترل حزب الله و پایگاه‌های آن در لبنان، وارد عمل خواهیم شد. این خط قرمز ما است و ما به (حفاظت از) آن پایبند هستیم. 
 
به نظر من، این معقول است که روسیه و اسرائیل وارد مواضع خصومت‌آمیز در قبال یکدیگر نشوند، چنان که چندین دهه پیش این گونه بود. به عقیده من، این مهم است که ما مطمئن شویم که با هم برخورد نداشته باشیم و هدف من از سفر به روسیه، جلوگیری از این نوع برخوردها بود.
 
وی افزود: فرماندهان ستادهای مشترک و سایر مقامات نظامی و نیروی هواییِ ما (روسیه و اسرائیل) با یکدیگر ملاقات خواهند داشت تا خطوط اصلی این مسئله را ترسیم کنند. البته من نمی دانم که این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز خواهد بود، اما یقیناً ارزشِ تلاش دارد، زیرا ما خواستار مناقشه با روسیه نیستیم و تصور نمی کنم که روسیه به دنبال مناقشه با ما باشد.

آیا روسیه خواهان مناقشه و درگیری با آمریکا است؟ 
من شک دارم که چنین باشد. آیا منظور شما درگیریِ علنی (نظامی) است؟ من باور ندارم که روسیه بخواهد با آمریکا درگیر شود.

 روسیه گفته است که اطلاعات خود را در اختیار ایران و عراق قرار خواهد داد. به نظر شما چه کسان دیگری از این اطلاعات مطلع خواهند شد؟ 
اگر این را تعمیم دهیم، اطلاعات روسیه به طور غیرمستقیم به حزب الله (لبنان) نیز خواهد رسید، زیرا حزب الله اصولاً دستیار ایران به‌حساب می‌آید. نتانیاهو سپس مدعی شد: (بشار) اسد (رییس جمهور سوریه) نوکر ایران و وابسته به آن است و به عقیده من، ما نباید او را تقویت کنیم یا سرِپا نگه داریم، اما من در این موضوع مداخله نکرده‌ام. من یک هدفِ مشخص دارم و آن، حفاظت از امنیت اسرائیل و ممانعت از حمله به آن است.

نگرانی شما درباره آنچه در سوریه ممکن است رخ دهد، چیست؟ 
یکی از دو نتیجه‌ی بسیار بد در سوریه ممکن است حاصل شود: اول این که ممکن است سوریه کاملاً تحت سلطه ایران درآید و این در حالی است که ایران قرار است صدها میلیارد دلار (براثر رفع تحریم‌ها) به دست آورد که خواهد توانست با استفاده از آن، حامیان خود را تسلیح و تجهیز کند. 
ایران در حال حاضر به حزب الله یک میلیارد دلار می‌دهد. حزب الله که فقط «یک» سازمان تروریستی است، سالانه از ایران یک میلیارد دلار پول دریافت می‌کند. حزب الله با این پول‌ها موشک‌های اِس اِی-22 که سلاح‌های پیشرفته‌ی ضدهوایی هستند به دست می‌آورد و آن موشک‌ها را در خاک لبنان مستقر می‌کند تا هواپیماهای ما (اسرائیل) را سرنگون کنند. حزب الله از موشک‌های مافوقِ صوتِ یاخونت که از موشک‌های کروز هستند، برای شلیک به دکل‌های حفاری نفتیِ ما استفاده خواهد کرد. 
به انضام صد و هشتاد هزار موشک غیردقیق و معمولی که حزب الله در اختیار دارد، ایران موشک‌های دقیقِ هدایت‌شونده به حزب‌الله می‌دهد.

آیا شما از همه این موشک‌ها صرفاً به خاطر داشتن سامانه «گنبد آهنین» در امان هستید؟ 
نتانیاهو: از بخشی از آن موشک‌ها در امان هستیم. البته این سامانه‌ای بسیار مهم است و ما از آمریکا برای حمایت از ما در رابطه با آن، تشکر و قدردانی می‌کنیم. البته آن (گنبد آهنین) کافی نیست. با این حال، ما اطلاعات مربوط به گنبد آهنین را به‌ غیر از آمریکا با هیچکس دیگر در میان نمی‌گذاریم و اگر بخواهیم در آینده چنین کاری را انجام دهیم، به شرایط موجود در آن زمان بستگی خواهد داشت. ما اسرار مربوط به این سامانه را که از شهرهای ما در برابر هزاران موشکِ ایران محافظت می‌کند، در اختیار کسانی که ممکن است آن را افشا کنند، قرار نخواهیم داد.

شما این اطلاعات را در اختیار روسیه قرار نخواهید داد؟ 
نتانیاهو مؤکداً پاسخ داد: نه؛ البته این موضوع در مذاکرات من با پوتین اصولاً مطرح هم نشد. حقیقت این است که روسیه در حال دادن موشک‌های پیشرفته‌ی ضدهواییِ اس-300 به ایران است. دریافت چنین سامانه‌ای، به ایران احساس مصونیت می‌دهد، زیرا آنان (ایرانیان) می‌توانند از خاک سوریه و لبنان به ما حمله کنند، ولی ما نمی‌توانیم به آنان حمله کنیم؛ این معادله‌ای است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم. 
نتانیاهو ادامه داد: من مطمئنم که هدف پوتین از بین بردن داعش است، اما سؤالی که گذشتِ زمان پاسخ آن را روشن خواهد ساخت این است که آیا روسیه صرفاًَ اهداف خود را در سوریه پیگیری خواهد کرد، یا به ایران اجازه خواهد داد اهداف خودش را (در سوریه) دنبال کند. این ها دو موضوعِ کاملاً متفاوت هستند. 
ایران در حال آماده کردن طناب یا حلقه‌ی جنگ در اطراف مرزهای ما است. ایران هم‌اکنون، (نه) بزودی، هزار و پانصد نیرو در مجاورت مرزهای ما مستقر خواهد کرد؛ فردا (در آینده‌ی نزدیک) ممکن است این تعداد، به پانزده هزار نیرو افزایش یابد. ایران علناً پایبندی خود را به نابود کردن اسرائیل اعلام می‌کند. ما در دفاع از خود وارد عمل خواهیم شد که البته حقِ ما است. با این حال، برای من بسیار مهم است که ما (اسرائیل) اطمینان حاصل کنیم که با روسیه برخورد و تصادم نکنیم. به عقیده من، روسیه نیز نمی‌خواهد در آن اهدافِ (ضداسرائیلیِ) ایران یا حزب الله مشارکت داشته باشد. از اینرو، بسیار مهم است که این دو مسئله (اهداف روسیه و ایران) را از یکدیگر جدا و متمایز کنیم و امیدوارم که ما (من و پوتین) توانسته باشیم در ملاقات اخیرمان این کار را کرده باشیم.

چارلی رز: آمریکا خواهان کناره‌گیری اسد است، اما نمی‌داند پس از وی، چه کسی در سوریه به قدرت خواهد رسید. از اینرو، آمریکا خواهان مذاکره در این خصوص است و درنظر دارد که در روند این مذاکرات، ایران و سایر همسایگان را نیز شرکت دهد. آیا شما با این مسئله، مشکلی دارید؟ 
بله، مشکل دارم، زیرا ایران، منبعِ قدرت اسد بوده است و آنان (ایرانیان) اسد را سرِپا نگه داشته اند. ایران تلاش دارد قدرت را در سوریه و همچنین در یمن به‌دست گیرد. ایران در حال تسلیح و تجهیز تمام دشمنان ما (اسرائیل) در همه جا است. ایران در عراق و افغانستان نیز حضور دارد. وی خطاب به چارلی رز تأکید کرد: آنان (ایرانیان) دوستِ شما (آمریکا) نیستند، بلکه دشمن شما هستند. البته که شما با ایران توافق هسته‌ای را انجام دادید، ولی ما با آن مخالف بودیم. البته چنان‌که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، و من - هر دو - پیش از این گفته بودیم، این صرفاً اختلافی بین ما در درون خانواده است. 
نتانیاهو افزود: رییس جمهور اوباما، در اوج توافق (مذاکرات) هسته‌ای با ایران، با من تماس تلفنی گرفت و گفت: من می‌خواهم با شما درباره تقویت امنیت اسرائیل صحبت کنم؛ (اوباما افزود) ما می‌توانیم این کار را در حالی که مباحثات (هسته ای) در جریان است انجام دهیم، یا پس از تکمیلِ آن، این کار را بکنیم. من به او گفتم: بیایید این کار را پس از تکمیل آن (مذاکرات هسته‌ای) انجام دهیم. نتانیاهو سپس تأکید کرد: اکنون این، روزِ بعد از آن (توافق) است. من امروز صبح با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کردم و ما درباره تقویت امنیت اسرائیل گفتگوها را آغاز کردیم. ما می خواهیم در مواجهه با این واقعیتِ جدید (برجام) درباره امنیت اسرائیل صحبت کنیم. 
اولین مسئله درباره آن توافق (جمع‌بندی مذاکرات وین) این است که اطمینان حاصل کنیم ایران به تعهدات خود در قبال آن عمل خواهد کرد. دومین مسئله این است که ما باید اطمینان یابیم که از تجاوزگری ایران جلوگیری خواهیم کرد.

 شما چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟ 
در درجه اول، تقویت اسرائیل و فراهم ساختن وسایل و تجهیزات مورد نیازِ آن برای بازداشتن ایران (از حمله به اسرائیل). ما باید همچنین به مشکل بزرگتر در منطقه بپردازیم.

 راهبرد شما برای محدود کردن فعالیت‌های ایران و مهار طرز رفتار این کشور که بخشی از توافق هسته‌ای نبوده است، چیست؟ 
اولاً تجاوزگران همواره به دنبال نقطه ضعف می‌گردند. هرچه اسرائیل قوی‌تر باشد، تجاوزات ایران علیه اسرائیل ضعیف‌تر خواهد شد. اسرائیل را می‌توان بیش از پیش تقویت کرد؛ مثلاً با تسلیحات دفاعی و سایر سامانه‌ها می‌توان اطمینان حاصل کرد که ایران بداند که (در حمله به اسرائیل) موفق نخواهد شد و هزینه نیز پرداخت خواهد کرد. این فقط نقطه‌نظرِ من نیست، بلکه این نقطه‌نظرِ تقریباً تمام دولت‌های عربی در منطقه است. اگر شما نتوانستید آنان (مقامات کشورهای عربی) را وادار کنید که به این مسئله (نیاز به تقویت اسرائیل) در برنامه (علنیِ) چارلی رز اذعان کنند، آنان را به یک اتاقِ کناری ببرید و در آنجا همین نقطه نظر را از آنان (پشت درهای بسته) خواهید شنید.
 
سعودی‌ها، اماراتی‌ها، اردنی‌ها، یا هر کس دیگری که شما به آن‌ها تلویحاً اشاره کردید، در اتاق کناری به نخست وزیر (رییس کابینه) اسرائیل چه خواهند گفت؟ یعنی آیا به عقیده شما، مواضع خصوصیِ آنان با مواضعی علنیِ شان فرق دارد؟ 
 آنان نگران رفتار تهاجمی ایران هستند.

 آنان از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند. 
آیا شما می‌خواهید وارد این بحث شوید؟

بله، می‌خواهم. 
من تصور نمی‌کنم که شما بخواهید وارد چنین مبحثی شوید. نتانیاهو سپس با لبخندی افزود: من (علاوه بر ریاست کابینه)، وزیر خارجه اسرائیل و دیپلمات ارشد آن هستم و از این رو باید بسیار محتاط باشم که چه می‌گویم.

 آیا آنان (رهبران کشورهای عربی) علناً و در انظار عمومی از توافق هسته‌ای اعلام حمایت نکرده‌اند؟ 
البته که همه می‌دانند آنان (رؤسای کشورهای عربی) علناً چه گفته‌اند.

 پس به نظر شما، آنان چیزی را می‌گویند که به آن عقیده ندارد؟ 
من تنها چیزی که می‌گویم این است که آنان به شدت نگران حرکات تهاجمی ایران هستند. وی خطاب به چارلی رز گفت: چارلی، اینجا محکمهِ دادگاه نیست. در دنیای واقعی که ما در آن قرار داریم، همه می‌دانند که ایران تلاش دارد در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) قدرت را به دست گیرد و کشورگشایی کند. رییس کابینه اسرائیل افزود: من به زیردستانم اجازه نمی دهم که از واژه‌های زیبایی مانند «غلبه» یا «استیلا» استفاده کنند، بلکه می‌گویم ایران به دنبال تسخیر و کشورگشایی در خاورمیانه است. معاون فرمانده ارتش ایران گفته است: دستوری که به ما داده شده، تسخیر و نابود کردن اسرائیل است. نتانیاهو تأکید کرد: همه در منطقه این خطر را درک می‌کنند. البته این خطر بزودی افزایش خواهد یافت، زیرا ایران دلارهای کلانی دریافت خواهد کرد.

به خاطر لغو تحریم ها؟ آیا منظور شما از دلارهای کلان، صد میلیارد دلار است؟ 
این، فقط یک شروع است (در مرحله‌ی اول، این مبلغ به دست ایران خواهد رسید) و به عقیده من، در خلال سال‌های آتی مقادیر به مراتب بیشتری نصیب ایران خواهد شد. ما (اسرائیل و آمریکا) چنان که رییس‌ جمهور اوباما گفته است، توافق داریم که باید به مقابله با تهاجم ایران بپردازیم، اسرائیل را تقویت کنیم و برتری کیفیِ نظامی آن را (بر کشورهای منطقه) تضمین کنیم. رییس جمهور (اوباما) تمام این حرف‌ها را زده است و من از وی قدردانی می‌کنم و چشم‌انتظار ملاقات با او در ماه نوامبر هستم. به نظر من، این منبعی برای توافق (میان آمریکا و اسرائیل) است، زیرا موافقان و مخالفان این توافق (برجام) هر دو بر سر این موضوع توافق دارند که با توجه به چالش‌های جدیدِ ایران، اسرائیل باید تقویت شود و به نظر من، این مسئله‌ای مهم است.

 آیا شما قبول ندارید که باراک اوباما از هر رییس جمهور قبلیِ آمریکا کمک‌های نظامیِ بیشتری به اسرائیل کرده است؟ 
بله و ما از این کمک‌ها تشکر می‌کنیم، اما قدرت نظامی و هر قدرتِ دیگر، همواره نسبی است و ما باید در مقایسه با سایر کشورها تقویت شویم. به نسبت چالش‌های جدیدی که ما از سوی ایران با آن مواجه هستیم که چالش‌هایی فزاینده و بسیار جدی است (ما نیز باید بیش از پیش تقویت شویم). این چالش‌ها نه‌تنها ما، بلکه تمام منطقه، را تهدید می کند. به نظر من، ما باید متحد شویم و همکاری بسیار نزدیک با یکدیگر داشته باشیم و سامانه های دفاعی و بازدارنده را علیه ایران بنا کنیم. 
نتانیاهو ایران را از گروه های تروریستی خطرناک تر دانست و گفت هرچند هر دوِ این نیروهای قرون وسطایی مدرنیته و طرز زندگی و جهانِ ما را (در غرب) تهدید می کنند، ایران کشور اسلامی برجسته است (بقیه، صرفاً گروه های اسلامخواه هستند) و ایران به دنبال سلاح های هسته ای و تمامِ چیزهای دیگر، از قیبل زیردریایی ها، ماهواره و موشک ها است. 
من در سخنرانی خود در (مجمع عمومی) سازمان ملل گفتم که اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به هیچ طریقی وارد باشگاه هسته ای (گروه کشورهای دارای سلاح های هسته ای) شود.

شما چرا به آنان خیره خیره نگاه می کردید؟ 
من به ایران (نمایندگان ایران در سازمان ملل) خیره خیره نگاه نمی کردم.

می دانم؛ منظور من خیره خیره نگاه کردنِ شما به اعضای سازمان ملل که گویی از آنان شاکی باشید، بود. 
من هفتاد سال پس از واقعه هولوکاست به سازمان ملل که هفتادمین سالگرد تاسیس آن است خیره شدم سازمان مللی که قول داد شبانه روز با نسل کشی مقابله کند. رهبر ایران بارها از جمله چند روز قبل خواستار نسل کشی مردم من ، قتل شهروندان و هموطنان اسرائیلی من شده است و کسی عملا چیزی نمی گوید (اعتراضی نمی کند). 
رهبر (معظم) ایران گفته است که اسرائیل در 25 سال آتی وجود خارجی نخواهد داشت و تا آن زمان هر روز برای آنان مانند جهنم خواهد بود. 
آنان نه تنها هولوکاست و کشتار شش میلیون یهودی را انکار می کنند، بلکه قول نابودی شش میلیون یهودی دیگر را که در اسرائیل زندگی می کنند، می دهند. آنگاه جهان در کنار نشسته و هیچ اعتراضی نمی کند. جهان باید آن را محکوم کند و به ما کمک کند مانع آن (محقق شدن تهدید ایران) شویم. 
نتانیاهو افزود: من در اطراف میز مذاکرات (هسته ای) حق رای نداشتم ولی حق اظهار نظر دارم و مردم یهودی نیز در هفتاد سالِ پیش حق اظهار نظر نداشتند و حتی صدایی نداشتند که به افرادی که ما را نابود می کنند اعتراض کنند ولی من اکنون این حق را دارم. من معتقدم که این نخستین وظیفه رییس کابینه اسرائیل است. 
نتانیاهو افزود: به نظر من، آنچه ما باید انجام دهیم و من نیز بر آن در رابطه با آینده تمرکز کرده ام این است که اولاً ایران را وادار به پاسخگویی کنیم و مطمئن شویم ایران به تعهداتش عمل می کند. دوم، دفاع در برابر تجاوزگری ایران در منطقه و سوم، از بین بردن شبکه تروریستی ایران در سراسر جهان که کانون های تروریستی در نیمکره غربی را نیز شامل می شود. 
نتانیاهو تاکید کرد وجود هسته های تروریستی، در نیمه کره غربی نگرانی بسیار مهمی است. وی پرسید: آیا تصور می کنید این احتمالا موضوعی گذراست؟ آیا فکر می کنید من در مورد مسائلی ملموس صحبت نمی کنم؟ ایران در حال ایجاد کانون های تروریستی در این نیمکره است. مثلاً ایران تلاش کرد سفیر عربستان سعودی در آمریکا را به قتل برساند.
 
در رابطه با ایران، آیا شما بر این عقیده هستید که از حمایت بی چون چرای رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص نبردتان علیه ایران، برخوردار هستید؟ آیا توافق هسته ای ایران (جمع بند مذاکرات وین) هیچ چیزی را در این خصوص تغییر داده است؟ 
من که گفتم که به عقیده من این صرفاً یک اختلاف درون خانوادگی بوده است و من تصور نمی کنم در مورد حق اسرائیل برای دفاع از خود، هیچ اختلافی (میان آمریکا و اسرائیل) وجود داشته باشد. به نظر من، ما از حمایت رییس جمهور (آمریکا) و همچنین موافقان و مخالفان توافق هسته ای (در آمریکا) برخوردار هستیم و آنان برسر این توافق دارند که باید اسرائیل در برابر تجاوزگری ایران تقویت شود. 
رییس جمهور (اوباما) پیشنهادهایی در این حد و اندازه داد و من قدردان آن بودم. من با او در رابطه با جزییات مشخصِ آنچه ما (در اسرائیل) به آن نیاز داریم صحبت خواهم کرد. به نظر من، این مهم است که ما ابتدا با وی (اوباما) گفتگو کنیم و با دولت آمریکا جزییاتِ آنچه ما به عنوان تهدید فزاینده ایران - که پول های زیادی نیز دریافت خواهد کرد - تلقی می کنیم، مطرح کنیم.

آیا شما بر این عقیده اید که توافق هسته ای، تهدید ایران را افزایش داده است؟ 
به نظر من، لغو تحریم ها و پول های فراوانی که در پی امضای معاملات بزرگ تجاری به سوی ایران سرازیر خواهد شد، خزانه های ایران را پر خواهد کرد. من می دانم که آنان (ایرانیان) با کمبود نقدینگی مواجه شده بودند، اما این همه کارهایی را که علیه ما انجام می دادند، زمانی بود که آنقدر پول نقد در اختیار نداشتند. از اینرو، من انتظار دارم آنان پول های نقد به مراتب بیشتری را برای ایجاد مزاحمت های به مراتب بیشتر برای ما و سایرین، تخصیص دهند. 
ما باید میان دو این چیز تمایز قائل شویم: توافق تکمیل شده است، اما پیامدهایی دارد. اولاً ما باید اطمینان حاصل کنیم که آنان (ایرانیان) به مفاد آن (توافق) عمل کنند و ثانیا مطمئن شویم که از عوایدِ حاصل از آن برای تسخیر خاورمیانه و نابود کردن اسرائیل استفاده نکنند. این (نابودی اسرائیل) نه تنها یک فروپاشی اخلاقی خواهد بود، بلکه منافع حیاتی آمریکا را نیز به مخاطره خواهد انداخت. البته ما اجازه نخواهیم دادن چنین چیزی اتفاق بیافتد.

 آیا به نظر شما، هیچ چیزی طرز رفتار آنان را تغییر خواهد داد، زیرا گفته می شود عنصر اصلاحیِ قوی در ایران وجود دارد؟ 
ما در آینده خواهیم دید چه اتفاقی رخ خواهد داد. من امیدوارم که اشتباه کرده باشم، اما معمولاً وقتی شما به «رفتارِ بد» پاداش دهید، به «رفتار خوب» تبدیل نمی شود.
 
 به نظر می رسد که شما اصلاً نگرانِ روسیه نیستید. همه دنیا درباره روسیه و حضور نظامی اش در سوریه صحبت می کنند، اما به نظر می آید که این مسئله شما را چندان نگران نکرده باشد. به نظر می رسد که شما روسیه را دوست خود تلقی می کنید. 
من آنقدر نگران بودم که به مسکو رفتم.

شما صرفاً به مسکو رفتید که اطمینان حاصل کنید هیچ درگیری با روسیه پیدا نکنید. 
من از روسیه دعوت نکردم که به سوریه بیاید. من این را دوست ندارم که روسیه از نوکر ایران (اسد) حمایت می کند. نتانیاهو افزود: رژیم به شدت بی رحمِ حافظ اسد (شاید منظورش بشار اسد بوده باشد) صدها هزار نفر را به قتل رسانده است. 

رز: آیا شما نقطه نظرات مشترک با سعودی ها، ترک ها و اماراتی ها درباره وی (بشار اسد) دارید؟ 
نتانیاهو: من این روزها با بسیاری از نقطه نظرهای ترکیه، مشکل دارم، زیرا مواضع آنان را درباره بسیاری از موضوعات نمی دانم. یقیناً دیدگاه من درباره رژیم اسد این است که رژیمی قاتل و جنایتکار است و نوکر ایران است و از اینرو، واضح است که من از هیچ دسته یا گروهی که در آن روسیه، ایران، اسد و حزب الله (لبنان) با یکدیگر همدست و همکار باشند، خوشم نمی آید، اما نقشِ من حفاظت از اسرائیل است و حفاظتِ فوری از آن در برابر احتمال زوال است و من به همین دلیل به مسکو رفتم و امیدوارم سفر من، مؤثر بوده باشد و این هدفِ من بود.

 آیا به عقیده شما، تهدید ایران از داعش بزرگتر است؟ 
بله، چنین است.

 آیا به نظر شما رییس جمهور (اوباما) بر این عقیده است که داعش خطر بزرگتری از ایران است؟ 
من نمی دانم، اما به نظر من آنان (ایران و داعش) هر دو تهدید به حساب می آیند. شما می دانید که وقتی دشمنانتان در حال جنگ با یکدیگرند، نباید هیچیک از آن دو را تقویت کنید، بلکه باید هر دو را تضعیف کنید. 

رز: به نظر شما ایران و داعش دشمنان (یکدیگر) هستند؟ 
نتانیاهو: البته، هر دوِ آنان می خواهند جهان تحت حکمرواییِ اسلامِ ستیزه جو باشد، به غیر از این که هر یک از آنان می خواهد خودش پادشاه آن حکومتِ اسلام ستیزه جو باشد!