به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۹۲۲۳۷

علت خصومت صدا و سیما با هاشمی

علت خصومت صدا و سیما با هاشمی
گروه سياسي: سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی تحت عنوان "آیا صدا و سیما سخنان هاشمی رفسنجانی را سانسور کرد؟" به بررسی پیشینه و دلایل این موضوع پرداخته است. المانیتور موضع گیری صریح آیت الله هاشمی پس از انتخابات سال 88 و رویدادهای متعاقب آن را علت اصلی اقدام صدا و سیما در حذف سخنان او می داند. المانیتور اشاره می کند که هاشمی چهره ای است که بسیاری به او "سمپاتی" دارند و همین کشش و جاذبه او سبب شده تا رسانه ملی مایل به پخش کامل سخنانش نباشد.

به گزارش خرداد، المانیتور با اشاره به اقدام اخیر صدا و سیما در حذف سخنان آیت الله هاشمی می نویسد:"سخنان او مربوط به بزرگداشت جانباختگان خج بود. حذف بخشی از سخنان آقای هاشمی توسط صدا و سیما از سوی سایت او تایید شد. این سایت نوشت:"براساس اسناد و تصاویر به اشتراک گذاشته شده در وب سایت مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حالی که اقای هاشمی در مراسم بزرگداشت برای حانباختگان در حج در حسینه حضرت امام (ره) با حضور مقام معظم رهبری شرکت کرده بودند رسانه ملی در اقدامی ماهرانه در پوشش خبری این مراسم بخش هایی که آقای هاشمی حضور دارد را حذف کرده است."


در بخش دیگری از این مطلب ضمن ابراز "شگفتی" از رویکرد رسانه ملی در نوع پوشش اخبار قضاوت درباره این موضوع به "وجدان عمومی مردم" و "تاریخ جمهوری اسلامی ایران" واگذار شده است. المانیتور در ادامه اشاره می کند که در دوران ریاست "عزت الله ضرغامی" در مقام رییس سازمان صدا و سیما انتقادات زیادی درباره عملکرد رسانه ملی وجود داشت. این سایت تحلیلی اشاره می کند زمانی که در نوامبر سال 2014 میلادی "محمد سرافراز" جانشین او شد امیدهای زیادی در میان ایرانیان ایجاد شده بود که رسانه ملی رویکرد میانه روانه تری را در مقایسه با گذشته در پیش گیرد و به صورت مغرضانه و جهت دار عمل نکند. المانیتور، اشاره می کند با این حال، به نظر می رود تغییر رویه چندانی در عملکرد رسانه ملی از زمان کناره گیری ضرغامی از منصب خود ایجاد نشده است.

المانیتور اشاره می کند که این نخستین باری نیست که از رسانه ملی در قبال نوع پوشش اخبار و مسائل مرتبط با آیت الله هاشمی انتقاد شده است و در این باره می نویسد:"پیش تر نیز "محمد هاشمی" برادر آیت الله هاشمی با انتشار مطلبی در روزنامه "ارمان" از عملکرد صدا و سیما در عدم پوشش اخبار و سخنرانی های آقای هاشمی و ملاقات های او با مقام های خارجی انتقاد کرده بود. در ماه سپتامبر گذشته نیز صدا و سیما متهم شده بود در حالی که فهرستی از تسلیت چهره های ارشد نظام برای درگذشت آیت الله خزعلی را منتشر کرده در حین قرائت نام آیت الله هاشمی به ذکر عنوان "آقای هاشمی رفسنجانی" اکتفا کرده است این در حالیست که برای سایر روحانیون به نشانه احترام از عناوینی چون "آیت الله" و یا "حجت الاسلام" استفاده شده بود.

المانیتور در پایان اشاره می کند که صدا و سیما در رویه کنونی تاثیرپذیر از خط تندرو در ایران است. المانیتور به ریشه های اصلی عدم بازتاب اخبار مرتبط با آیت الله هاشمی در رسانه ملی اشاره کرده و می نویسد: "او پس از انتخابات 88 موضع خود را به صورت صریح بیان کرد. تندروها به همین خاطر با او مخالفت کردند. پس از پیروزی روحانی در انتخابات و قدرت گیری میانه روها بسیاری از تندروها به حملات خود علیه او ادامه می دهند با این هدف که او را منزوی کنند."

صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۱:۰۴
صدا و سیمای میلی هر کاری کند نمیتونه محبت ایت الله هاشمی رو از قلب مردم بیرون کند صدا و سیما همین کار هارو کرده که روز به روز مردم از این صدا و سیما دورتر میشوند و رو به ماهواره میارن
به امید عدالت (324302)
صبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۲:۱۹
صدا و سیما با دستور از منابع معتبر این کارها را می کند! ....اینها از خودشان اراده ای ندارند (324320)
نتل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۳:۴۱
مملکت شده پر از خط قرمز . خودم الان رزمی کار شده ام . چون باید مراقب باشم پام روی این خطوط نره هی میپرم اینور اونور! (324352)
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۳:۲۳
امام خمینی: انقلاب زنده است تا زمانی که هاشمی زنده باشد (324346)
حسن حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۶:۰۶
صدا وسیما در اغوش افراطی ها (324385)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۶:۴۶
اگه صدا و سیما و مسئولانش میدونستن چه ضربه بزرگی تا الان به خودشون و اعتبارشون و جایگاهشون پیش مردم زدن دیگه خجالت میکشیدن. کدوم آدم با انصاف خدمات این بزرگوار رو به انقلاب و نظام و پیروزی اون میتونه از یاد ببره؟؟ (324391)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۷:۳۴
اين صدا و سيما فقط واسه رسانه هاى خارجى خوب مشترى جمع ميكنه. (324397)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۱۹:۲۰
اقای هاشمی یکی از عاملین اصلی بوجود اومدن صدا وسیمای انحصاری هس اگر اون موقع که ردر قدرت بود نمیذاشت انحصاری باشه و صدا وسیما ازاد بود الان خوش وتقریبا اکثر ملت به جز عده محدودی البته اسیر این انسان نبودکد (324407)
هاله نور
Romania
۱۳۹۴/۰۷/۱۵ ۲۳:۵۱
سالهاست که بیشتر ملت ایران هیچ اعتمادی به صدا وسیما ندارند ومیدانند که حتی اخبار درستو باید از شبکه های ماهوارای ببینندوبشنوند واقعا باید گرداندگان شبکه های ماه وارای از اقاین سرافراز وضرغامی ممنون باشند که این همه مخاطب را برای اونها جور کرده اند (324441)