به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۷ ساعت ۰۲:۱۱
کد مطلب : ۹۲۳۳۳
آمريكا: این اولین آزمون عملیاتی این موشک‌هاست

گزارش‌ منابع غربي از فرود 4 موشك روسي در ايران

گروه بين‌الملل: خبرگزاری‌‌های غربی به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گویند که چهار موشک کروز که روسیه از دریای خزر به سوی سوریه شلیک کرده، در مناطقی از ایران سقوط کرده‌اند اما يك مقام روسی این خبر را رد کرده است.
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفته است نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکایی با رصد تحولات در منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که چهار موشک شلیک‌شده به سوی سوریه، به مناطق نامشخصی در ایران اصابت کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده نوشته است که سقوط این موشک‌ها در خاک ایران در روز چهارشنبه اتفاق افتاده است. خبرگزاری روسی اینترفاکس از قول وزیر دفاع این کشور نوشته است که همه موشک‌های شلیک‌شده به اهداف تعیین شده در سوریه برخورد کرده‌اند. وزیر دفاع روسیه به کنایه گفته است: "برخلاف سی‌ان‌ان، ما با ارجاع به منابع بی‌نام حرف نمی‌زنیم."

انتقاد پنتاگون از عملکرد روسیه در سوریه
خبر سقوط احتمالی موشک‌های روسیه در ایران، در حالی گزارش شده که وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، اشتون کارتر با لحنی تند از روسیه انتقاد کرده و گفته بود عملکرد این کشور در سوریه «غیرحرفه‌ای» است. کارتر در کنفرانسی خبری‌ که در مقر ناتو در بروکسل برگزار شد، با انتقاد از مسکو گفت روسیه بدون هیچ اطلاع قبلی‌، موشک‌های خود را مانند «رگبار گلوله» به سوریه پرتاب کرده است.

دیگر مقام‌های نظامی آمریکایی نیز نسبت به این حملات موشکی واکنش نشان داده‌اند. نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از مقام‌های نظامی آمریکایی نوشته است که چون موشک‌های «کالیبر» هرگز بیش از این در زمان جنگ آزمایش نشده‌اند، امکان اینکه همه چیز طبق برنامه پیش نرود، وجود دارد: «این اولین آزمون عملیاتی این موشک‌هاست.»

«نیویورک‌ تایمز» از قول یک مقام نظامی آمریکایی که نامش برده نمی‌شود، نوشت: «با توجه به اینکه این موشک‌ها معمولاً در برابر دفاع هوایی سنگین استفاده می‌شوند، جای تعجب دارد که روسیه از موشک‌های کروز برای حمله به اهداف سوریه استفاده کرده است.» مقامات نظامی آمریکا بر این باورند که مسکو می‌خواسته از طریق حمله به مخالفان بشار اسد در سوریه، قابلیت سیستم‌های جدید موشک کروز خود را به جهان ثابت کند.

عده‌ای از کاربران ایرانی شبکه‌های مجازی، گزارش‌ها درباره سقوط موشک‌های روسیه را به خبری مرتبط دانسته‌اند دیروز درباره سقوط یک شیء پرنده ناشناس در تکاب، در شمال غربی ایران، منتشر شد. ایرج ثقفی، فرماندار تکاب، درباره خبر سقوط یک شیء ناشناس و شنیدن صدای انفجار در روستای قزقاپان، گفت: "به طور قطع نمی‌توان گفت که این شیء پرنده پهپاد بوده است، ولی قطعاتی از لاشه آن در محل سقوط موجود است. ارتباط صدای انفجار با این شیء پرنده هم قطعی نیست و با توجه به کوهستانی و معدنی بودن منطقه، احتمال می رود صدای انفجار مربوط به انفجار در محیط معدنی منطقه باشد." برخی از سایت‌های محلی در شمال و شمال غربی ایران که احتمالا محل عبور موشک‌های روسیه به سمت سوریه بوده‌اند گزارش داده‌اند که افراد محلی سقوط اشیاء ناشناس را در اطراف محل زندگی خود گزارش کرده‌اند.

گزارش این سایت‌ها نشان می‌دهد که صبح روز چهارشنبه- زمان شلیک موشک‌های کروز روسیه به سمت سوریه- مردم برخی از نواحی استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و کردستان شاهد عبور اشیای ناشناس پرنده بوده‌اند که پس از مدت کوتاهی منفجر شده‌اند. سایت «تخت نیوز» در تکاب واقع در جنوب آذربایجان غربی روز پنجشنبه از سقوط یک شی پرنده نا‌شناس در روستایی به نام «قزقاپان» خبر داد.  این سایت می‌گوید: «صبح چهارشنبه حوالی ساعت شش صبح یک شی پرنده نا‌شناس در ۱۵۰ متری محدوده شرقی روستای قزقاپان در شهرستان تکاب سقوط کرد».

به گزارش تخت نیوز، «صدای انفجار در حدی بود که باعث شکسته شدن بیشتر شیشه‌های منازل اهالی و تلف شدن چند راس دام و زخمی شدن دو نفر شد». این سایت افزوده است: «پس از این حادثه نیروهای امنیتی سریعا در محل حضور یافته و قطعات باقی مانده را جهت بررسی بهتر با خود بردند... قطعات ریزی از این پرنده نا‌شناس هنوز درمحل باقی مانده و برخی از افراد به عنوان یادگاری آن را با خود می‌برند». ایرج ثقفی، فرماندار شهر تکاب، نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، این خبر را تایید کرده بود ولی گفته بود که ماهیت این شئی ناشناس هنوز معلوم نیست.

روستای قزقاپان در ۳۵ کیلومتری شهر تکاب است. سایت خبری «گولان سقز» نیز در گزارشی از سقوط یک شی نا‌شناس در روستای طومار قمیش سقز (در استان کردستان) خبر داده است. این سایت می‌گوید که حادثه یاد شده خسارت جانی در بر نداشت و قطعات این پهباد جهت بررسی و شناسایی بیشتر توسط نیروهای امنیتی به سپاه شهرستان سقز انتقال داده شد. یک سایت محلی در تالش واقع در استان گیلان نیز از مشاهده یک شئی نورانی توسط افراد محلی خبر داده است.

سایت «مریان خبر» روز چهارشنبه گزارش داده بود: «بنا به اظهار شاهدان محلی، این شی نورانی که در آسمان سواحل روستاهای شیرآباد و خطبه‌سرا و برخی از محلات دیگر دیده شده است بیشتر شبیه به یک پهباد بوده که در ارتفاع پایین و با سرعت متوسط در حال حرکت بوده است».  این سایت افزوده است: «همچنین حوالی ساعت پنج صبح نیز صدای انفجاری در همین مناطق برخی از ساکنان منطقه را نگران کرد، که گویی بی‌ارتباط با همین مسئله نبوده است».

سایت «انتخاب» نیز از شنیده شدن صدایی مهیب در شهر آستارا در صبح روز چهارشنبه خبر داده است که به گفته آن، موجب ترس و وحشت جمعی از شهروندان شد. شهروندان آستارایی این صدای مهیب را حدود ساعت شش صبح شنیدند. روز چهارشنبه وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور از چهار ناو مستقر در دریای خزر ۲۶ موشک کروز به سوی مواضع گروه موسوم به 'دولت اسلامی' (داعش) در شمال و شمال‌غربی سوریه شلیک کرده است.

حملات موشکی مسکو به مناطقی در سوریه هشت روز پس از آن آغاز شد که هواپیماهای روسیه مواضع گروه‌های مختلف شورشی در سوریه را بمباران کردند. به گزارش سازمان ملل، از ابتدای بحران سوریه در مارس ۲۰۱۱ که با سرکوب شدید تظاهرات مردم این کشور از سوی حکومت بشار اسد آغاز شد، تاکنون ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.