به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۹
 
۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۱۸ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۹۲۳۷۱
تاكيد پنتاگون بر سقوط موشک‌های روسی در ایران

جزييات شهادت سردار همدانی در سوریه

پيشروي داعش همزمان با بمباران‌هاي روسيه!
گروه سياسي: گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه (نزديك به مخالفان اسد) مستقر در بریتانیا گزارش داده است که سرتیپ حسین همدانی، از فرماندهان سپاه ایران در جریان عملیات شکستن حصر یک پایگاه هوایی در اطراف شهر حلب در شمال غرب سوریه جان خود را از دست داده است.
جزييات شهادت سردار همدانی در سوریه
اين  سازمان مستقر در بریتانیا به نقل از منابع خود گزارش داده است که سرتیپ همدانی و تعدادی از همراهانش روز پنج‌شنبه در اطراف پایگاه هوایی کویرس به دست عناصر گروه تروريستي داعش کشته (شهيد) شده‌اند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه عملیات نیروهای سوری و شبه نظامیان وابسته به حکومت این کشور برای پس گرفتن پایگاه هوایی کویرس از اواخر ماه گذشته میلادی در جریان بوده است. این گزارش می‌گوید سرتیپ همدانی مسئولیت نظارت بر عملیات شکست حصر پایگاه را بر عهده داشته است.
 
در همين حال، گزارش‌ها از عملیات زمینی و هوایی علیه داعش در این منطقه در حالی منتشر می‌شود که این گروه در روزهای گذشته چند روستا را در شمال شهر حلب تصرف کرده و پیشروی‌هایی در این منطقه داشته است. درگیری‌های شدیدی در طول شامگاه پنجشنبه تا ساعت پنج صبح روز جمعه روی داد که طی آن شبه‌نظامیان داعش موفق شدند جنگجویان گروه‌های مسلح مخالف اسد را از چند شهرک در حومه حلب که از سال ۲۰۱۲ در کنترل آن‌ها قرار دارد، بیرون برانند. تل قراح، تل سوسین، کفر قارص و پایگاه نیروی زمینی، از جمله این مناطق هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که دلیل این پیشروی «پراکندگی در صفوف گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه در نتیجه حملات هوایی روسیه است.» مداخله نظامی روسیه در سوریه، از روز چهارشنبه ۳۱ دسامبر آغاز شد. با وجود این‌که روسیه ابتدا اعلام کرده بود که هدفش از این مداخله، جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش است، اما گزارش‌های بسیاری از حمله جنگنده‌های روس به مواضع مخالفان میانه‌رو که از سوی غرب حمایت می‌شوند، حکایت می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه گفت که تنها ۵ درصد از حملات روسیه، مواضع شبه‌نظامیان داعش و گروه‌های مرتبط با القاعده را هدف قرار می‌دهد.

در همين حال، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت، نشانه‌هایی وجود دارد که چهار فروند از موشک‌های کروز روسی به دلیل اختلال فنی در ایران سقوط کرده‌اند. روسیه این موشک‌ها را روز چهارشنبه از دریای خزر به سوی سوریه شلیک کرد. به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا امروز در کنفرانس مطبوعاتی در لندن تایید کرد که چهار فروند از موشک‌های کروز روسی در ایران سقوط کرده‌اند.

اشتون کارتر که همراه با مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس در این کنفرانس خبری حضور داشت، گفت، شواهدی در دست است که نشان می‌دهند تعدادی از موشک‌های‌ روسی در خاک ایران فرود آمده‌اند. آسوشیتدپرس نوشته است گفته‌های اشتون نخستین اظهار نظر یک مقام رسمی آمریکا درباره گزارش‌های مربوط به سقوط چهار فروند موشک کروز روسی در خاک ایران است.

کنوانسیون امنیتی خزر استفاده نظامی از این دریا را ممنوع می‌کند اما این اصل بنیادین از طرف روسیه زیر پاگذاشته شده است. وزارت دفاع روسیه خبر سقوط موشکها در ایران را تکذیب کرده و یک منبع نظامي ایران هم آن را بخشی از جنگ روانی علیه روسیه خوانده است اما در همین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) از سقوط یک شیء پرنده در اطراف تکاب در استان آذربایجان غربی خبر داده است.

فرماندار شهرستان تکاب در این باره گفته بود: ماهیت و علت سقوط شیء پرنده ناشناس در نزدیکی روستای قزقاپان تکاب هنوز معلوم نیست، ولی قطعاتی از لاشه آن در محل سقوط موجود است. ایرنا نوشت: به گفته منابع محلی، یک شیء پرنده ناشناس در نزدیکی روستای قزقاپان در ۳۵ کیلومتری شهر تکاب سقوط کرد و پس از سقوط قسمت هایی از آن منفجر شد. بر اثر شدت انفجار این شیء پرنده شیشه پنجره های چند واحد مسکونی این روستا شکسته است. موشک های روسی برای اینکه از خاک ترکیه عبور نکنند، ناچار بودند از شمال غرب ایران و مرزهای شمالی عراق بگذرند.

احتمال حمله آمريکا به تاسيسات ارتش رژیم سوريه
در خبري ديگر، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از دولت واشنگتن خواست در پاسخ به اقدامات نظامی روسیه در سوریه به تأسیسات نظامی رژیم اسد که اهمیت زیادی برای دمشق و مسکو دارد، حمله کند. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اقدامات پوتین در سوریه ممکن است اوباما را وادار به واکنش کند. سناتور مک‌ کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در این باره در جلسه سنا گفت:‌ اگر روسیه به اقدامات نظامی خود در سوریه ادامه دهد، ما باید بهایی را که این کشور برای تحمیل منافع خود می پردازد، بیشتر کنیم، بطور مثال با حمله به تأسیساتی که اهمیت زیادی برای رژیم سوریه دارند.