به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۹۳۸۰۲

درمان بیماری چشمی با سلول دندانی

گروه علمی: دانشمند ایرانی دانشگاه Tufts آمریکا روش بی سابقه ای را برای استفاده از سلولهای دندانی در درمان نوعی بیماری چشمی ارایه کرده است.
درمان بیماری  چشمی با سلول دندانی
دکتر بهزاد گرامی نائینی که پیشتر موفق به اخذ مدرک دکتری خود در رشته درون ریزشناسی و فیزیولوژی سیستم تناسلی از دانشگاه ویسکونسین مدیسون آمریکا شده و حالا در دانشگاه Tufts واقع در ماساچوست آمریکا حضور دارد توانسته از سلولهای پالپ دندان برای درمان عارضه چشمی موسوم به macular degeneration استفاده کند.
 در این بیماری رگهای خونی جدیدی در بافت شبکیه سیستم بینایی فرد شکل گرفته و در نهایت به نابینایی منجر می شود. این فرآیند طی چند ماه تا چند سال روی داده و راه بازگشتی نیز ندارد. در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون تن در آمریکا به این بیمای مبتلا هستند.  در این بیماری فرد همواره لکه تیره ای را در بخشی از چشم انداز دید خود مشاهده می کند.
 
در دوره رشد جنین، سلولهای بنیادین به خصوصی به سلولهای بافت شبکیه، سلولهای پالپ دندانی، سلولهای چربی و استخوانی تقسیم می شوند. اما نکته مهم اینجاست که تمام این سلوها ریشه ساختاری مشترکی دارند و تیم دکتر بهزاد گرامی نائینی و همکارانش از همین ویژگی برای درمان macular degeneration و بازیابی بینایی در میلیونها بیمار در سراسر جهان استفاده می کنند.  آنچه که این دانشمند ایرانی انجام می دهد چیزی نیست جز دوباره برنامه نویسی کردن سلولهای پالپ دندانی برای تبدیل شدن به سلولهای بافت شبکیه.
 
نقطه عطف این نوآوری پزشکی پیاده سازی نوعی دستورالعمل خاص است که در آن یکسری ژن های ویژه در شرایط روشن و خاموش قرار می گیرد. به این نوع دستور العمل ها در اصطلاح پزشکی epigenome گفته می شود.  نائینی معتقد است این فناوری پزشکی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما نتایج به دست آمده امیدوارکننده بوده است و می توان روزی را تصور کرد که یکی از شایع ترین بیماری های چشمی در سراسر جهان با این ابتکارعمل درمان شود. 
مرجع : مهر