به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۹۳۹۲۷
نشانه‌اي ديگر براي انتقال قدرت در سوريه؟

روسیه: اصراری بر باقی ماندن بشار اسد نداریم

گروه بين‌الملل: اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه كه گفته است: «باقی ماندن بشار اسد در قدرت در سوریه امری حیاتی نیست» در بين كارشناسان امور بين الملل اينگونه ارزيابي شده كه تصميم براي انتقال قدرت در سوريه حتمي شده است.
روسیه: اصراری بر باقی ماندن بشار اسد نداریم
ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت و گو با یک شبکه رادیویی روسی، پاسخ به این سئوال که آیا حفظ بشار اسد در قدرت برای روسیه اصلی مهم است یا نه، گفت: "ابدا، ما هرگز چنین چیزی نگفته ایم". او گفت: "ما نمی گوییم که او باید بماند یا برود". روسیه با بمباران مواضع مخالفان دولت سوریه، از حکومت بشار اسد حمایت می کند.

زاخاروا به خبرگزاری تاس گفته است که عدم پافشاری بر حفظ اسد در قدرت به معنای تغییر سیاست روسیه نیست. روسیه و ایران مهمترین حامیان اسد محسوب می شوند و آینده سیاسی او مهمترین موضوع اختلاف در میان کشورهایی است که برای پایان دادن به بحران سوریه تلاش می کنند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل از پیشرفت در مساله سوریه طی هفته‌های آتی خبر داد

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت که احتمال پیشرفت در مساله بحران سوریه طی هفته‌های آتی وجود دارد. متیو ریکرافت، گفت: اسد باید برود و این بخشی از مذاکراتی است که باید به عنوان بخشی از روند سیاسی انجام شود. این مذاکرات ادامه پیدا نکرد چراکه این بخش‌ها بسیار دور از دسترس است. ما به دنبال این هستیم که ببینیم چگونه می‌توان این اختلافات را رفع کرد. گمان می‌کنم که پیشرفت‌های مهمی دراین باره هفته گذشته در وین انجام گرفت و امیدواریم که پیشرفت‌های بیشتری در این خصوص در هفته‌های آتی انجام شود.

دیپلمات‌های ارشد از شماری از کشورها از جمله روسیه، آمریکا، عربستان سعودی، ایران، ترکیه و آلمان 29 و 30 اکتبر در وین دیدار کرده و مذاکراتی را با هدف پایان دادن به جنگ داخلی چهار ساله سوریه برگزار کردند. مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین به تفاهمی در رابطه با مساله سوریه دست یافتند که شامل لزوم مبارزه با گروه‌های افراطی، کمک به پناهندگان و اهمیت مردم سوریه برای تصمیم‌گیری برای آینده کشورشان بود.

نتایج نشست وین محور دیدار امروز لاوروف و دی میستورا
دیدار امروز دی میستورا با سرگئی لاوروف در مسکو در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به راه حل در سوریه بر اساس مذاکرات وین انجام می‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه قرار است با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه امروز (چهارشنبه) در مسکو درباره روند سیاسی در جهت ایجاد گفت‌وگو میان مخالفان سوری و دمشق دیدار و گفت‌وگو کند.

بعد از گفت‌وگوی مقامات ارشد 19 کشور و سازمان بین‌المللی در وین در 30 ماه اکتبر، بیانیه مشترکی با توافق همه شرکت کنندگان در راستای دستیابی به راه حل بحران سوریه تحت نظر سازمان ملل صادر شد. بر اساس اعلامیه وین، قرار است که فرستاده ویژه سازمان ملل مسوول برقراری مذاکرات مستقیم میان مخالفان سوری و دولت برای ایجاد یک ساختار حکومتی ویژه باشد.

مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی 6 ساعته امیرعبداللهیان و فیصل مقداد در تهران
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه روز سه‌شنبه در مذاکراتی به مدت شش ساعت در خصوص راه حل سیاسی سوریه در تهران بحث و تبادل نظر کردند. به گزارش ایسنا، در این نشست، مقام ارشد سوری در جریان آخرین مذاکرات نشست وین، مذاکرات تهران و هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مشورت‌های مستمر تهران و مسکو قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، سفر روز سه‌شنبه فیصل مقداد به تهران در حالی صورت گرفت که ایران برای اولین بار در هفته گذشته در مذاکرات وین 2 که به‌منظور بررسی بحران سوریه و با حضور آمریکا و تعدادی دیگری از کشورها برگزارشده بود، شرکت کرد. فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه که به ایران سفر کرده است، گفت: درباره مرحله انتقالی صحبتی نداریم و کسانی که از این موضوع سخن می‌گویند از واقعیات سوریه چیزی نمی‌دانند.