به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۴ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۹۳۹۷۵
نقص فنی، خطای انسانی، موشک يا بمب؟

۴ نظریه درباره سقوط هواپیمای روسیه در مصر

گروه علمي: کارشناسان بین‌المللی و مصری تحقیقات درباره سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی روسیه را که با ۲۲۴ مسافر و خدمه در شمال شبه جزیره سینا در مصر سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند، آغاز کرده‌اند. زمینه‌های اصلی تحقیقات آنها شامل چه مواردی است:
۴ نظریه درباره سقوط هواپیمای روسیه در مصر
نقص فنی؟
نخست‌وزیر مصر گفته است که متحمل‌ترین عامل این سانحه مرگبار نقص فنی است. اما ثابت و یا رد شدن این فرضیه بستگی به تحقیقات کارشناسانی دارد که در حال بررسی هستند. وزیر هوانوردی مصرگفته است که هیچ نشانه‌ای حاکی از وجود هرگونه مشکلی در زمان پرواز این هواپیما وجود نداشته است که این اظهارنظر با برخی از گزارشات اولیه در اینباره که خلبان پس از مشاهده نقص فنی درخواست فرود اضطراری کرده بود، در تناقض است.

در روسیه، همسر کمک خلبان این هواپیما به یک شبکه خبری گفته که همسرش در جریان یک تماس تلفنی که پیش از ترک شرم‌الشیخ داشته از وضعیت هواپیما شکایت کرده است. اما شرکت هواپیمایی کاگالیماویا که این هواپیما متعلق به آن بوده تاکید کرده که این هواپیما مسافربری که ۱۸ سال ازعمرش می‌گذشته کاملا برای پرواز آماده بوده است. وزیر هوانوردی مصرهم گفته که "تمام بررسی‌های قبل از پرواز هیچگونه نقصی را دراین هواپیما نشان نداده و هیچگونه مشکلی هم در اینباره گزارش نشده است."

براساس گزارش شبکه ایمنی پروازها، دم این هواپیما در سال ۲۰۰۱ میلادی زمانی که در حال فرود در فرودگاه قاهره، پایتخت مصر بوده با باند فرودگاه برخورد کرده بوده، اما این بخش از هواپیما تعمیر شده بود. تعمیر نامناسب دم یکی از هواپیماهای خطوط هوایی ژاپن باعث سقوط این هواپیما در سال ۱۹۸۵ میلادی شد که در جریان این سانحه از ۵۲۴ مسافر و خدمه این هواپیما ۵۲۰ نفر کشته شدند اما مقامات شرکت هواپیمایی کاگالیماویا گفته اند که این هواپیمای ایرباس پس از برخورد دم آن به باند پرواز در سال ۲۰۰۱ میلادی کاملا تعمیر شده بود و این مسئله تاثیری در ایمنی این هواپیما نداشته است.

خطای انسانی؟
شرکت هواپیمایی کاگالیماویا گفته است که خلبان این هواپیما سابقه ۱۲ هزار ساعت پرواز داشته که۳۸۶۰ ساعت آن تنها به هواپیماهای ایرباس ای ۳۲۱ مربوط می‌شود. به گفته این شرکت هواپیمایی دلیلی ندارد که "خطای خدمه " این پرواز را عامل این سانحه بدانیم. هر دو جعبه سیاه این هواپیما که شامل مکالمات کابین خلبان و اطلاعات ثبت شده درباره پرواز است، پیدا شده و بررسی آنها می‌تواند به کارشناسان جزییاتی درباره دقایق آخر این پرواز ارائه دهد.

بررسی این اطلاعات همچنین نشان خواهد داد که با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی آیا تصمیمات گرفته شده در کابین خلبان باعث این سقوط بوده و یا به نحوی به این سانحه کمک کرده یا خیر؟ ثبت‌کننده مکالمات داخل کابین خلبان، صدای خلبان و همچنین سایر صداهای داخل کابین را ضبط می‌کند. این دستگاه دو ساعت از صداهای داخل کابین را ثبت می‌کند. ثبت کننده اطلاعات فنی پرواز؛ شامل حداقل پنج مورد اطلاعات اولیه می‌شود از جمله ارتفاع فشار، سرعت، مسیر و شتاب باد و زمانی که انتقالات رادیویی خدمه انجام شده است. هر دو این ثبت کننده‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند فشاربسیار زیاد و حرارت تا ۱۱۰۰درجه سانتیگراد را برای یکساعت تحمل کنند.

سقوط بوسیله موشک؟
کارشناسان امنیتی ادعاهای مطرح شده از سوی یکی از گروههای مرتبط با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را در مورد ساقط کردن این هواپیما رد کرده‌اند اما بررسی قطعات این هواپیما و همچنین محلی که این قطعات پراکنده شده‌اند می‌تواند به کارشناسان در قطعیت این موضوع کمک کند. یکی از مقامات ارشد هوایی روسیه تایید کرده که این هواپیمای مسافربری قبل از برخورد به زمین تکه تکه شده بود. اما این مقام روسی افزوده که هنوز زود است که براساس این حقیقت درباره دلایل سقوط نتیجه‌گیری کرد.

این هواپیمای ایرباس بالاتر از برد هرگونه موشک زمین به هوایی که تصور می‌شود در اختیار پیکارجویان افراطی باشد، پرواز می‌کرده است. تجهیزات این گروهها از قدرت سامانه موشکی بوک که باعث سقوط هواپیمای خطوط مسافربری مالزی برفراز اوکراین در سال گذشته شد، برخوردار نیست. کارشناسان همچنین این مسئله را عنوان می‌کنند که چرا گروه وابسته به داعش چنین اقدامی را که باعث برانگیختن خشم جهانی و انجام اقداماتی تلافی جویانه علیه آنها می‌شود، انجام دهند. با توجه به این که هدف اولیه آنها از ایجاد درگیری در صحرای سینا، مصر است. فرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی بی‌بی‌سی، معتقد است که با توجه به جنگ روسیه علیه داعش در سوریه و با توجه به اقتصاد شکننده مصر که نیاز شدیدی به رونق صنعت توریسم در این کشور دارد، هر دو کشور امیدوارند که این مسئله مربوط به فعالیت تروریستی نباشد.

انفجار بمب در هواپیما؟
بررسی جعبه‌های سیاه هواپیما به کارشناسان کمک خواهد کرد که چه چیزی باعث شده که این هواپیمای مسافربری ناگهان از آسمان به زمین سقوط کند. هنوز مدرک مستدلی حاکی از این که انفجار یک بمب باعث سقوط این هواپیما شده، بدست نیامده است. در صورت تایید این نظریه، این سوال خواهد بود که چگونه یک بمبگذار توانسته از اقدامات شدید امنیتی در فرودگاه شرم‌الشیخ عبور کند اما یکی از کارشناسان به بی‌بی‌سی گفته است که با پیدا شدن قطعات این هواپیما چنین احتمالی پا برجاست.

پروفسور مایلک کلارک، مدیریکی از موسسات تحقیقاتی گفته است: "براساس گزارشات اولیه، هواپیما دو تکه شده که این به معنای نقصی فاجعه‌آمیز است، نه نقصی فنی؛ و شاید چنین چیزی به معنای وقوع انفجاری در هواپیما باشد." کلارک می‌افزاید: "اگر در این مرحله مجبور به حدس زدن درباره علت سقوط هواپیما باشیم. باید بگویم که احتمال وقوع یک انفجار در هواپیما بیشتراز پرتاب یک موشک از زمین به سوی آن است." بازهم باید گفت که بررسی قطعات و محل پرتاب این قطعات می‌تواند به قطعی شدن این نظریه درباره سقوط این هواپیمای مسافربری کمک کند.
مرجع : بي بي سي