به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۲۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۹۴۰۲۶
افزایش نیروهای نظامی روسیه در سوریه

رایس: پوتین فکر می‌کند ولادیمیر کبیر است

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه اسبق آمريكا می‌گوید پوتین معتقد است روسیه تنها زمانی عظمت و بزرگی داشت که تحت رهبری مردان بزرگی چون الکساندر دوم و پتر کبیر بود.
رایس: پوتین فکر می‌کند ولادیمیر کبیر است
کاندولیزا رایس، می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را از نزدیک می‌شناسد. او در جمع سرمایه‌گذاران و بانکداران در نیویورک گفت: در دیداری که با پوتین در زمان خدمتم در دولت داشتم سعی داشت این مساله را به من یادآوری کند که عظمت و بزرگی روسیه مربوط به دوران رهبری مردان بزرگی چون الکساندر دوم و پتر کبیر بوده و اکنون با تعریف و تمجیدهایی که او از تزار روسیه داشت این مساله در ذهن من متبادر می‌شود که رئیس‌جمهور روسیه می‌خواست به من القا کند او نیز "ولادیمیر کبیر" است.

اظهارنظرهای رایس، به انگیزه‌های پوتین در افزایش قدرت نمایی‌اش در عرصه جهانی، از الحاق شبه جزیره کریمه در سال گذشته میلادی به روسیه گرفته تا بمباران مناطق مختلف سوریه برای از میان برداشتن داعش برای حفظ و احیای نفوذ روسیه در دوران کنونی نشات می‌گیرد. رایس که در دوران فروپاشی شوروی سابق مشاور دیپلماتیک بوش بود، افزود: ولادیمیر پوتین مصمم است راهی را برای انتقام از آنچه آن را بزرگترین تراژدی قرن بیستم یعنی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می داند، پیدا کند.

وی معتقد است به رغم خسارت‌های اقتصادی روسیه از پایین آمدن قیمت نفت پوتین تغییری در رویکرد اقتصادی نخواهد داشت. چرا که بزرگترین دغدغه وی در حفظ حامیان اصلی‌اش یعنی، قشر بی‌سواد، سالخورده، نظامیان بازنشسته و جمعیت روستایی است. رایس، استاد دانشگاه استنفورد می‌گوید: بازی او در سوریه - اولین حضور نظامی در خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی پس از اشغال افغانستان در سال 1979 - یک کار سری و رمزی نیست. او به دنبال بی‌نظمی نیست بلکه معتقد است ثبات اسد ثبات نفوذ روسیه است. البته فکر نکنید که منظور پوتین از نظم همانی است که ما در نظر داریم. تقسیم سوریه، کنترل حتی یک سوم از آنچه سوریه خوانده شود- چرا که نه؟ بنابر این می‌بینید که ایده ما از ثبات با آنچه او در نظر دارد یکی نیستند.

وی در اشاره‌ای گسترده‌تر گفت: هیچ دولتی وجود ندارد که از بحران دور مانده باشد از دیلما روسف، در برزیل گرفته که یک سال است درگیر پرونده مالی و استیضاح است تا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که آینده سیاسی‌اش به دلیل سیاست درهای باز به روی آوارگان سوری در خطر است. از نظر وزیر خارجه اسبق آمریکا زمانیکه آمریکا از نقش خود در اجرای نظم جهانی عقب کشید روسیه و چین گام‌های جدی برداشتند. وی می‌گوید: قدرت‌های بزرگ نباید از اینکه نظم جهانی خود بخود درست نمی‌شود خسته شوند. به شما می‌گویم کشورهای دارای منافع تا جایی که ممکن باشد به دنبال منافعشان می‌روند .

افزایش نیروهای نظامی روسیه در سوریه

در همين حال، مقامات امنیتی آمریکا و کارشناسان مستقل می‌گویند که نیروی نظامی مسکو در سوریه به چهار هزار پرسنل افزایش یافته است. بنا به گزارش رویترز، این مقامات امنیتی اعلام کردند که مسکو وقتی که حملات هوایی خود به مواضع داعش در سوریه را آغاز کرد، حدود دو هزار پرسنل در سوریه داشت و از آن زمان تاکنون تقریباً این تعداد نیروهای خود را دو برابر کرده است و همچنین تعداد پایگاههایی که از آنها استفاده می‌کند نیز افزایش داشته است.

سه نفر از مقامات امنیتی آمریکا که از گزارشات اطلاعاتی آمریکا اطلاع دارند می‌گویند که روس‌ها متحمل تلفات نظامیان خود شده‌اند اما تعداد دقیق آنها را اعلام نکردند. با اینحال، وزارت خارجه روسیه اطلاعاتی درباره تعداد نیروهای روسی در سوریه یا تلفات را که ارتش روسیه متحمل شده است، منتشر نکرده است.

ولادیمیر پوتین، قدرتمندترین مرد سال۲۰۱۵

ولادیمیر پوتین برای سومین مرتبه پیاپی به عنوان قوی‌ترین مرد سال جهان انتخاب شد و از دیگر رقبای خود به ویژه رییس جمهور آمریکا پیشی گرفت. هفته نامه آمریکایی «فوربس» در این زمینه نوشت: پوتین کماکان جزو معدود مردان جهان است که به اندازه کافی قدرت دارد تا آن‌چه را که می‌خواهد انجام دهد. در حالی‌که تحریم‌های بین‌المللی به مجرد ماجرای کریمه و نیز بحران اوکراین موجب تضعیف روبل (واحد پول روسیه) شدند و این کشور را به سوی ریاضت اقتصادی کشاندند، اما این‌ها ذره‌‌ای به پوتین آسیب نرساندند.

به نوشته فوربس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در این رده‌بندی در جایگاه دوم قرار گرفت و البته از حیث جنسیت در جایگاه قدرتمند‌ترین زن جهان جا گرفت. مرکل نمادی از قدرت و صلابت اتحادیه اروپای بیست و هشت عضوی است و البته اقدام‌های قاطع او در برخورد با مصائب پناهجویان سوری و یونان موجب کمک به افزایش اعتبار وی شده است. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز در جایگاه سوم انتخاب مجله فوربس قرار گرفت. اوباما که وارد آخرین سال ریاستش می‌شود، آشکارا نفوذش در حال کاهش است. محبوبیت اوباما در داخل کشورش زیر 50 درصد است و در خارج از آمریکا و در قاره اروپا مرکل از او پیشی گرفت و در خاورمیانه نیز پوتین از اوباما جلو افتاد.