به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۹۴۰۲۸
انتقاد مطهری از روش برخورد با اخبار تعرض:

مخفی‌کاری دلیل افزایش جرایم خشن است

گروه جامعه: حجت الاسلام محمد مطهری٬ مخفی کردن آمار جنایات و تعرضات و اکتفا به انتشار خبرهای ناامنی در غرب دلایل افزایش جرائم خشن در ایران است. وی این مطالب را در مطلبی با عنوان «چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می‌شود؟» نوشته است. چكيده‌ي یادداشت را در زير بخوانيد:
*چگونه است که دیدن یک دختربچه هفت ساله با مانتو و مقنعه مدرسه، آنهم توسط یک فرد متأهل، نیت شیطانی تجاوز را پدید می‌آورد و مهم‌تر اینکه چگونه است که در ایران این نیت‌های پلید شیطانی زود به مرحله عمل می‌رسد؟ پاسخ در این نکته است که دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، «دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست»، نیت خود را عملی کردم.

*کشورهای غربی برای کاهش جنایات و تعرض‌ها با در اختیار گرفتن درست قدرت رسانه‌ای، به هر نافهمی فهمانده‌اند که در این شهر نسبت به جرم‌های خشن، به ویژه نسبت به کودکان و دختران حساسیت زیادی وجود دارد و «کسی به کسی هست.» اما ما فورا اینگونه اخبار را پنهان می‌کنیم... ‌نهایت جدیت ما آن است که در عصر رسانه، مجرم را معمولا چند سال پس از وقوع حادثه با حضور چند صد نفر اعدام می‌کنیم و تصور می‌کنیم همه مجرمان ترسیدند در حالی که اکثریت آنان اساسا از آن مطلع نمی‌شوند.

*در ایران ما، وقتی یک جانی به یک دختر تعرض می‌کند حداکثر خود را با یک خانواده، طرف می‌بیند که به راحتی با تهدیدهایی مانند پخش فیلم تعرض و یا تجاوز به عضو دیگر خانواده، آنان را از شکایت منصرف می‌کند. ولی در غرب کودک از جامعه ربوده می‌شود نه از خانواده؛ و جانی می‌داند از فردا جنایت او مورد توجه همه رسانه هاست و انصراف شاکی خصوصی تأثیری ندارد.

*در کشورهای غربی به رغم در دسترس بودن شراب و اختلاط و مناظر شهوت انگیز، به خاطر رعبی که در دل مجرمان احتمالی آینده ایجاد می‌شود، میان نیت شیطانی و محقق ساختن آن نیت، تا حد مقدور فاصله می‌افتد. ...وقتی عناوین مهم خبری در ايران از امور سیاسی و بعضا اقتصادی فرا‌تر نمی‌رود ناخواسته طوری القا می‌شود که مسئولان جز مسائلی که با حفظ نظام مرتبط است دغدغه مهم دیگری ندارند و ارعاب قرار است فقط نسبت به دشمنان نظام صورت گیرد. اگر هم ناامنی سوژه خبر شود غالبا درباره یک کشور غربی است.

*اصلاح روش خبری کنونی نه به دست صدا وسیماست و نه قوه قضاییه و نه نیروی انتظامی، زیرا در این صورت، مقامات انتظامی و قضایی و رسانه ملی متهم به سیاه نمایی و بر هم زدن آرامش مردم خواهند شد. ...تنها تصمیم گیری در سطح کلان مثل شورای عالی امنیت ملی می‌تواند این روش خانمانسوز را تغییر دهد. ...بدبختی اینجاست که برخی مقامات امنیتی به غلط تصور می‌کنند که راه مقابله با مجرمان خشن،‌‌ همان روش مبارزه با جاسوسان و بمبگذاران است که باید در خفای کامل صورت گیرد.