کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هزینه ریخت‌و‌پاش‌ زنجانی را پس می‌گیریم

ایلنا , 15 آبان 1394 ساعت 18:43

گروه اقتصادی: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گردهمایی دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور گفت: بحث تجمیع مورد نظر وزارت بهداشت در سیاست‌های کلی نظام مطرح نشده است و در این زمینه، استنباط وزارت بهداشت نادرست است.


تقی نوربخش با اعلام این مطلب که در سیاست‌های ابلاغی درمانی، تنها بر همگانی شدن بیمه‌ها تاکید شده است، افزود: در بند «ب» ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه، اجازه ادغام بیمه‌های درمان به دولت داده شده است اما در تبصره‌های همین بند از قانون، بر استقلال مالی و اداری بخش درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی تأکید شده است. وی در همین رابطه گفت: میزان قانون است و با توجه به استنادات قانونی، ما در زمینه بیمه‌های درمانی با وزارت بهداشت همکاری می‌کنیم و بسیار خرسندیم که در دولت یازدهم، سلامت از اولویت دهم به اولویت نخست تبدیل شده اما بحث ادغام مجزاست و به ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت تن نمی‌دهیم.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در رابطه با تفاوت در ساختار نظام‌های بیمه‌ای موجود و عدم امکان ادغام آنها گفت: برخی صندوق‌های درمانی بیمه مانند بانک‌ها و یا کارمندی، صندوق‌های تعهدات سرانه‌ای هستند، به این معنا که اصل بودجه سرانه بیمه، دولتی است، بیمه شده درصد جزئی و ثابتی پرداخت می‌کند و دولت برای بیمه‌شدگان سرانه پرداخت می‌کند؛ درحالی که بیمه تامین اجتماعی، بیمه سرمایه‌گذاری است و همه هزینه‌ها از محل حق بیمه کارگران پرداخت می‌شود.
 
نوربخش در همین زمینه با اعلام این مطلب که نظام‌های بیمه‌ای متفاوت سرانه‌ای و سرمایه گذاری قابل ادغام نیستند، گفت: در هیچ جای دنیا بیمه واحد نداریم و نظام‌های بیمه‌ای با ساختار متفاوت، مجزا اداره می‌شوند و تجمیع نمی‌شوند. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در سازمان تامین اجتماعی مافیای سیاسی و اقتصادی حاکم نیست و پاکدستی و ارائه خدمات مناسب به کارگران هدف ماست٬ افزود: دولت روحانی در شرایطی روی کار آمد که نرخ تورم ۴۲ درصدی و رشد اقتصاد، منفی بود، تحریم‌های همه‌جانبه نیز مزید بر علت بودند.
 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در همین رابطه افزود: در آغاز روی کار آمدن دولت جدید، در نتیجه سوءمدیریت در دولت قبلی، سازمان تامین اجتماعی ۵۰۰۰ میلیارد تومان کسر بودجه داشت و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بانک‌ها بدهکار بود. نوربخش با اعلام اینکه با مدیریت دولت سابق، کرامت و اصول اخلاقی زیر سوال رفته بود به پرونده تخلفات بابک زنجانی در تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی از این ریخت‌و‌پاش‌ها گذشت نمی‌کند و به دور از جنجال و هیاهو تا آخرین ریال را تادیه می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، سازمان تامین اجتماعی ماهانه ۴۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد گفت: ما قصد داریم از هزینه‌های بی‌مورد و جانبی صرفنظر کنیم و با هزینه هرچه کمتر این سازمان عریض و طویل را اداره کنیم. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان ابراز امیدواری کرد دولت با کار کار‌شناسانه و اصولی مشکل پیش آمده در بحث ادغام را حل کند و افزود، با توجه به جلساتی که با اعضای هیات دولت داشته‌ایم و مذاکراتی که انجام گرفته است، مطمئن هستیم تصمیم درست اتخاذ خواهد شد.


کد مطلب: 94067

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/94067/هزینه-ریخت-و-پاش-زنجانی-می-گیریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir