به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۹۴۱۸۶

عامل اصلي باران هاي اسيدي، چاه‌هاي نفت حفر شده در وسط شهر اهواز است

چاه نفت را رها كردند و به پوشش سبز گير دادند!
گروه جامعه: در حاليكه ديروز بارش اسيدي بار دیگر،‌ هزار نفر از خوزستانی‌ها و عمدتا شهروندان اهوازي را به بیمارستان کشاند، منابع مسئول هنوز از اعلام نتيجه تحقيقات سال گذشته درباره چرايي اين باران هاي اسيدي، خودداري مي كنند.
عامل اصلي باران هاي اسيدي، چاه‌هاي نفت حفر شده در وسط شهر اهواز است
در همين رابطه يك مقام مسئول مطلع در استان خوزستان به خبرنگار ما گفت: باران اسيدي و آلودگي چند ساله اخير شهر اهواز عمدتا به دودهاي متصاعد شده از شعله‌هاي نفت و گاز كه ضايعات چاه هاي حفاري شده در وسط شهر را در آسمان پخش و معلق مي كند و همچنين دود صنايع بزرگي ديگري چون صنايع فولاد، كربن بلاك و ... مربوط مي شود. وي كه نخواست نامش ذكر شود افزود: همين كه عمده مسموميت‌ها در شهر اهواز و اطراف آن و آن هم در پي بارندگي‌ها رخ مي‌دهد به هر كارشناسي اين پيام را مي‌دهد كه علت اصلي آلودگي، دودهاي معلق در بالاي اين منطقه است كه با باران به سطح زمين آورده مي شوند و مسبب بيماري مردم مي گردند.

وي ادامه داد: حفاري چاه‌هاي نفت آن هم در وسط شهر پرجمعيت و متراكمي چون اهواز توسط شركت نفت اقدامي كاملا مغاير با حفظ محيط زيست و عامل اصلي آلايندگي هواست و تا زمانيكه اين چاه ها فعال باشند، نه تنها اين آلودگي سمي، كاهش نخواهد يافت بلكه روز به روز بر شدت و خطرات آن افزوده خواهد شد و تلفات شديدتري نيز در برخواهد گذاشت.

وي شعله هاي دود خطوط توليد شركت هايي چون فولاد و كربن را نيز در آلودگي و باران هاي اسيدي اهواز تاثيرگذار دانست و اظهار داشت: اين صنايع نيز كه حدود 50 سال قبل در حاشيه شهر ساخته شده بودند با توسعه شهر در حال حاضر در وسط شهر اهواز قرار دارند و دودهاي تيره و غيرپالايش شده آنها نيز همچون چتري اسيدي با دودهاي مشتعل از چاه هاي نفت و گاز تركيب و وضعيت خطرناك كنوني را باعث شده اند.

اين مقام مسئول با ذكر اينكه راهي جز توقف توليد چاه‌هاي نفتي در مركز شهر (مناطقي چون زيتون، فرودكاه و حتي كريت كمپ و...)  براي كاهش آلودگي‌هاي سمي شهر اهواز وجود ندارد گفت: اگر مسئولان عالي رتبه كشور، سلامت مردم را بر منافع مالي و اقتصادي (توليد نفت، فولاد و ...) ارجح ندانند، وضعيت خوزستان و خصوصا شهر اهواز از اين كه هست نيز بحراني‌تر خواهد شد.

وي در خاتمه گفت: آقايان براي فرافكني، آلودگي اظهر من الشمس چاه‌هاي نفتي را رها كردند و ناشيانه به درختان با ارزشي «کنوکارپوس» كه طي ساليان اخير براي استان پوشش سبز ايجاد كرده گير داده و از خود هم نمي پرسند اين درختان كه در اعلب شهرهاي استان كاشت شده اما چرا عمده بيماري‌ها و مسموميت‌هاي پس از بارندگي، در اهواز رخ مي دهد؟ لذا به نظر مي رسد سيستم ناكارآمد مديريتي در كشور با اين فرافكني هاي ناشيانه، ظاهرا قرارست روزي دست به اقدام بزند كه نتيجه اين بي توجهي‌ها به محيط زيست و سلامتي مردم، تلفات سنگين انساني در پي داشته باشد و براي مثال در اخبار بخوانيد به جاي مسموميت چند هزار اهوازي به خاطر يك بارندگي، دهها نفر جان خود را از دست داده‌اند!

در همين رابطه روزنامه شهروند در گزارشي نوشت: باران بار دیگر خوزستانی‌ها را راهی بیمارستان کرد. یک هفته پس از بارشی که نفس ١٠‌هزار خوزستانی را تنگ کرده بود، بارش پاییزی بار دیگر،‌ هزار نفر از خوزستانی‌ها را به بیمارستان کشاند. عامل ناشناخته، ٣ سالی می‌شود که با هر بارش راه بیمارستان را نشان خوزستانی‌ها می‌دهد و آنها را برای چند ساعت یا چند روز میهمان مراکز درمانی می‌کند.

جمعه هم همین اتفاق افتاد، باران جای آنکه هوا را برای اهوازی‌ها تلطیف کند و آسمانی که دیگر عادت کرده خاک گرفته باشد را رنگ آبی بزند، راه بیمارستان را نشان مردم داد. هر چند نه شدت باران همچون دفعه قبل بود و نه تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان، اما به هر روی، حال نفس خوزستانی‌ها خوب نیست و حالا هم باران سلامتی‌شان را تهدید می‌کند و هم گرد و غبارهای محلی و خارجی.

٣‌سال پیش که داستان تازه شروع شده بود،‌ سال پایانی دولت دهم بود. روزهایی که باران اسیدی، متهم تنگ آمدن نفس خوزستانی‌ها بود و می‌گفتند باران آلودگی‌ها را روی سر مردم شسته است. از آن ‌سال به بعد، باران چندین بار آرامش را از زندگی مردم جنوب غربی کشور گرفت. این بار می‌گویند، بررسی‌ها نشان داده باران اسیدی نیست و عامل آلودگی آن ناشناخته است، شاید هم گیاه وارداتی «کنوکارپوس» باشد که ١٠ سالی می‌شود در حاشیه اهواز کاشته شده است. این را احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌ زیست خوزستان می‌گوید. او هفته پیش در روزی که ١٠‌هزار خوزستانی راهی بیمارستان شدند، گفته بود که «زمان گل‌دهی این گونه گیاهی، آبان و آذرماه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرده این گیاه، حساسیت‌زاست و در کنار سایر آلایندگی‌ها، تنفس مردم را با مشکل مواجه کرده است.» حالا یک هفته گذشته است و هنوز مشخص نیست عامل تنگی نفس چه بوده، آلودگی کارخانه‌ها، گرد و غبار، سوزاندن مزارع نیشکر یا گیاه وارداتی ١٠ ساله.

هر چند عامل ناشناخته است اما همچنان کار خود را می‌کند و مردم را به بیمارستان می‌کشاند، همان کاری که جمعه‌شب هم تکرار کرد و خوزستانی‌ها را به مراکز درمانی کشاند. در این میان، هر چند که‌ هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به ایسنا گفت که «تا ساعت ٢١ شب جمعه در کل استان کمتر از ١٠٠ نفر با علایم تنگی نفس به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند» اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از مراجعه حدود‌ هزار نفر با علایم مشکلات تنفسی در شبانه‌روز گذشته (یعنی در شبانه‌روز منتهی به جمعه ١٥ آبان‌ماه) به مراکز درمانی در استان خوزستان خبر داده است.

ایرج نظری هم گفت: «میزان مراجعه بیماران تنفسی در روز جمعه به بیمارستان‌های خوزستان، بیش از ٢ تا ٣ برابر حد معمول بوده ولی این رقم در مقایسه با بیماران با مشکلات تنفسی در پی بارندگی‌های هفته گذشته کاهش بسیاری داشته است. مجموع مراجعه‌کنندگان با علایم تنگی نفس و مشکلات تنفسی به مراکز تحت پوشش دانشگاه جندی‌شاپور در سراسر استان خوزستان در روز گذشته حدود ‌هزار نفر بوده است.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به اینکه از این تعداد بیش از ٨٠٠ نفر در اهواز بوده‌اند، خبر داد که «مجموع مراجعات بیماران با مشکلات تنفسی در پی بارندگی‌ها در استان خوزستان، تا صبح دیروز (١٦ آبان ماه)، ٢١‌هزار و ٩٣٠ نفر بوده است.»

کنوکارپوس دلیل تنگی نفس خوزستانی‌ها نیست
در یک هفته گذشته، پس از مطرح شدن احتمال نقش داشتن گیاه کنوکارپوس در تنگی نفس خوزستانی‌ها، این عامل برای فعالان حوزه کشاورزی قابل قبول نیست. در همین خصوص، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند، به ایسنا می‌گوید: «اکنون اصلا زمان تولید دانه گرده این گیاه نیست.» نوراله معلمی ادامه می‌دهد: «گل‌دهی این گیاه بیشتر در بهار و در بازه زمانی اسفند و فروردین آغاز می‌شود که البته در آن زمان، مشکل تنگی نفس وجود ندارد.» او یادآوری می‌کند که «در حال حاضر تحقیقاتی در استان خوزستان درخصوص این موضوع درحال انجام است. »

معلمی با تاکید بر اینکه هر چند کنوکارپوس در آینده مشکلاتی را برای شهر اهواز ایجاد خواهد کرد، می‌گوید: «این مشکلات به این صورت که موجب تنگی نفس شود، نخواهد بود. برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند. اینکه در ٣‌سال گذشته، مشکلات تنفسی برای این شهر به وجود آمده، باید علت دیگری داشته باشد.» عامل تنگی نفس پاییزی خوزستانی‌ها ناشناخته باقی مانده، اما به نظر می‌رسد این عامل امسال قرار است رکوردشکنی کند تا جایی که در یک هفته نزدیک به ٢٢‌هزار نفر را راهی بیمارستان کرده است و هنوز هم سایه‌اش روی نفس خوزستانی‌ها سنگینی می‌کند.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۰:۴۸
بی زبان تر از درخت ها پیدا نشد.
در حالیکه تمام دنیا و از ابتدای تاریخ درخت ها به علت جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن را به ریه شهر ها تشبیه کرده اند در ماجرای مشکل تنفسی اهواز ظاهرا ضعیف تر از درختان شهر پیدا نکردند و آنها را متهم می کنند، آیا مسولین بهداشتی و محیط زیست دود چاههای نفت و کارخانجات آلاینده را نمی بینند ، آن بوی بد شهر هم به خاطر درختان شهر بوده ،؟ مسولین ناتوان از یافت علت ماجرا و یا ناتوان از برخورد با عوامل اصلی بی زبانتر از درختان شهر نیافته اند ، اگر درخت های خاصی متهمند چرا در شهرها و کشورهای دیگر که همین درختها هست این اتفاق رخ نداده ؟ (326503)
رضا
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۳:۱۳
در شهر اهواز بیش از 200حلقه چاه نفت وجود دارد!! دور تا دور شهر اهواز مشعلهای دائما روشنی دیده میشوند که گازهای همراه نفت را میسوزانند و دود حاصل از انها به فضای شهر وارد میشود!!
در شرایطی که با جمع اوری و فروش گازهای همراه نفت سود فراوانی عاید کشور میشود وزارت نفت به وظایف خود در این باره بی توجهی میکند و با نادیده گرفتن سلامت مردم از مسببان اصلی بحران الودگی هوا در شهر اهواز محسوب میشود.
ایا نباید حداقل بخشی از درامدهای نفتی شهر اهواز در جهت رفع معضلات زیستی مردم همین شهر هزینه شود؟! (326534)
اهوازی
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۲
برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت "عامل ناشناخته" بهترین و البته مضحک ترین بهانه است؛بیش از ده سال مردم خوزستان را با اعلام عامل خارجی در پدیده شوم ریزگردها بازی دادند در حالیکه از اول هم مشخص بود که عامل اصلی این مسئله داخلی است و عمدتا به دلیل خشک کردن تالابهای بزرگ خوزستان بر اثر سدسازیهای غیراصولی و البته انتقال اب از سرشاخه های کارون و دز -که به افزایش سطح اراضی بیابانی در خوزستان انجامیده است- مرتبط میباشد و نه عامل خارجی!
واقعا چه زمانی میخواهید با مردم صادق باشید؟! (326544)
طباطبایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۱:۱۴
گازهای خروجی از چاههای نفت محتوی مقادیرزیاد گوگرد وسولفور میباشد که باترکیب اب به صورت اسید سولفوریک که بسیار قوی و سوزنده میباشد باریده میشود خدا این مردم راازشر مدیران نالایق وبی سواد اسوده نماید (326511)
محمدعلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۲:۰۱
واقعا براي آقاي مقتدايي استاندار خوزستان كه مدعي خدمت و دلسوزي به مردم خوزستان را داره متاسفم ، براي دولت آقاي روحاني هم متاسفم كه همچين موضوع و فرافكني كه با سلامت مردم در ارتباطه در دوران ايشون اتفاق افتاده ، اگر آقاي مقتدايي خودش و مسئول ميدونست و بف فكر مردم بود اجازه نمي داد كه مسولين استانداري و محيط زيست استان گناه باران اسيدي و به گردن درختان بي زبون بندازن و از مافياي نفت ترس داشته باشن ... (326519)
خوزستانی
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۹:۰۰
این معضل میبایست در سطوح بالای کشور بررسی و برای رفع ان تصمیم سازی شود و مدیریت کلان استان بدون اراده جدی دولت نمیتواند برای حل اساسی این بحران اقدامات موثری انجام دهد (326578)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۲:۲۳
به عنوان يك كارشناس مطلع و مسئول مناطق نفتخيز عرض مي كنم نفت چاهها توسط خط لوله به واحد هاي بهره برداري خارج از شهر اهواز منتقل مي شود و در محل حفاري نفتي سوزانده نمي شود كه عامل آلودگي باشد اين چاهها و تاسيسات عمري چند ده ساله دارند پديده باران اسيدي در سه چهار سال اخير بوجود آمده و نمي توان وجود چاه را عامل آن دانست . اگر هر فرضي درست باشد مي توان گفت عامل گرد و خاك چندين ساله خوزستان هم چاههاي نفت است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (326522)
اهواز
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۳:۰۴
هیچ اهمیتی به مردم وسلامتیشون نمیدن من خودم دچار اسم شدید میشم موقعه بارون (326530)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۱
من هم چند روزه که احساس خفگی دارم و دوستانم که چند نفری باهم بودیم هم احساس نفس تنگی داشتند.آخه تا به کی قراره این مشکل چند ساله تکرار بشه و پولش رو به شهرهای دیگر و کشورهای مفت خور بدهند و خود ما در خوزستان از رفاه ،امنیت،هوای پاک و آب سالم محروم باشیم.
حــــرامشان بـــــاد (326542)
م-برترپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۲
سودش ودر آمدش برای دیگران ودرد وبیماریش برای اهوازی ها (326543)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۸
اهواز یک زمانی اهواز بود (326547)
امید
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۸:۳۲
شرکت فولاد خوزستان هم از الوده کنندگان اصلی هوای اهواز است که در زمانهای بارندگی و گرد و خاک و به دور از نظارتهای معمول -البته اگر نظارتی باشد - الودگیهای بسیار کشنده ای را وارد هوای شهر میکند که مستقیما به ریه های مردم وارد میشود متاسفانه معادله بسیار ناعادلانه و غیراخلاقی در استان خوزستان در حال وقوع است که در یک طرف ان کسب درامدهای چند هزارمیلیاردی قرار دارد و در طرف دیگر مردمی که به جز تحمل الودگی و بیماری و تحمیل هزینه های مادی و معنوی بیشمار به انها هیچ سهم دیگری ندارند و فقط وعده های... (326576)
فريد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۲۳:۴۴
خواهشا اينقدر از كل خوزستان دم نزنيد، والله فقط و فقط اين اهواز مظلوم است كه در 3-4سال اخير اسير انواع و اقسام بلاهاي طبيعي و غير طبيعي شده بقيه نقاط خوزستان وضعيتي به مراتب بهتر از اهواز دارند، ضمنا اهواز مركز ثروتمند ترين استان اين مملكت است كه 90% بودجه حال حاضر ايران فقط از اهواز تامين ميشود، (326609)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۸ ۰۰:۲۶
قبل از وقوع فاجعه انسانی برای خوزستان و مردم اهواز کاری بکنید شاید فردا خیلی دیر باشد (326610)
طراحی وبسایت
Romania
۱۳۹۴/۰۸/۱۸ ۰۰:۳۷
ممنون از اطلاع رسانیتون و سایت خوبتون (326611)