به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۵۴
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۹۴۳۸۲

قطعنامه عربستان علیه ایران و روسیه

گروه بین الملل: بنابه گزارش ها عربستان سعودی برای تصویب قطعنامه ای در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکوم کردن مداخله ایران و روسیه در سوریه تلاش می کند؛ حرکتی که با اعتراض ایران و سوریه مواجه شده است.
قطعنامه عربستان علیه ایران و روسیه
به گزارش رویترز این قطعنامه غیرالزام آور را عربستان سعودی تنظیم کرده اما علاوه بر کشورهای عربی از حمایت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و دیگر قدرت های غربی برخوردار است. بیشترین انتقاد در این قطعنامه متوجه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است، و نسبت به "استفاده نامتناسب از قوه قهریه توسط دولت سوریه علیه غیرنظامیان عمیقا" ابراز نگرانی می کند. در پیش نویس این قطعنامه مشخصا از روسیه نام برده نشده است اما "قویا همه حملات علیه مخالفان میانه رو سوری را محکوم می کند و خواستار توقف فوری این حملات می شود" و می گوید "چنین حملاتی به نفع داعش و سایر گروه های تروریستی مثل جبهه نصرت است."
 
روسیه از ماه سپتامبر جنگنده هایش را برای کوبیدن مواضع مخالفان در سوریه اعزام کرده است. مسکو می گوید به گروه داعش حمله می کند اما مقام های غربی می گویند بیش از ۸۰ درصد این حملات سایر شورشیان از جمله آنهایی که مورد حمایت غرب هستند را هدف می گیرد. یک نماینده سوریه طی بیانیه ای از قطعنامه عربستان انتقاد کرد و گفت عربستان و قطر حق موعظه در مورد حقوق بشر را ندارند. او گفت این قطعنامه تلاشی برای "سیاسی کردن" وضعیت حقوق بشر در سوریه است. به گزارش رویترز یک نماینده ایران هم دیدگاه های مشابهی را بیان کرده و از ذکر نام سپاه پاسداران در کنار گروه های "تروریستی" شکایت کرده است.
مرجع : فرارو