به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۹۵۰۷۸

مسوولان در اینستاگرام چه‌می‌کنند؟/تصاویر

گروه سیاسی: گسترش زمینه فعالیت‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های مختلفی را با گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون به سمت استفاده از این اپلیکیشن‌ها کشانده است؛ ورزشکاران، هنرمندان، بازیگران و چهره‌های سرشناس سیاسی و اقتصادی هم از این قافله عقب نمانده‌ و سعی کرده‌اند با حضور فعال‌تر در فضای مجازی، خود را با کاربران و هوادارانشان هماهنگ کنند.

با فراگیرشدن میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، چهره‌های سیاسی و مسوولان هم که پیش از این تنها کانال ارتباطی‌شان با مردم، رسانه‌های رسمی بود، نسبت به حضور در این شبکه‌ها اقبال بیشتری نشان داده و با ورود به فضای مجازی به قدرت رسانه‌های غیررسمی اذعان کرده‌اند. روزانه تعداد بیشتری از چهره‌های سیاسی با انتشار تصاویر و دیدگاه‌هایشان به این شبکه‌ها می‌پیوندند و در کنار آن به هواداران و یا منتقدانشان این امکان را می‌دهند که با مراجعه به صفحه‌های اختصاصی آنها نظراتشان را منتقل کنند و یا با عضویت در این شبکه‌ها و «فالوکردن» صفحاتشان، روایت این چهره‌ها از تحولات سیاسی – اجتماعی و احیانا تجربیاتشان را از زندگی روزمره‌شان بخوانند.

 

صفحه بعضی چهره‌های معروف و البته محبوب سیاسی در شبکه‌های مجازی، کنجکاوی خیلی‌ها را برمی‌انگیزد که سری به آنجا بزنند و نظرات آنها را ببینند و «لایک» کنند و یا با تصور اینکه توانسته‌اند نظرشان را به گوش او برسانند چند خطی در صفحه شخصی او بنویسند.

اینستاگرام از جمله شبکه‌های اجتماعی‌ای است که در ماه‌های اخیر توانسته محبوبیت زیادی نزد ایرانی‌ها به دست آورد و تعامل دوسویه‌ای را میان دارندگان صفحه‌ و مخاطبان آن ایجاد کند. اگر در اینستاگرام جست‌وجویی کنید با نام مقامات ارشد و مسوولان سیاسی کشورمان صفحه‌های زیادی را می‌بینید. البته بیشتر این صفحه‌ها منتسب به این مقامات سیاسی است و بعضی از آنها هم از سوی دوستان و هوادارانشان به روز می‌شود. با اینکه انتساب این صفحات به بعضی از این چهره‌ها قطعی است، ارتباط بعضی دیگر از آنها با این چهره‌ها نیز تا کنون رد نشده است.

در اینستاگرام صفحه‌ای به نام آیت‌الله « سیدعلی خامنه‌ای» ایجاد شده که 515 هزار دنبال‌کننده (فالوور) دارد و تا کنون دو هزار و 351 پست در این صفحه گذاشته شده است. این صفحه که منتسب به دفتر ایشان است، به انتشار تصاویری از آخرین سخنرانی‌ها، ‌اظهارنظرها و دیدارهای مقام معظم رهبری اختصاص دارد که انتساب هیچ کدامشان به دفتر رهبری رد نشده است.

 

یکی از پست‌های اخیر این صفحه، رهبری را بر مزار شهید «حسن تهرانی ‌مقدم» در سالگرد شهادت او نشان می‌دهد که بیش از 40 هزار نفر آن را لایک کرده‌اند. عکس‌های کمتردیده شده تاریخی و تصاویری از ملاقات‌های مردمی و شرکت در مناسبت‌های مذهبی هم در این صفحه به اشتراک گذاشته شده‌اند.

یکی از پرطرفدارترین تصاویر منتشره در این صفحه به تصویری از حاج «قاسم سلیمانی» اختصاص دارد. تمجید از «چارلی چاپلین» در صفحه رهبری نیز از جالب توجه‌ترین پست‌های این صفحه بوده است.

البته اگر جست وجویی در اینستاگرام داشته باشید چندین صفحه فعال دیگر نیز به این نام در اینستاگرام می‌بینید. « حسن روحانی» ، رییس‌جمهور کشور نیز صفحه‌ای در اینستاگرام دارد که 439 هزار فالور دارد و تاکنون 555 پست در این صفحه گذاشته شده است.

در این صفحه، 25 هزار نفر تصویری از رییس‌جمهور را در حال عیادت از بیماران بیمارستان فیاض‌بخش در روز عاشورا لایک کرده‌اند.یکی از جنجالی‌ترین تصاویر منتشرشده در این صفحه، دست‌خطی از رئیس‌جمهور دوران اصلاحات برای حسن روحانی است که درگذشت مادر رییس‌جمهور را به وی تسلیت گفته بود. انتشار این دست‌خط واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

 

آیت‌الله « هاشمی رفسنجانی»، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز صفحه‌ای با 212 هزار فالور در اینستاگرام دارد که 1050 پست با موضوعات مختلف تا کنون در آن گذاشته شده است. این صفحه به انتشار تصاویری از دیدارهای رسمی هاشمی رفسنجانی که عمدتا در دفتر وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده است پرداخته و همراه آن آخرین مواضع و سخنان وی در این جلسات نیز به تصاویر اضافه شده است.

تصویر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را هشت هزار و 163 نفر لایک کرده‌اند. بازنشر شایعه‌ای در این صفحه درباره فوت "قاسم افشار" مجری سابق سیما در فاجعه منا- که در روزهای بعد تکذیب شد - نیز واکنش‌هایی را از سوی کاربران به دنبال داشت.

 

«علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی نیز صفحه‌ای با بیش بیست هزار و 700 فالور در اینستاگرام دارد که تا کنون 523 پست در آن ثبت شده است. در این صفحه مهمترین مواضع و تصاویر رسمی از برنامه‌ها، جلسات مجلس و سخنرانی‌های رییس مجلس منتشر می‌شود.

تصویر لاریجانی به همراه مقام معظم رهبری در مراسم شام غریبان در حسینیه امام خمینی را 907 نفر لایک کرده‌اند.

 

«سیدحسن خمینی» هم صفحه‌ای با بیش از 170 هزار فالور در اینستاگرام دارد که 439 پست تا کنون در آن ثبت شده است. این صفحه به انتشار تصاویر رسمی از دیدارها، سخنرانی‌ها و برخی عکس‌های خانوادگی نوه امام (ره) اختصاص دارد. یکی از عکس‌های سیدحسن خمینی که او را همراه دختر و دو پسرش نشان می‌دهد بیش از 14 هزار نفر لایک کرده‌اند.

صفحه‌ای منتسب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در اینستاگرام 415 هزار فالور دارد که 75 پست در آن ثبت شده است. با اینکه ظریف از وزرای فعال در شبکه‌های اجتماعی است اما در این صفحه عنوان شده که جوانان طرفدار ظریف آن را اداره می‌کنند. در این صفحه تصویری از ظریف به همراه موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات وین را 74 هزار نفر لایک کرده‌اند.

« عباس عراقچی»، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه هم از چهره‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی است که در اینستاگرام فعال‌تر ظاهر شده است. او صفحه‌ای با 148 هزار فالور در اینستاگرام دارد که 128 پست در آن ثبت شده است. در این صفحه از تصویر نوه تازه متولد شده عراقچی تا عکس نشست‌ها و دیدارهای رسمی و غیررسمی در جریان مذاکرات هسته‌ای دیده می‌شوند. این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در موارد زیادی در جریان این مذاکرات از اینستاگرام برای ارتباط مستقیم با مخاطبانش استفاده کرد.

تصویری از عراقچی به همراه مجید تخت روانچی، عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده در جلسه تصویب کلیات برجام در مجلس را بیش از پانزده هزار نفر لایک کرده‌اند.

 

 

« محمدرضا عارف» که شانس اول اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده به شمار می‌رود هم صفحه‌ای با 67 هزار فالور در اینستاگرام دارد که تا کنون 210 پست در آن ثبت شده است. در این صفحه عکس‌های عمدتا رسمی مربوط به برنامه‌ها و دیدارهای عارف به چشم می‌خورد. تصویر او به همراه مصطفی تاج‌زاده را سه هزار و 800 نفر لایک کرده‌اند. انتشار تصویری از عارف به همراه کوچک‌ترین عروس خانواده‌اش نیز از پرطرفدارترین تصاویر این صفحه بوده است.

 

« حمید میرزاده»، رییس دانشگاه آزاد نیز صفحه‌ای با پنج هزار و 900 فالور دارد که 66 پست در آن ثبت شده است. در این صفحه تصاویری از او، برنامه‌ها و دیدارهایش منتشر می‌شود و بعضی از پست‌های این صفحه نیز نوعی اطلاع‌رسانی به دانشجویان دانشگاه آزاد است. از جمله اینکه: « حراست‌ها از دخالت در امور شخصی دانشجویان منع شده‌اند.»تصویری از فاجعه منا در صفحه میرزاده را 446 نفر لایک کرده‌اند.

 

«معصومه ابتکار»، رییس سازمان محیط زیست نیز صفحه‌ای با 52 هزار فالور دارد که تا کنون 214 پست در آن ثبت شده است. ابتکار در این صفحه در مورد اقداماتش در زمینه محیط زیست اطلاع‌رسانی می‌کند اما بعضا عکس‌های غیررسمی حتی کاریکاتوری از وی نیز در صفحه او دیده می‌شوند. دو هزار و 700 نفر تصویری از محمدجواد ظریف با متنی درباره برجام را در صفحه ابتکار لایک کرده‌اند.

 

صفحه اینستاگرام «محمد نهاوندیان»، رییس دفتر رییس جمهور هم 52 هزار فالور دارد و تا کنون 182 پست در آن ثبت شده است.

در این صفحه تصاویری از آخرین برنامه‌های رییس‌جمهور هم به چشم می‌خورد.2162 نفر تصویری از محمد نهاوندیان در حال سخنرانی در یک هیات مذهبی در سال 89 را لایک کرده‌اند.

 

«محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران هم صفحه‌ای با 21 هزار فالور در اینستاگرام دارد که تا کنون 377 پست در آن گذاشته شده است. این صفحه به انتشار تصاویر رسمی از برنامه‌های آقای شهردار و اطلاع‌رسانی از درباره آخرین اقدامات وی اختصاص دارد.1600 نفر تصویری از قالیباف به همراه ظریف با متنی در تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در این صفحه لایک کرده‌اند.

انتشار متن و تصویری با مضمون وعده شهرداری تهران برای اتمام پروژه مصلی از مهمترین پست‌های این صفحه بوده است.

 

«علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صفحه‌ای با 12 هزار فالور در اینستاگرام دارد که تا کنون 26 پست در آن ثبت شده است. 1900 نفر تصویری از یک فرش نقش برجسته را در صفحه آقای وزیر لایک کرده‌اند.« محمود واعظی»، وزیر ارتباطات نیز صفحه‌ای با 3 هزار و 799 فالور در اینستاگرام دارد که 110 پست تا کنون در آن ثبت شده است. این صفحه به انتشار تصاویری از وزیر در مراسم مختلف اختصاص دارد. 215 نفر تصویری از آقای وزیر در نمایشگاه مطبوعات را لایک کرد‌ه‌اند.

 

حجت الاسلام «شهاب مرادی» از جمله روحانیون فعال در اینستاگرام است که صفحه‌ای با 176 هزار فالور در اینستاگرام دارد و تا کنون 406 پست در آن به ثبت رسیده است. در این صفحه کمتر عکسی از شهاب مرادی دیده می‌شود و بیشتر تصاویر دیگری مرتبط با مطالبی که عمدتا اعلام مواضع وی درباره مسائل روز است منتشر می‌شود.

او در صفحه اینستاگرام خود اهتمام ویژه‌ای به تبلیغ برای افزایش جمعیت دارد و تصاویری از اذان گفتنش در گوش نوزادان را نیز در این صفحه منتشر کرده است.عکس یادگاری شهاب مرادی با سه دختربچه چادری را 15 هزار نفر لایک کرده‌اند.

 

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس از جمله نمایندگانی است که صفحه‌ای در اینستاگرام دارد. در این صفحه که 114 هزار فالور دارد و تاکنون 208 پست در آن گذاشته شده، تصاویری از علی مطهری در مراسم سخنرانی، جلسات مجلس و بعضا تصاویری از شهید مطهری به چشم می‌خورد.

4900 نفر تصویر اخیر او در نمایشگاه مطبوعات را لایک کرده‌اند.

 

 

 

«مهرداد بذرپاش»، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس هم از معدود اصولگرایانی است که به اینستاگرام پیوسته است. صفحه او 16 هزار فالور دارد و تا کنون 102 پست در آن ثبت شده است.

در این صفحه کمتر عکسی از بذرپاش دیده می‌شود و بیشتر تصاویر منتشرشده مرتبط با آخرین مواضع او درباره مسائل روز مثل سخنان رییس جمهور در نمایشگاه مطبوعات است.تصویری از آیت‌الله بهجت در صفحه بذرپاش را هزار و 560 نفر لایک کرده‌اند.

 

« مسعود پزشکیان»، نماینده مردم تبریز در مجلس هم صفحه‌ای با 33 هزار فالور دارد که 464 پست در آن گذاشته شده است. در این صفحه تصاویر رسمی و غیررسمی از این نماینده در جلسات مجلس و بعضا با لباس پزشکی دیده‌ می‌شود.تصویری از سیدحسن خمینی با متن مصاحبه پزشکیان در مورد احتمال کاندیداتوری نوه امام در انتخابات خبرگان را 1هزار و 700 نفر لایک کرده‌اند.

 

«کاظم جلالی»، نماینده مردم شاهرود و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم صفحه‌ای با بیش از سه هزار و 200 فالور دارد که 58 پست در آن گذاشته شده است. این صفحه به انتشار تصاویر رسمی از دیدارهای وی اختصاص دارد.154 نفر عکسی از کاظم جلالی به همراه وزیر امور خارجه با متنی در قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده را در این صفحه لایک کرده‌اند.

 

«کمال الدین پیرموذن»، نماینده اصلاح‌طلب اردبیل در مجلس هم از نمایندگان فعال در اینستاگرام است. صفحه او بیش از هشت هزارو 600 فالور دارد و 706 پست در آن ثبت شده است. تصاویر این صفحه عمدتا برای اطلاع‌رسانی درباره اقدامات این نماینده و آخرین مواضع او از جمله اعتراض به برنامه « فیتیله » و شکایت رییس سازمان صدا و سیما از وی است.686 نفر تصویری از پیرموذن را در کنار محمدجواد ظریف لایک کرده‌اند.

 

«غلامرضا تاجگردون»، نماینده اصلاح‌طلب گچساران و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم صفحه‌ای با بیش از هشت هزارو 222 فالور در اینستاگرام دارد که تاکنون 204 پست در آن به ثبت رسیده‌ است. صفحه او که عمدتا جنبه اطلاع‌رسانی درباره اقدامات این نماینده به مردم حوزه انتخابیه وی دارد از زمان انتشار تصویری از اشتیاق چند نماینده «دلواپس» برای انداختن عکس یادگاری با آمانو مورد توجه قرار گرفته و هزار نفر تصویر اخیر این صفحه از نمای هوایی گچساران از داخل هواپیما را لایک کرده‌اند.

 

«حمید بعیدی‌نژاد» از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز صفحه‌ای با بیش از ١٥هزار فالور در اینستاگرام دارد که تا کنون ٢٣٢ پست در آن گذاشته شده است. هزار و 374 نفر تصویری از "حمید رسایی" در جلسه مجلس که نوشته‌ای در مخالفت با برجام را در دست دارد در این صفحه لایک کرده‌اند.

 

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور از دیگر مقامات رسمی کشور است که صفحه‌ای در اینستاگرام دارد. این صفحه ١٢ هزار فالور دارد و ١٣٧ پست تا کنون در آن ثبت شده است. این صفحه به انتشار تصاویر مناسبتی و رسمی وزیر و حضورش در سخنرانی‌ها و همایش‌های رسمی اختصاص دارد.

٤٦٩ نفر تصویری از رحمانی فضلی در کنار روحانی را با متن پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت برادر وزیر کشور لایک کرده‌اند. اطلاع رسانی درباره تخلفات پدیده شاندیز از مهمترین یادداشت‌های اینستاگرامی وزیر کشور بوده است.

 

«مهدی کوچک‌زاده» از نمایندگان خاص مجلس هم از جمله فعالان اینستاگرام است. او صفحه‌ای با ١٥ هزار و ٩٠٠ فالور در اینستاگرام دارد که تا کنون ١٢٩ پست در آن گذاشته شده است. مواضع تند و تیز و پرحاشیه کوچک‌زاده در صفحه اینستاگرام او نیز به چشم می‌خورد.

هزار و 112 نفر تصویری از فاجعه منا در اینستاگرام کوچک‌زاده را لایک کرده‌اند.یکی از جنجالی‌ترین پست‌های کوچک‌زاده به تصویری از نماینده زن هلندی پارلمان اروپا اختصاص داشت که در متن آن از نوع پوشش او انتقاد کرده و پرسیده بود چرا ملاقات با او لغو نشده است. او البته در ادامه به کاربران گفته این سوال را از « علی مطهری» می‌پرسد. (اشاره به نسبت فامیلی مطهری با علی لاریجانی). همین پست سرآغاز جدال ایسنتاگرامی کوچک‌زاده و مطهری بود. او در اولین پاسخ خود گفته که " لاریجانی اگر بر روی عفاف حساس نبود داماد ما نمی‌شد و نباید انتظار داشت در بازگشت به منزل، همشیره او را با لنگه کفش و کفگیر مورد استقبال قرار می‌داد."

 

حجت‌الاسلام «حمید رسایی» نیز از دیگر نمایندگان اصولگرایی است که صفحه‌ای در اینستاگرام دارد. این صفحه ٦٦هزار فالور دارد و ٤٠٢ پست در آن ثبت شده است.

رسایی در صفحه اینستاگرام خود ویدیوهایی از نطق و تذکرات خود در مجلس را نیز منتشر کرده‌ است. سه هزار و 685 نفر تصویری از رسایی در یکی از جلسات مجلس که نوشته‌ای در مخالفت با برجام را در دست دارد، لایک کرده‌اند.واکنش اینستاگرامی رسایی به توافق با موضوع «چوپان دروغگو» از مهم‌ترین پست‌های این صفحه بوده است.

 

«سیدمحمود نبویان»، دیگر نماینده اصولگرای مجلس هم از دیگر فعالان اینستاگرام است که صفحه‌ای با بیش از هشت هزار و 300 فالور در اینستاگرام دارد و تا کنون ٥٨ پست در آن ثبت کرده است.

در این صفحه تصاویری از مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) با بخشی از بیانات ایشان به همراه آخرین مواضع نبویان به چشم می‌خورد.

٨٧٦ نفر پستی از نبویان درباره نامه رهبری با موضوع برجام را در این صفحه لایک کرده‌اند.اگر بخواهید سری به صفحه فعالان و چهره‌های محبوب و سرشناس سیاسی بزنید فهرست بلندبالایی از این چهره‌ها می‌توان یافت که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و کم یا زیاد به آنجا مراجعه می‌کنند و صفحاتشان را به روز نگه می‌دارند. علاوه بر نگاه کلی به تصاویر به اشتراک گذاشته شده، مطالعه نظرات ثبت شده در این ارتباط دوجانبه میان منتقدان و هواداران این چهره‌ها هم برای خیلی‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارد.

مرجع : ایسنا