به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۹۵۳۱۱
وزارت علوم از متخلفان بورسیه‌ها شکایت کند

بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار پیگیری شود

گروه جامعه: سرپرست سابق وزارت علوم معتقد است که وزارت علوم باید از مسئولان سابق وزارت علوم که در مورد بورسیه‌ها تصمیمات غیرقانونی گرفتند، شکایت کند.
بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار پیگیری شود
محمد علی نجفی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به وزارت علوم در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و اینکه آیا نباید پیگیری جدی‌تری درباره بازگرداندن این دانشجویان به دانشگاه شود، اظهار داشت: توصیه ما هنوز هم به وزارت علوم و وزارت اطلاعات این است؛ دانشجویانی که ستاره‌دار شدند و هنور مساله‌شان حل نشده، مگر در موارد خیلی حادی که مشخص باشد؛ این افراد صلاحیت ندارند، از همه ثبت‌نام شود. البته در صورتی که علی‌رغم گرفتن تعهد در طول تحصیل مشکلی داشتند، با آن‌ها برخورد صورت گیرد.

وزارت علوم بازگرداندن دانشجویان ستاره دار را پیگیری کند
نجفی ادامه داد: با بررسی که سال گذشته در مورد دانشجویان مقاطع کار‌شناسی، ارشد و دکتری که با تعهد آنها را ثبت‌نام کرده بودیم؛ انجام دادیم، مشخص شد که حتی یک مورد وجود نداشت که دانشجویی در طول تحصیل مشکلی پیدا کند و یا منجر به اخراج شود. پیشنهاد بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه یک پیشنهاد منطقی و منصفانه است،  این روش هنوز هم می‌تواند؛ توسط وزارت علوم دنبال شود.

درباره بورسیه‌های متخلف تخفیف‌های زیادی داده شد
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی عملکرد وزارت علوم در خصوص بورسیه‌ها، گفت: بعد از بیانیه وزارت علوم و بررسی‌هایی که انجام شد، رفت و برگشت‌های زیادی بین وزارت علوم، مجلس و ارگان‌های مختلف انجام شد و در مواردی وزارت علوم تخفیف‌های بیشتری داد؛ یعنی بعضی ازدانشجویانی که بنا بود؛ هزینه تحصیلی‌شان پرداخت نشود و با هزینه خودشان ادامه تحصیل دهند؛ تبدیل به پرداخت هزینه تحصیل کردند.البته هیات علمی شدنشان معلوم نیست و باید جایابی شوند؛ این دیگر سیاست وزارت علوم بوده که از تعداد کسانی که با هزینه شخصی باید ادامه تحصیل می‌دادند، کاسته شد و به تعداد کسانی که با هزینه دولت ادامه تحصیل می‌دادند؛ اضافه شد. این در طول یکسال گذشته اتفاق افتاده اما در مجموع معیار‌ها و ملاک‌ها تغییر نیافته و هنوز عملکرد وزارت علوم خوب است.
نجفی همچنین درباره اظهارات آقای زاهدی مبنی بر دستور مقام معظم رهبری برای ورود دستگاه قضا به پرونده بورسیه‌ها، گفت: البته در اظهارات ایشان مشخص نیست که دستگاه قضایی منظور دیوان عدالت اداری است یا دادگاه‌ها؟ اما به هر حال هر کدام از این موارد باشد، وزارت علوم این آمادگی را دارد که هر توضیحی یا هر تبیینی که از مساله لازم باشد، را ارائه دهد و فکر نمی‌کنم از این جهت مشکلی باشد.

وزارت علوم از مسولان وقت که تصمیم غیرقانونی گرفتند، شکایت کند
وی ادامه داد: به نظر من وزارت علوم باید از مسئولان سابق وزارت علوم که تصمیمات غیرقانونی گرفتند، شکایت کند و بعد پرونده به جریان بیفتد؛ چون دستگاه قضایی، در صورت اینکه شاکی وجود نداشته باشد، به خودی خود وارد نمی‌شود. البته دستور رهبری در مورد دانشجوهاست که حقی از کسی ضایع نشده باشد و در مورد مسئولان وقت نیست. بنابرین توصیه من به وزارت علوم این است که هرچه زود‌تر از مسئولانی که تصمیمات غیرقانونی گرفتند، شکایت کند و پرونده را به جریان بیندازند.

بورسیه‌های جدید مشکل قانونی ندارد
نجفی همچنین درباره عملکرد وزارت علوم در خصوص بورسیه‌های جدید، گفت: آنچه که به عنوان بورسیه جدید اعمال شده کاملا قانونی است و به ضوابطی که اعمال شده، نمی‌شود؛ خدشه‌ای وارد کرد؛ ولی از نظر موارد و مصادیق ممکن است کسی نمره آزمونش خوب بوده، معدل کار‌شناسی هم بالا بوده، اما در مصاحبه علمی صلاحیت لازم را کسب نکرده باشد.
مرجع : ایلنا