به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۵ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۹۵۳۹۱
نجفی عنوان کرد

آمانو حرف تازه‌ای را مطرح نکرده است

گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به بیانیه روز پنج شنبه یوکیا آمانو گفت: آژانس سال‌هاست که اعلام می‌کند در موقعیتی نیست که تایید کند فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد و در تمام گزارش‌های این چند سال گذشته این موضوع درج شده است. ظاهرا برخی گمان کرده‌اند حرف تازه‌ای است.
آمانو حرف تازه‌ای را مطرح نکرده است

رضا نجفی ادامه داد: باید توجه شود که آژانس برای تمام کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند، این موضع را دارد. یعنی نمی‌تواند در مورد عدم وجود تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده اطمینان بدهد و از این رو نمی‌تواند اعلام کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای در آن کشور برای مقاصد صلح‌آمیز هستند.

 

وی ادامه داد: این موضوع حتی برای کشوری مثل سوییس که حدود 10 سال است پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند صادق است و نگاهی به گزارش سالانه FIR آژانس در سال 2014 موید این نکته است و اصطلاحا سوییس هنوز Broader conclusion را ندارد.

 

وی گفت: آژانس این موضوع را سال‌هاست که برای ایران اعلام می‌کند و در تمام گزارش‌های این چند سال گذشته آن را درج کرده است. اما ظاهرا برخی گمان کرده‌اند، حرف تازه‌ای است.

 

به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام دربیانیه مقدماتی خود گفت: آژانس انحراف نداشتن در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت پادمان‌های جامع آژانس است تایید می‌کند اما نمی‌تواند نبود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تضمین کند.

مرجع : ایسنا