کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سخنی با مسوولان فرهنگی درباره مقوله حجاب

به جای لعن تاریکی بیا شمعی بیفروزیم

روزنامه بهار , 10 آذر 1394 ساعت 23:15


حسین میرنژاد


گروه مقالات-رسانه‌ها: این روزها بحث مبارزه با بد حجابی مثل سال های گذشته باز هم بالا گرفته و طبق روال معمول ماموریت برخورد با این پدیده اجتماعی از سوی مسوولان ذیربط عمدتا به عهده ی نیروی انتظامی سپرده شد. این که اساس این هنجار شکنی اجتماعی از کجا سر چشمه می‌گیرد هر کس متناسب با دیدگاه اش روایت مختلفی دارد. بعضی آن را نتیجه تاثیر معکوس برنامه های ماهواره ای می‌دانند. گروهی نام این پدیده را به نوعی اعتراض خاموش بعضی بانوان به وضع موجود در برخورد با آنان تفسیرمی کنند و دسته ای دیگر آن را در اتخاذ تصمیم های غیر موثر «دستوری و بخشنامه ای» دولتی در اجباری کردن حجاب جمع بندی می‌کنند.

این که کدام روایت درست است نیازبه پژوهش عمیق علمی دارد که درحوزه کار متخصصان روان شناس، جامعه شناس، استادان حوزه و دانشگاه و حتا نیروی انتظامی است اما علت هرچه باشد به نظرم یک نکته بیش تر جلب توجه می‌کند و آن این که اگر طیف سنی بدحجابی مورد ارزیابی و مطالعه دقیق جامعه شناسی قرارگیرد عموما مخاطبان ما کسانی هستند که اتفاقا زاییده و پرورش یافته دوران پس از پیروزی انقلاب هستند. حالا باید از سکان داران و مسوولان فرهنگی کشور در بحث معضل بدحجابی پرسید واقعا چرا؟

با وجود این همه تبلیغات گسترده در سی و هفت سال گذشته، اتفاقا هر روز هم بر شدت موج تبلیغ عفاف و حجاب افزوده شده است اما هنوز دغدغه رعایت نکردن حجاب ازجمله نگرانی های جدی حاکمیت است. هر چند عزیزان مسوول هجوم امواج ماهواره و اینترنت و خلاصه عصرتکنولوژی و ارتباطات جدید را عامل اصلی معرفی می‌کنند اما عقیده دارم استفاده از این تکنولوژی فقط بخشی از عامل است اما همه عامل نیست. در این باره هرگز اثرتخریبی بعضی از سریال ها را- که از شبکه های ماهواره ای پخش می‌شود و عمدتا محصول کشور همسایه مان ترکیه هم است- انکار نمی کنم ضمن این که علاقه و تمایل بسیاری از خانواده های ایرانی به تماشا و دنبال کردن این گونه سریال ها هم به نظرم قابل حاشا نیست!

ولی واقعیت غیر قابل انکاری در همین سریال ها در معرض دید عموم قرارمی گیرد که به گمانم خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد و آن حقیقت این است: وقتی قهرمان های داستان به میان مردم کوچه و بازارمی روند می‌بینیم بسیاری از بانوان این کشور با وجودی که اساسا حکومت شان هم غیرمذهبی است، در موقع حضور در اجتماع بیرون از منزل با ظاهر آراسته یک زن مسلمان تمام عیار در میان مردم قدم می‌گذارند.

یا آن سو تر وقتی رسانه ها با زنان محجبه مسلمان- که دارای تابعیت اروپا یا امریکا هم هستند- مصاحبه می‌کنند می‌بینیم با وجودی که جوامع اروپایی و امریکایی- که از نظرما مهد مطلق بی بندباری و برهنگی زنان است- چه طور بر استفاده از حجاب طبق دستور شرع مقدس با جان و دل اصرار دارند و به رغم آزادی هایی فردی- که دراین گونه جوامع خصوصا برای زنان فراهم است- بازهم وجهه یک بانوی مسلمان با توجه به وضع ظاهری او مورد سنجش و قضاوت عموم شهروندان کشور میزبان قرارمی گیرد.

در همین خصوص حتمن از طریق رسانه ها یادمان هست «در فرانسه و بلژیک » برخی از زنان مسلمان حاضر شدند از برخی حقوق اولیه و اجتماعی خود مثل ادامه تحصیل محروم شوند اما هرگز تسلیم خواسته دولت های حاکم نشوند که روسری را از سرشان بردارند...این درک متفاوت از مفاهیم احکام و شریعت میان برخی از بانوان محترم ساکن ایران را- که اصطلاحا بدحجاب خوانده می‌شوند- با خانم های مسلمان- که ساکن و زاده اروپا و امریکا هستند- در کجا باید جست و جو کرد و به دنبال سر نخ پاسخ آن بود؟

اگر دستگاه های تبلیغاتی و ارتباط جمعی مثل ماهواره و اینترنت را مسبب آن بدانیم آن وقت برای این پرسش هم حتمن باید پاسخ قانع کننده ای داشته باشیم که اگرنفوذ این قبیل ابزار و وسایل فرامرزی آن قدر قوی و مخرب است که موجب نزول شان حجاب می‌شود، پس چرا بر فکر و رفتار خانواده ها به ویژه خانم های مسلمان متولد و مقیم کشورهای اروپایی و امریکایی- که از زمان تولدشان بدون واسطه در مرکز این گونه فرهنگ های غیر اسلامی قرار دارند- کوچک ترین تاثیری نداشته و بر عکس بر عزم و اراده آنان بر حفظ حجاب هم افزوده است.

مگر این دسته از زنان مسلمان به دلیل ضرورت های متعدد مجبور نیستند هر روز و هر ساعت از زندگی شان را با مردمی که مثل آن ها از لحاظ ظاهر و نگرش دینی و فرهنگی هم سو و هم فکرنیستند بگذارنند. مگر این زنان محجبه مسلمان گاهی به سبب گسترش موج اسلام ستیزی، مورد توهین و تمسخر و تحقیر و حتا حمله شهروندان آن کشور قرار نمی گیرند؟ پس چه طور با وجود همه کم مهری ها، این گروه از بانوان مسلمان سختی ها را به جان می‌خرند اما برای یک لحظه حتا فکر هم رنگ شدن با جماعت و درآوردن روسری در ذهن شان شکل نمی گیرد؟

این که مسبب اشاعه فرهنگ بدحجابی راعمدا یا سهوا به گردن پیشرفت تکنولوژی و عبور بدون مجوز امواج ماهواره ای از مرزهای کشورمان بیندازیم شاید در کوتاه مدت موجب کاستن از میزان مسوولیت مان شود؛ اما باید یادمان باشد این تکنولوژی مزاحم قرار نیست در چند ماه یا چند سال آینده بساط نامبارک اش را از فضای کشورما جمع کند و پی کارش برود که احتمالا هر روز به دنبال تقویت، تجهیز و گسترش توانایی هایش است تا اقتدارش را به دنیا بیش تر نشان دهد. پس بیاییم به جای لعن تاریکی، شمعی بیفروزیم تا بانوان محترمی که تحت الفظی آنان را بدحجاب می‌خوانیم، مثل بانوان مسلمان ساکن در اروپا و امریکا با انگیزه و آرامش دل و جان، حجاب را بپذیرند.


کد مطلب: 95413

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/95413/جای-لعن-تاریکی-بیا-شمعی-بیفروزیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir