به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۹۵۵۱۵

آمار مبتلایان به ایدز در ایران

گروه سلامت: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه تاکنون 29 هزار و 414 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور شناسایی‌شده اند، گفت: برآورد ما این است که مبتلایان به این ویروس بین 80 تا 90 هزار تن می باشند، ولی هنوز شناسایی نشده‌اند.
آمار مبتلایان به ایدز در ایران
سیاری جمعه‌شب با شرکت در برنامه نبض شبکه خبر تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در دنیا را 36 میلیون و 900 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در دنیا 70 تا 80 درصد راه انتقال این ویروس، انتقال از طریق روابط جنسی است اما در کشور ما این بیماری بیشتر از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده و به‌صورت تزریقی منتقل می‌شود با این حال طی چند سال گذشته، راه انتقال به سمت انتقال جنسی تغییر کرده که به رفتار پنهان مردم مربوط است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه در گذشته میزان ابتلای مردان 88 درصد و در زنان 12 درصد بود تصریح کرد: بر اساس آمارهای پارسال، 37.2 درصد موارد انتقال ویروس اچ آی وی از راه رفتارهای پرخطر جنسی بوده که نشان‌دهنده رشد آن است که این موضوع با استفاده از مواد روان‌گردان صنعتی و رفتارهای جنسی حفاظت نشده ارتباط دارد.
سیاری با اشاره به ظرفیت‌های ارتباطی مؤثری که در کشور برای آموزش وجود دارد گفت: آموزش‌و پرورش با در اختیار داشتن 14 میلیون نفر دانش‌آموز، آموزش عالی با داشتن 4 میلیون و 600 هزار دانشجو و پادگان‌ها با ظرفیت حضور مردان در آن، مهم‌ترین کانال‌های آموزشی کشور محسوب می‌شوند که باید از آن‌ها به‌درستی استفاده کرد و مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش داد.
وی با تأکید بر اینکه امروز هیچ خانواده‌ای نیست که این خطر تهدیدش نکند اظهار داشت: آرایشگاه‌های مردانه، باشگاه‌های بدن‌سازی و ماهواره سه مثلث مرگ هستند زیرا در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها مواد و داروهای فراوانی برای زیبایی و تناسب‌اندام عرضه می‌شود که ماهواره نیز آن را تبلیغ می‌کند درحالی‌که این ماده چیزی نیست جز یک مخدر روان‌گردان.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تأکید بر ضرورت آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری گفت: در ازدواج‌های موقت نیز احتمال انتقال ویروس اچ آی وی وجود دارد.این ویروس ممکن است سه ماه قبل به کسی منتقل‌شده باشد و در آزمایش خون نشان داده نشود و علائم آن سال‌ها بعد بروز کند پس باید در کلیه رفتارهای جنسی مراقبت کرد. من در سال 2000 برای سخنرانی درباره ایدز به سازمان ملل رفتم و در آنجا تمامی اندیشمندان و دانشمندان راه مقابله با این اپیدمی را در سه موضوع خویشتن‌داری، پایبندی و وفاداری به خانواده و روابط جنسی ایمن خلاصه می‌کردند. 116 مرکز کاهش آسیب و مشاوره، 282 پایگاه و 77 مرکز گذری وزارت بهداشت و 125 مرکز گذری بهزیستی همگی برای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی است. باید این افراد را آموزش داد و از آن‌ها خواست موارد آموزشی را به همسان‌های خود نیز بیاموزند زیرا آموزش همسان‌ها بسیار مؤثر است. باید با شناسایی، معاینه، تست و مشاوره و حمایت‌های اجتماعی زمینه را برای تغییر مسیر آن‌ها فراهم کنیم.
در بخش دیگری از این گفتگو مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ایدز درباره چالش‌های این بیماری گفت: افزایش چشمگیر زنان مبتلا به ویروس اچ آی وی، کاهش سن ابتلا، تغییر راه انتقال از تزریق به سمت روابط جنسی و شیوع بیماری های مقاربتی مهم‌ترین مسائلی است که امروز با آن‌ها مواجه هستیم. بسیاری از جوانان تصور می‌کنند با مصرف روان‌گردان و شیشه از ایدز دور می‌شوند زیرا تزریق در کار نیست در حالی که با مصرف روان‌گردان‌ها، حتی محجوب‌ترین جوان نیز شرم و محابا را کنار می‌گذارد و وارد روابطی می‌شود که تصور نمی‌کند.
مردانی با تأکید بر اینکه سه دهه از شیوع این بیماری در دنیا می‌گذرد و باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده کرد گفت: در استرالیا که ایدز ریشه‌کن شده است با سلاح برنده، کارا، ارزشمند و کم‌هزینه آموزش عمل کردند و جلو رفتند. در کشورهای اسکاندیناوی و آمریکای شمالی اگر توانسته‌اند راه‌های انتقال این ویروس را مسدود کنند روی آموزش جوانان تمرکز کردند و نتیجه گرفتند. مردم باید بدانند این بیماری با یک آزمایش ساده قابل‌تشخیص است و اگر بیماری در مراحل اولیه خود شناسایی شود کاملاً قابل‌کنترل خواهد بود زیرا در حال حاضر دسترسی به داروهای ضد اچ آی وی سهل است و ما جز معدود کشورهای منطقه هستیم که مبتلایان به ایدز به صورت کاملاً رایگان درمان می‌شوند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران