به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۹۵۵۳۰
«برجام» مدلی برای حل بحران سوریه

سبحانی: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

گروه سیاسی: مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه راه حل نظامی در مورد اتفاقات سوریه کارآمدی ندارد، گفت: امروز «برجام» به عنوان مدلی برای حل بحران سوریه قرار گرفته است.
محمدعلی سبحانی در گفت و گو با جماران با اشاره به تاثیرات درازمدت اقدامات نظامی عربستان در یمن، گفت: عربستان در یمن اقدام نظامی انجام داده و کشتار و جنایتی که در آنجا رقم زده، تاثیراتی درازمدت بر جامعه یمن و مسائل منطقه دارد که می توان گفت امکان حل مسائل این کشور بدون این حجم از جنگ و خونریزی هم وجود داشت. وی تصریح کرد: شاید امکان حل مسائل یمن بسیار ساده تر از مسائل سوریه بود ولی باید توجه داشته باشیم که شرایط این دو کشور متفاوت از یکدیگر است زیرا عربستان در یمن به تنهایی اقدام می کند؛به این معنا که کشورهای اثرگذار دیگری در آنجا نیستند که زمینه رقابتی سخت و سنگین وجود داشته باشند.

سفیر اسبق ایران در لبنان با تاکید بر نگرشی منفی نسبت به اقدامات عربستان در منطقه به عنوان مانع به نتیجه رسیدن اقدامات خونخوارانه این کشور، اظهار کرد: به طور کلی در منطقه نسبت به اقدامات عربستان در یمن یک نگرش منفی وجود دارد و این کشور نتوانسته به نتیجه چندانی دست پیدا کند. وی با تأکید بر اینکه فعالیت های عربستان هیچ گونه توجیه منطقه ای ندارد و بنابراین باید منتظر اتفاقات بعدی بود، افزود: عربستان و یمن به دنبال محکم کردن جایگاه آقای عبد ربه هستند که البته این موضوع عملی نمی شود اما ایران در آنجا همان حساسیت هایی را دارد که سایر کشورهای منطقه هم دارند. تصور می کنم ایران باید در چارچوب مسئله یمن با عربستان برخورد و سعی کند عربستان را از طریق منطقه استیضاح کند.

سبحانی موضوع سوریه را متفاوت از مسئله یمن خواند و یادآور شد: سال هاست که شاهد جنگ داخلی در سوریه هستیم و این موضوع امروز چنین درسی را به همه داده که از طریق جنگ امکان حل مشکلات وجود ندارد و تنها رویکرد سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: برگزاری اجلاس وین و نشستی برای سوریه به منظور گفت و گو بدون هرگونه پیش شرط، برای طرف های مختلف موفقیت زیادی را در بر دارد زیرا اینگونه اثبات شد که راه حل نظامی برای مسئله سوریه چندان کارآمدی ندارد و همه را به سمت یک اقدام سیاسی کشانده است.

وی افزود: امیدواریم با نشست وین اوضاع بهتر شود و همانطور که در سطح بین المللی و منطقه ای حداقل هایی از توافق به وجود آمده، در سطح داخلی نیز گروه هایی که قابل قبول تر هستند با حضور در کنار یکدیگر بتوانند زیر چتر گروه ایجاد شده، با دولت سوریه مذاکره کنند و نتیجه ای حاصل شود اما بر این نکته باید تاکید کنم که امکان دستیابی به نتیجه به صورت سریع وجود ندارد.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه با در نظر داشتن موضوع برجام و مدت زمان بسیاری که صرف آن شد، می توان اینگونه پیش بینی کرد که شاید مسأله سوریه از برجام هم طولانی تر شود، گفت: امروز برجام مدل حل سوریه قرار گرفته است؛ به این معنا که کشورها دور هم جمع شده اند و این اتفاق چنین امیدی را ایجاد کرده که می توان در پرونده های دشوار نیز با حضور در کنار هم، مشکلات را حل کرد.