به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۹ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۹۵۵۶۴

جزییات حمله به سخنرانی آذر منصوری

گروه سیاسی- رسانه ها: روزنامه شرق در گزارشی نوشت: دومین برخورد خودسرها با نشست‌های اصلاح‌طلبان این‌بار به فاصله 10 روز در یاسوج اتفاق افتاد، با دو مضروب و یک مجروح. 10 روز پیش بود که در قرچک ورامین، دلواپسان با هدایت نماینده عضو جبهه پایداری این شهر، به سخنران نشست اصلاح‌طلبان یعنی موسوی‌لاری حمله کردند. این‌بار یک نشست دانشگاهی با هجوم دانشجوهای دلواپس لغو شد و سه نفر هم در پی این هجوم مصدوم شدند که یکی از آنها در بیمارستان بستری است.

صبح دیروز قرار بود آذر منصوری در آیین گشایش انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد یاسوج در محل این دانشگاه سخنرانی کند؛ مراسمی که با وجود دریافت مجوزهای لازم، با هجوم دلواپسان به سخنران مراسم و دانشجویانی که در حلقه محافظت از منصوری قرار داشتند، برگزار نشد.

دلواپسان ظاهرا از دانشکده‌های دیگر، محل سالن سخنرانی را پر کرده بودند. تعدادی از آنها که قصد حمله به آذر منصوری را داشتند، در مواجهه با دانشجوایان اطراف او، دو نفر از آنها را با چاقو مضروب کردند. یکی از دانشجویان هم به علت شکستگی دنده در بیمارستان بستری شده است.

این حادثه دقیقاً 10 روز پس از ماجرای قرچک رخ داده است. اصلاح‌طلبان دشت ورامین در قرچک نشستی را ترتیب داده بودند که سخنران آن موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات بود. اما نقوی‌حسینی، نماینده ورامین در رأس گروهی از دلواپسانی قرار می‌گیرد که تجمعی را در مقابل محل این نشست برگزار می‌کنند. این گروه در کنار شعارهای خود به سمت موسوی‌لاری حمله می‌کنند که در اثر آن، عمامه حجت‌الاسلام موسوی‌لاری از سرش می‌افتد. ماجرایی که با دستور وزیر کشور به معاون سیاسی خود در دست پیگیری قرار دارد. آنها تحرکات خود را از چند روز قبل آغاز کرده و اعلام کرده بودند که مانع از برگزاری این نشست خواهند شد.

حالا به فاصله 10 روز از آن ماجرا، این بار آذر منصوری مورد هجوم قرار می‌گیرد و البته سه نفر از دانشجویان هم مجروح می‌شوند. در همین رابطه فرماندار شهر یاسوج به «شرق» گفته است گزارش‌های لازم برای پیگیری ماجرا و ارسال به استانداری و مراجع قضائی در دست تهیه است. آذر منصوری هم که با حمایت دانشجویان از آسیب محفوظ مانده، از پیگیری جدی ماجرا به دلیل آسیب‌دیدن بعضی از دانشجویان سخن گفته است.

شرح ماجرا و سرآغاز مخالفت‌ها
مخالفت با برگزاری این نشست دانشجویی هم به علت دعوت از آذر منصوری و حضور او صورت گرفته است؛ مشابه آنچه در ورامین رخ داد. سرآغاز مخالفت‌ها با حضور منصوری اما از روز گذشته آغاز شده است، این در حالی است که هیأت نظارت در دانشگاه، مجوز لازم برای برگزاری این نشست را صادر کرده بود. همچنین به گفته عارف یزدانی، دبیر تشکل «فرهنگ و سیاست» بعد از اخذ مجوز لازم از سوی دانشگاه، فرمانداری شهر یاسوج هم مجوز برگزاری این نشست را صادر می‌کند و بر آن اساس، شورای تأمین هم مجوز برقراری تأمین امنیت به نیروی انتظامی را می‌دهد.

عارف یزدانی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «اگرچه فرماندار یعنی آقای نظری در تماس با من اعلام کرد که نشست در شورای تأمین هم تصویب شده است، اما آقای جوکار مسئول حراست دانشگاه به من گفت به ما رسانده‌اند که قرار است با این خانم (منصوری) برخورد فیزیکی شود». او ادامه می‌دهد: «با همه این فشارها و تهدیدها برای لغو مراسم، اما فرماندار گفت نشست مجوز قانونی دارد و باید برگزار شود. تنها مصوب شد که فقط دانشجویان همین واحد در ترم جاری حق دارند که در این نشست حضور داشته باشند».

یزدانی ادامه می‌دهد: «روز گذشته وقتی که خانم منصوری را از هتل به سمت دانشگاه بردیم، اعضای تشکل در تماس با من گفتند که سالن دانشگاه پر شده و حراست اجازه نمی‌دهد که کسی وارد سالن شود. کسانی که سالن را پر کرده بودند، از دانشجوهای دیگر دانشکده‌ها آمده بودند». یزدانی اضافه می‌کند: «نیروی انتظامی که وظیفه تأمین امنیت را بر عهده داشت، تا در ورودی دانشگاه این مهم را به انجام رساند. در داخل محوطه این وظیفه بر عهده حراست دانشگاه بود. از سوی حراست دانشگاه، چهار مأمور در محوطه دانشگاه حضور داشتند. وقتی ما وارد سالن شدیم، جمعیت داخل سالن شعار مرگ بر فتنه‌گر سر دادند».

یزدانی می‌گوید: «بعد از شعار دادن جمعیت، از سه طرف به سمت ما هجوم آوردند. در همین حال یکی از خانم‌های آن جمعیت در‌حالی‌که چاقویی در دست داشت به قصد حمله به طرف ما آمد که دست و شکم یکی از دانشجوها زخم برداشت. به علت حلقه‌ای که دانشجوها، اطراف خانم منصوری بسته بودند، ایشان از آسیب محفوظ ماند و او را به سمت اتاقکی هدایت کردیم. بعد هم توانستیم آن خانم را متوقف کنیم».

وی درباره آسیب‌دیدن سومین دانشجو هم ‌چنین توضیح می‌دهد: «یکی از دانشجویان دیگر هم در اثر هجوم دلواپسان دچار آسیب‌دیدگی شد که به بیمارستان منتقل شد. یکی دیگر از خانم‌های دانشجو هم بر اثر مشت مهاجمان دچار کبودی در اطراف چشم خود شد». یزدانی درباره عملکرد حراست دانشگاه می‌گوید: «حراست، چهار مأمور داشت که یکی از آنها وقتی خواست مانع مهاجمان شود، با هجوم آنها مواجه شد و به‌همین‌دلیل سه نیروی دیگر آن اتفاقات را نظاره کردند».

وی می‌گوید آنها هنگام خروج خودرو حامل خانم منصوری، وسیله نقلیه را هم از مشت و لگد خود در امان نگذاشتند. این فعال دانشجویی همچنین اضافه می‌کند که استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد طی تماس تلفنی از آنها دلجویی کرده و فرماندار یاسوج هم دوباره جلسه شورای تأمین را تشکیل داده و بر پیگیری ماجرا تأکید کرده است.

تجمع در مقابل استانداری
این البته پایان تجمع دانشجوهای دلواپس نبوده است. به گزارش سایت «استان کهگیلویه‌ و بویر احمد»، تندروها پس از اینکه دانشگاه آزاد را به اغتشاش کشاندند، به‌سوی استانداری روانه شدند و با سردادن شعارهایی، خواستار لغو کامل سخنرانی خانم آذر منصوری شدند؛ تجمعی که به گزارش این سایت محلی، تعدادشان کم بود و پس از آن انتظار برای افزوده‌شدن به جمعیت و بی‌نتیجه‌ماندن آن، پراکنده شدند.

این سایت به نقل از یکی از تجمع‌کنندگان، درباره حوادث دانشگاه که منجر به زخمی‌شدن سه‌نفر از دانشجویان شد، نوشته است: «افرادی به‌عنوان هوچی‌گر هستند که از فرصت به‌وجودآمده می‌خواهند استفاده کنند، ما این افراد را از خودمان نمی‌دانیم».

فرماندار یاسوج: فیلم مهاجمان به دستگاه قضائی ارائه می‌شود
نظری، فرماندار شهر یاسوج، اما در گفت‌وگوی خود با «شرق» درباره جلسه دوم شورای تأمین شهر می‌گوید: «در این جلسه مصوب شد تا با عوامل مقصر برخورد شود؛ هم آنها که در داخل محوطه دانشگاه بودند و کوتاهی کردند و هم برهم‌زنندگان نظم دانشگاه». نظری درباره حضور خود در دانشگاه هم می‌گوید: «من به دانشگاه رفتم تا با معترضان صحبت و تلاش کنم تا جلسه برگزار شود. اما وقتی رسیدم، هم معترضان پراکنده شده بودند و هم کسانی که مسئول برگزاری مراسم بودند». نظری درباره هویت دانشجوهای دلواپس هم می‌گوید: «آنها شناسایی می‌شوند، ناشناخته نیستند. فیلم هم در این زمینه وجود دارد که به‌همراه سایر مستندات در اختیار دستگاه قضائی قرار خواهد گرفت».

آذر منصوری: پیگیری خواهم کرد
اما آذر منصوری درباره کوتاهی حراست دانشگاه با عوامل برهم‌زننده نشست صبح دیروز خود به «شرق» گفت: «به‌نظر می‌رسید که پیش‌بینی لازم در این‌باره صورت نگرفته بود. چنانچه پیش‌بینی صورت گرفته بود، کار به این شدت از برخورد فیزیکی نمی‌رسید. خود دانشجویان بودند که سعی کردند تا مانع شوند که برخوردی صورت بگیرد». او درباره هویت دختر حمله‌کننده با چاقو هم به «شرق» گفت : «من البته به دلیل حلقه اطرافم آن چاقو را ندیدم. اما بچه‌های تشکل دیده بودند. من فقط دیدم که یکی از خانم‌ها به‌شدت به سمت من حمله‌ور شده است. بعد هم که سوار خودرو شدم، با مشت و لگد بر بدنه ماشین ضربه می‌زدند».

منصوری اضافه می‌کند: «از اینکه تعدادی از دانشجویان به این خاطر مصدوم شدند، ناراحت هستم. به‌همین‌دلیل هم در حال بررسی راه‌های پیگیری حقوقی ماجرا هستم. به‌ هر ترتیب تعرضی صورت گرفته و تلاش شده است تا امر خلاف قانونی اتفاق بیفتد و باعث آسیب‌دیدن عده‌ای از دانشجویان شود. بنابراین این ماجرا نیاز به پیگیری حقوقی دارد. آقای مطهری رویه خوبی را در پیش گرفت تا شاید از این رهگذر شاهد تکرار این اتفاقات در سال منتهی به انتخابات نباشیم، چراکه کشور نیاز به آرامش دارد».

مخالفت بسیج دانشگاه
با وجود آنکه در حوادث مشابهی که در کمتر از 10 روز گذشته روی داده و عوامل دولتی از عزم خود برای پیگیری متهمان به‌ویژه در ماجرای قرچک ورامین خبر داده‌اند، اما مخالفان و دلواپسان همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند، به‌طوری‌که بسیج دانشجویی و جامعه دانشجویان مسلمان دانشگاه آزاد یاسوج در بیانیه‌ای مشترک به حضور آذر منصوری در این دانشگاه اعتراض کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در این‌ بین عده‌ای از دانشجویان که بی‌شک به‌زودی با برچسب‌های «دلواپس»، «چماق‌به‌دست»، «گروه فشار» و هرچه می‌خواهید از این عناوین از آنان یاد می‌شود با منطق «خط قرمز ما فتنه است» ضمن اعلام قبلی به مسئولان دانشگاه با سخنرانی به صورت مسالمت‌آمیز مخالفت کردند هرچند مقاومت و پافشاری غیرمنطقی مجریان برنامه منجر به تنش شد.

در این بیانیه گفته شده است: «اعتراض منطقی دانشجویی از منظر همه قابل‌قبول است و بی‌شک افراطی‌گری از سوی هر کسی صورت بگیرد محکوم است، چه برخورد با هرکسی از طیف مجریان برنامه و چه سیلی‌زدن دبیر یک حزب اصلاح‌طلب مدعی به صورت یک خانم دانشجوی معترض که البته از مجاری قانونی در حال پیگیری است و مستلزم برخورد با خاطیان می‌باشد.» باید دید در روز‌های آینده حادثه جرحی یاسوج چگونه پیگیری خواهد شد.

امید برای پیگیری
تا به اینجا محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور، دست‌کم درباره ماجرای قرچک و اینکه یکی از نمایندگان مجلس در تجمع مخالفان برگزاری همایش در قرچک حضور داشته و آیا پرونده وی به قوه قضائیه ارسال می‌شود؟ گفته است: «از نظر ما همه کسانی که در آن مکان تجمع کردند تخلف کرده‌اند و باید قوه قضائیه به پرونده‌های آنان رسیدگی کند». گزارش پرونده ماجرای قرچک از استانداری به وزارت کشور، رفته است. «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور درباره این گزارش گفته: «استاندار این پرونده را کامل کرد و به وزارت کشور داد.

در این گزارش آمده است تعدادی از این افراد اظهار کرده‌اند که از قانون آگاهی نداشته و هیجانی عمل کرده‌اند». او اضافه کرده بود که «اگر این افراد تعهد بدهند، کاری با آنها نداریم اما با سازمان‌دهندگان این تجمعات برخورد می‌کنیم». او با بیان اینکه «مسببان این تجمع باید به قوه قضائیه معرفی شوند»، گفته بود: «برای ما قابل قبول نیست هر جمعی با هر بهانه‌ای اجازه داشته باشد که خلاف قانون عمل کند و بعد صحت عمل خود را تأیید کند و حتی تهدیدات جدیدی مطرح کند. انتظار ما از مسئولانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، بالاست».

این سخنان وزیر کشور و معاون سیاسی او می‌تواند این امید را بدهد که ماجرای یاسوج هم از همین منظر قابل پیگیری خواهد بود. با این تفاوت که این‌بار آذر منصوری هم قصد دارد به مانند علی مطهری که ماجرای شیراز را پیگیری کرد، حادثه یاسوج را مورد پیگرد حقوقی قرار دهد.