به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۸ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۹۵۵۷۷
حمایت‌هایِ وزارت برای میزبانی جام ملت‌ها چه بود

کفاشیان: کی‌روش روی کره‌ زمین است!

گروه ورزشی: رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت‌های برخی مسئولان وزارت ورزش مبنی بر بی‌نتیجه بودن حمایت‌ها به منظور کسب سهمیه جام ملت‌های 2019 آسیا، می‌گوید از این مسئولان بپرسید که چه حمایت‌هایی را برای کسب میزبانی از فدراسیون فوتبال به عمل آورده‌اند؟
کفاشیان: کی‌روش روی کره‌ زمین است!

علی کفاشیان که این روزها به منظور شرکت در مراسم انتخاب بهترین‌های سال فوتبال آسیا در دهلی‌نو به سر می‌برد  درباره مسائل مختلفی از جمله شانس ایرانی‌ها در چهار بخش مختلف برای کسب عنوان بهترینِ آسیا، حضور مجدد فدراسیون فوتبال ایران در جمع سه فدراسیون برتر، عنوان هفتمی تیم ملی فوتسال بانوان و پتانسیل این تیم برای قرار گرفتن در جمع برترین‌های فوتسال جهان، تذکرات اخیرش به اسدی، کی‌روش و کادر فنی تیم امید، حضور کی‌روش در قطر به منظور تماشای رقابت‌های مرحله انتخابی المپیک 2016 ریو و بیان نظراتش درباره رقابت‌های تیم فوتبال امید ایران، عدم لحاظ دیدار تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان قبل از قرعه‌کشی مرحله نهایی جام جهانی 2018 روسیه تا زمان مشخص شدن حریفان ایران در مرحله بعد، وضع پرداختی‌های حقوق کی‌روش و نیز جلسه هیات رییسه و کمیته‌های مختلف کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهاراتش را مطرح کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.

* شانس فوتبال ایران را در بخش‌های مختلف برای کسب عنوان بهترین‌های فوتبال آسیا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

فوتبال ایران امسال در چهار بخش بازیکن برتر فوتسال آسیا، تیم برتر فوتسال سال، فدراسیون برتر آسیا و توسعه فوتبال پایه کاندید است. در بخش بازیکنان فوتسال سال دو نفر از ایران و یک نفر از عراق کاندید هستند. در بخش تیم فوتسال سال ایران، کویت و ویتنام نامزد هستند. در بخش فدراسیون فوتبال برتر، ایران با کشورهای استرالیا و ژاپن رقابت می‌کند. علاوه بر این در بخش توسعه فوتبال پایه، ایران، ژاپن و ازبکستان کاندید هستند.

 

درباره اینکه به چه میزان و چه نسبتی دارای شانس برای انتخاب در بخش بهترین‌ها هستیم فعلا نمی‌توان به طور قاطع اظهار نظر کرد. در هر صورت امروز مراسم انتخاب بهترین‌های سال آسیا برگزار می‌شود و باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. ما در این 4 بخش کاندید هستیم و با توجه به اینکه نام‌مان در میان کاندیداها وجود دارد، به همان اندازه از شانس برخورداریم.

 

 

* نام فدراسیون فوتبال ایران پس از یک دوره انتخاب به عنوان فدراسیون برتر امسال نیز در بخش بهترین‌ فدراسیون‌های برتر فوتبال آسیا به چشم می‌خورد. به عنوان ریاست فدراسیون چه میزان امیدوارید بتوانیم یک دوره دیگر بر سکوی بهترین فدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیریم؟

 

ما تمام تلاش خود را در سالیان اخیر انجام داده‌ایم و چیزی کم نگذاشته‌ایم. بودجه ما در قیاس با کشورهایی همچون استرالیا، ژاپن و کره جنوبی قابل مقایسه نیست. همین که ما جزو سه نامزد اصلی کسب عنوان بهترین فدراسیون فوتبال آسیا قرار داریم، خوب است. مهم این است در مدت اخیر بر اساس داشته‌هایمان تلاش کرده‌ایم و کار را پیش برده‌ایم. اینکه کم نگذاشته‌ایم و در مسیر سخت خود گام‌های خوبی را برداشته‌ایم.

 

* پس از اظهار نظر شما مبنی بر اینکه برای کسب میزبانی جام ملت‌های 2023 آسیا فدراسیون فوتبال به تنهایی نمی‌تواند کار را پیش ببرد و نیازمند حمایت‌های وزارت ورزش و نیز دولت در این زمینه است، مسئولان وزارتخانه در واکنش به صحبت‌های شما عنوان کرده‌اند این حمایت برای جام ملت‌های 2019 اتفاق افتاد اما چه ثمری داشت؟ در این زمینه اظهار نظری ندارید؟

 

باید بروید و بپرسید که چه حمایت‌هایی صورت گرفته است؟ این که این حمایت‌ها چگونه بوده است؟ بروید و بپرسید که چگونه حمایت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است؟ پس از آنکه این توضیحات داده شد من در این زمینه اظهار نظر خود را ارائه می‌کنم اما فعلا در این رابطه حرفی نمی‌زنم چرا که اول باید به صورت شفاف عنوان شود که چه حمایت‌هایی و چگونه صورت گرفته است.

 

 

 

* بانوان فوتسال ایران پس از کش و قوس‌های فراوان به گواتمالا اعزام شدند و در نهایت از بین 8 تیم در بازی‌های جام جهانی گواتمالا به مقام هفتم رسیدند. اساس این اعزام را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما نتایج تیم ملی فوتسال بانوان درخور توجه است یا ضعیف تلقی می‌شود؟

 

همواره فضای فوتسال بانوان ایران آسیایی بوده است و ما در آسیا فعالیت می‌کردیم. اما ما در بازی‌های جهانی گواتمالا پس از اینکه یک ماه قبل ژاپن را در فینال جام ملت‌های آسیا شکست دادیم باز هم موفق شدیم این تیم را در بازی‌های جهانی شکست داده و نشان دهیم که تیم اول آسیا هستیم و در قاره کهن حرف اول را می‌زنیم. اما پس از این باید با کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی نیز تقابل کنیم. ما در بخش فوتسال آقایان سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌ایم اما باید در بخش بانوان نیز این سرمایه‌گذاری‌ها صورت گیرد تا بتوانیم به رشد و توسعه بیشتری دست یابیم. مطمئنا این سرمایه‌گذاری منجر خواهد شد که فضای بهتری شکل گیرد.

 

مطمئنا تیم ملی فوتسال بانوان ایران این پتانسیل را دارد که در مقابل گواتمالا و پرتغال پیروز شود. شاید نتوانیم مقابل تیم ملی فوتسال برزیل پیروز شویم اما این ظرفیت را داریم که مقابل سایر تیم‌ها به برتری دست یابیم. در زمینه فوتسال آقایان نیز این تجربه را داریم. شاید فاصله‌مان با برزیل بیشتر از سایر تیم‌ها باشد اما می‌توانیم سایر تیم‌های فوتسال را از پیش رو برداریم بنابراین در فوتسال بانوان نیز باید فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار دهیم. آن‌ها در این رقابت‌ها راهی طولانی را پشت سر گذاشتند هرچند با حمایت‌هایی که صورت گرفت در لحظات پایانی به این رقابت‌ها اعزام شدند اما در آینده نزدیک باید برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت گیرد و مطمئن باشید که این تیم می‌تواند در زمره بهترین تیم‌های فوتسال جهان قرار گیرد.

 

* درباره حضورتان در هند به منظور شرکت در مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال آسیا بگویید و اینکه تاکنون در چه جلسات و نیز برنامه‌هایی حضور داشته‌اید، علاوه بر این درباره نتایج جلسات خود نیز توضیح دهید.

 

جلسه کمیته اجرایی هیات رییسه فوتبال آسیا برگزار شد و در آن مصوبات کمیته‌های مختلف از کمیته فوتسال که بنده در آن حضور دارم تا کمیته‌های بازاریابی، مسابقه‌ها، اخلاق و... ارائه شد. علاوه بر این در ارتباط با چشم‌اندازهای مختلف فوتبال آسیا صحبت به عمل آمد و نظرات مختلف را در این زمینه ارائه کردند. به هر حال مطالب مختلف درباره این کمیته‌ها عنوان شد تا سایرین نیز از آن اطلاع پیدا کنند.

 

* درباره حضور شیخ سلمان به عنوان نامزد ریاست فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) صحبت کنید و اینکه ما به عنوان یکی از برترین‌های فوتبال آسیا از چه کسی در انتخابات پیش روی فیفا حمایت خواهیم کرد.

 

شیخ سلمان در این جلسات نامزدی خود را برای انتخابات فیفا عنوان کرد و در این رابطه صحبت‌هایی به عمل آمد. به هر حال ما حدود 4 ماه تا انتخابات فیفا فرصت داریم و باید گام به گام جلو برویم و ببینیم در آینده چه چیزی پیش خواهد آمد. فعلا منتظر خواهیم ماند تا شرایط را مد نظر قرار دهیم.

 

* بنابراین به نوعی انتخابات فیفا همزمان با انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود.

 

بله، حدود 7 تا 8 روز پس از انتخابات فیفا انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران نیز در اسفندماه برگزار خواهد شد. ما ابتدا مجمع سالیانه را برگزار خواهیم کرد و پس از آن انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران را پیش رو داریم که باید آن را برگزار کنیم.

 

 

 

* در ملاقات‌تان با روسای فدراسیون‌های مختلف فوتبال آسیا به منظور برپایی دیدارهای دوستانه، صحبتی را انجام ندادید؟

 

ما با بسیاری از کشورها برای برگزاری دیدارها در رده‌های پایه صحبت کردیم. اکثر کشورها برای دیدار مقابل تیم‌های ملی فوتبال ایران اعلام آمادگی کردند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

 

* درخصوص تیم ملی بزرگسالان چطور؟

 

شرایط تیم ملی بزرگسالان از سایر تیم‌های پایه متمایز است. ما فروردین‌ماه دو دیدار مقابل تیم‌های ملی فوتبال هند و عمان برگزار می‌کنیم. پس از آن باید منتظر قرعه‌کشی مرحله بعدی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه باشیم. پس از صحبت‌هایی که با کی‌روش انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که تا زمان قرعه‌کشی این رقابت‌ها صبر کنیم و پس از آن خیلی از تیم‌ها هستند که آمادگی بالایی برای بازی با تیم ملی فوتبال ایران دارند. بنابراین فعلا با تیمی وارد مذاکره نشده‌ایم و منتظر هستیم که قرعه‌کشی مرحله بعدی انتخابی جام جهانی در اردیبهشت ماه انجام شود.

 

* اما اردوی تیم ملی قبل از دیدار مقابل تیم‌های فوتبال هند و عمان نیز لغو شد. آیا این اتفاق به دلیل مشکلات مالی بود و خللی در برنامه‌های سرمربی تیم ملی ایجاد نمی‌کند؟

 

این اردو به دلیل مشکلات مالی لغو نشد. با توجه به زمان‌بندی‌های انجام شده نیازی به برگزاری این اردو نبود. بنابراین تصمیم گرفتیم فعلا این اردو را لغو کنیم و هر زمانی که نیاز بود که تیم ملی اردویی را برپا کند، این کار را انجام دهیم.

 

* تصمیم‌گیری شما در قبال عدم مجوز مصاحبه به دبیرکل فدراسیون فوتبال و نیز سرمربی تیم ملی پس از حواشی که پیش آمد، پیامدهای خوبی به دنبال داشت. اینکه فوتبال ایران این روزها نسبت به قبل آرامش بیشتری دارد و در بطن جنجال از هر گونه اتفاقات ناخوشایندتری جلوگیری شد. چند روز قبل در قبال تیم ملی امید نیز این تصمیم را گرفتید. پس از برخی اظهار نظرهای حاشیه‌ای تصمیم بر این شد که اعضای تیم امید نیز بدون مجوز مجموعه فدراسیون فوتبال از صحبت پرهیز کنند.

 

باید بدانیم که در مرتبه اول این خود افراد هستند که باید رعایت کنند. ما در یک خانواده قرار داریم. همه باید از هم حمایت کنیم و کار را پیش ببریم. مطمئنا علیه یکدیگر حرف زدن تنش و حاشیه ایجاد می‌کند. اعضای یک خانواده نباید علیه یکدیگر موضع بگیرند و چالش ایجاد کنند. ما در نزدیکی رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه و المپیک 2016 ریو قرار داریم. باید همه با هم دست به دست هم دهیم و متحد شویم تا به تیم‌های ملی فوتبال ایران کمک کنیم. این اقدام نیز در راستای همین هدف بوده است. باید مسئولان فدراسیون فوتبال و اعضای تیم‌های ملی بدانند که علیه یکدیگر صحبتی را مطرح نکنند. صحبت‌های حاشیه‌ای تنش‌آفرین است و در پیشرفت و مسیر پیش رو، خلل ایجاد می‌کند. بنابراین باید از طرح هر گونه صحبت جنجالی و حاشیه‌ای بپرهیزیم.

 

* کی‌روش برای تماشای رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی المپیک 2016 ریو به قطر سفر خواهد کرد تا این رقابت‌ها و عملکرد تیم ملی فوتبال امید را از نزدیک ببیند. ارزیابی‌تان از این سفر چیست؟

 

بله، کی‌روش باید به قطر برود و شرایط تیم امید را ببیند. اگر هم نظری در این زمینه دارد، ارائه کرده و صحبت‌هایش را مطرح کند. تیم امید فوتبال ایران تیم آینده کشور است. این جوانان آینده فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند. رقابت‌های مرحله انتخابی المپیک 2016 ریو نیز رقابت‌های بسیار مهم و از اهمیت بالایی برخوردار است. این رقابت‌ها برای کی‌روش نیز اهمیت دارد. او برای نظاره رقابت‌ها به قطر می‌رود و نظراتش را با مربیان تیم امید در میان می‌گذارد و با آن‌ها در این رابطه صحبت خواهد کرد.

 

 

 

 

* درباره حقوق کی‌روش نیز صحبت‌هایی مطرح شد. اینکه گویا پرداختی‌های قرارداد سرمربی تیم ملی طبق اظهار نظر اخیرتان با تاخیر مواجه شده است.

 

در حال حاضر عقب‌افتادگی در پرداخت حقوق کی‌روش نداریم و به موقع پرداخت‌های لازم را انجام داده‌ایم.

 

* از کی‌روش خبر دارید؟ اینکه هم‌اکنون مرخصی‌اش را در کدام نقطه دنیا پشت سر می‌گذارد؟

 

(با خنده) کی‌روش روی کره زمین است و جایی نمی‌رود.

مرجع : ایسنا