به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۸ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۹۵۶۱۶

هشدار؛ مصرف سیگارهای قاچاق + برندها

گروه سلامت: در روزهای اخیر رسانه‌ها با تیترها و خبرهای مختلفی به استقبال سیاست‌های دولت در خصوص کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی در کشور رفتند که شاید مهمترین آنها ابلاغیه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که بر اساس آن، از ابتدای دی امسال، فقط توزیع کنندگان عمده و خرده که دارای مجوز باشند می‌توانند محصولات دخانی توزیع کنند.
هشدار؛ مصرف سیگارهای قاچاق + برندها
مصرف سالانه سیگار در کشور چنان رقم بالایی را تشکیل می‌دهد که عبدالرضا عزیزی - رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی - می‌گوید «به اندازه بودجه عمرانی در کشور، سیگار دود می‌شود» و این رقم در حالی به 60 میلیارد نخ در سال می‌ رسد که بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود در سال گذشته 24 میلیارد و 600 میلیون نخ آن در داخل تولید شود که در عمل این هدف محقق نشد و نهایتا میزان تولید داخل به 10 میلیارد نخ هم نرسید.
از مجموع این آمار می‌توان دریافت که حجمی نزدیک به 80 درصد از محصولات دخانی موجود در بازار از طریق واردات تامین می‌شود که آمار به طور قاطع می گوید که حداقل 30 درصد این واردات از طریق قاچاق به بازار ورود پیدا می‌کند.
این حجم قاچاق در کشور قطعا پیامدهایی با خود به همراه خواهد داشت که مراجع مسئول و کارشناسان همواره نسبت آن هشدار می‌دهند؛ از جمله این پیامدهای می‌توان به عدم تضمین درباره سلامت نسبی و استانداردهای اجناس قاچاق اشاره کرد که از آنهایی که نظارتی در عرضه آنها نیست ناهنجاری‌های غیر معمول مانند استفاده از توتون‌های بی کیفیت و دارای سموم دفع آفات نباتی به کرات در آن دیده می‌شوند که مصرف آنها را بسیار مضرتر از دیگر انواع سیگار های دارای پیام و تصویر بهداشتی می‌کند.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز به تازگی اسامی سیگارهای قاچاق موجود در بازار را اعلام و از مردم درخواست کرده که از خرید آنها خودداری کنند.

طبق اعلام وزارت صنعت فهرست سیگارهای قاچاق شامل برندهای "مالبرو" ، "رویال5 "، "ویلیامز" ، "میلانو"، " میکادو" ، "گراند"، "ویکتوری"، " ام ام"، " کینگ دام"، " پرستیژ"، " سر"، " والدن"،‌ " میامی"، "پلیژر"،‌ " کمل"، " اسیکس"،‌ " الگانس"‌، "بن" ، "اروس" و " منچستر" می‌شود.