به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۹۵۷۱۳

اردوغان:پوتین ثابت کند استعفا می‌دهم

گروه بین الملل: رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که اگر ولادیمیر پوتین ثابت کند که آنکارا با شبه‌نظامیان تروریست داعش تجارت نفتی دارد، آماده کناره‌گیری است.
اردوغان:پوتین ثابت کند استعفا می‌دهم

به گزارش  خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در حاشیه نشست آب و هوای پاریس که ولادیمیر پوتین هم در آن شرکت داشت، گفت: می‌خواهم یک مساله بسیار مهمی را مطرح کنم اگر چنین چیزی ثابت شود، عزت و بزرگی کشور ما می گوید که من دیگر در این مقام نباشم.اردوغان با به چالش کشیدن رئیس‌جمهوری روسیه که پس از سرنگون شدن جنگنده‌اش در مرز ترکیه – سوریه از دیدار با وی امتناع کرده، گفت: خیلی واضح سوال می‌کنم که آقای پوتین اگر نتوانستید ثابت کنید، در این مقام می‌مانید؟

 

ولادیمیر پوتین پیشتر گفته بود که سرنگون کردن سوخوی روسیه با اف 16 های ترکیه با هدف تامین امنیت تجارت نفتی با گروه تروریستی داعش بوده است؛ اتهاماتی که آنکارا نمی‌پذیرد. اردوغان در ادامه گفت: اجازه دهید با صبر و نه از روی احساس عمل کنیم. ترکیه تمام نفت و گاز وارداتی خود را از مسیرهای قانونی خریداری می‌کند. ما ریاکار نیستیم که بخواهیم چنین تبادلی را با گروه‌های تروریستی داشته باشیم و همه باید این مساله را بدانند.

 

پس از سرنگون شدن جنگنده روسیه در 24 نوامبر، پوتین ترکیه را به "همدستی با تروریست‌ها" متهم کرد و گفت که نفت‌های موجود در اراضی تحت اشغال داعش از طریق ترکیه صادر می‌شود. مسکو همچنین اوایل روز دوشنبه تهدید کرد که قسمت عمده واردات محصولات کشاورزی از ترکیه را ممنوع می‌کند.رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: آنکارا درباره اتخاذ تدابیری ضد مسکو از روی احساس تصمیم نمی گیرد. ترکیه بر روی تضیمن روابط با روسیه کار می‌کند که اصلی‌ترین تامین‌کننده انرژی و شریک استراتژیک ترکیه است. ما نمی‌خواهیم روابط قطع شود اما اینکه رویکرد روسیه چگونه خواهد بود، نمی‌دانم.

مرجع : ایسنا