به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۰ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۹۵۷۵۰

تمایل دختران جوان برای همسر دوم شدن!

گروه جامعه: یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور گفت: طی مطالعه‌ای که در یکی از شهرهای ایران صورت گرفته ۴۸.۶۶ درصد دختران جوان، تمایل خود را برای همسر دوم شدن ابراز کرده‌اند که این آمار با آمار کل کشور اختلاف چندانی ندارد.
تمایل دختران جوان برای همسر دوم شدن!
محمد صالح طیب نیا در گفتگو با سايت انتخاب خبر افزود: براساس نظرسنجی ازدواج در شهرستان تربیت حیدریه، ۴۸.۶۶ درصد از دختران، آمادگی خود را برای ازدواج با مردان متأهل در صورت رضایت همسر اول اعلام کرده اند. وی تصریح کرد: این رویکرد دختران جوان نسبت به موضوع ازدواج، ناشی از آسیب هایی است که در فضای خانواده مطرح است.

این متخصص علوم رفتاری اضافه کرد: از طرفی باتوجه به دلایل این دختران، از جمله سن بالای آنها و نداشتن امیدی برای ازدواج با مردان مجرد یا پیدا نکردن همسری مناسب خود، می توان به برخی از موانع موجود برای ازدواج پی برد. طیب نیا تأکید کرد: امروز اگر به این آمارها توجه نکرد، قطعاً در چند سال آینده ایران با مشکلات عدیده ای در نظام خانواده و متعاقباً جامعه مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به نگرش استاد فقید، مرتضی مطهری که در اسلام، اصل در تک همسری، همسر دائم و ازدواج دائم است و تعدد زوج ها برای شرایط خاص جایز شمرده می شود، اذعان داشت: هرچند تعدد زوجات می تواند در بحران ها به جامعه کمک کند و ازدواج دوم، نوعی حق برای زن است که در آن منافع زن درنظر گرفته شده است، اما اگر این مسئله به شکل نامطلوب رواج یابد و برخورد منطقی با آن صورت نگیرد، خود عاملی برای متلاشی شدن خانواده هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه امروز مشکل جامعه ایران تعدد زوج ها نیست، بلکه امروز شرایط ازدواج به گونه ای سخت شده است که حتی افراد مجرد آماده ازدواج، رغبتی برای ازدواج ندارند، تصریح کرد: لذا این مسئله هم به اصل نظام خانواده ضربه می زند و هم اصلی را که اسلام برای شرایط خاص وضع کرده است، تحت تأثیر قرار می دهد؛ بنابراین کل جامعه از این آسیب متأثر می گردد.

وی دیگر مشکلات فرهنگی جامعه را، ازدواج زنان بیوه یا مطلقه عنوان کرد که مردان زیادی حاضر به ازدواج با زنان مطلقه نیستند و این ناشی از نوعی نگرش فرهنگی است. طیب نیا با بیان عوامل متعددی که در تحکیم خانواده نقش دارند، افزود: علیرغم آنکه فرهنگ مردم از جنبه های بسیاری غنی می باشد، اما نقاط ضعفی هم داریم که ذهنیت منفی جامعه برای ازدواج مجدد زنان مطلقه و بیوه می تواند بعنوان یک آسیب اجتماعی مطرح باشد.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی بعنوان موانعی برای ازدواج اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که مشکل اصلی خانواده ها در بحث ازدواج و طلاق، تنها مسائل اقتصادی نیست، بلکه باید هنجارهای اجتماعی را اصلاح کرد و مردم را با آموزش، آماده تطابق با شرایط جدید ساخت. این متخصص علوم رفتاری با تأکید بر بحث آموزش برای ازدواج بعنوان یک نیاز اساسی، توجه به بازنگری به نقش خانواده بعنوان محور اصلی تعلیم و تربیت را ضروری خواند و افزود: مخاطب آسیب شناسان اجتماعی، مسئولین فرهنگی کشور هستند که برای مقابله با بسیاری از معضلات اجتماعی باید برای تحکیم خانواده گام بردارند.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش نباید صرفاً به آموزش های درسی اکتفا کند و توجه به مسائل تربیتی و آموزش مسئولیت پذیری برای تشکیل خانواده را در دانش آموزان تقویت نماید. این استاد دانشگاه گفت: سایر نهادهای فرهنگی اجتماعی و رسانه ها نیز باید با کمک به خانواده ها، به منظور تربیت فرزندان همکاری داشته باشند. وی تأکید کرد: امروز در کشورهای غربی در این زمینه کارهای زیادی انجام شده و موفق عمل کرده اند، به طوری که سن ازدواج در این کشورها پایین آمده، و توانسته اند نظام خانواده را تقویت کنند. طیب نیا تصریح کرد: اکنون باید الگویی برای جامعه ایران ارایه کرد تا طبق آن، شرایط و بسته های لازم برای تحکیم خانواده، فراهم شود.

سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۰:۰۴
خدا را سپاس.آمار ازدواج و موالید حکایت از خبرهای خوبی برای این سرزمین دارد.امید که این سرزمین کهن روزی خاستگاه هوشمندان شود.البته در متون کهن احتمال این اتفاق هست. (327488)
سرزمینم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۴:۰۷
وقتیکه تمام تمرکز کشور آرزوی مرگ برای اینو اونه و نیروهای ناکارآمد رو برای بهره برداری جذب میکنن ،زمانیکه نمیدونن قانون چیه و چه باید کرد،آخرش میشه بیکاری ،ناامیدی ،اعتیاد ،فساد،دین زدگی و........ (327511)
گلی
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۷:۴۵
با بالارفتن سن مادران و زایمان والگوی اشتباه زندگی و تغذیه حتما خاستگاه هوشمندان می شود شک نکن (327520)
کامل
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۰:۲۸
این روزها دیگه کسی حال و حوصله ازدواج کردن را نداره. (327489)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۱:۰۲
قدیم میگفتند زن دوم شدند یعنی از هم پاشیدن زندگی یک خانواده و اخلاقا کار بسیار زشتی بود. اشتباهات مسئولین در امور فرهنگی کاری کرده که اخلاقیات هم دیگر از این جامعه رخت بر بسته. (327490)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۶:۴۵
بله بالا رفتن سن ازدواج هم نتیجه فتنه هس و اصلاح طلب ها مقصرن و البته که دارن سیاه نمایی میکنن و اصلا سن ازدواج بالا نرفته نمونشم خود من که چهل سال قبل تو نوزده بیس سالگی ازدواج کرده ام (327492)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۳۸
میشه بفرمایید چرا اصلاح طلب ها مقصرند!!!؟ کی بود قیمت خونه و زمین رو یه شبه چهار برابر کرد!!!؟ کی بود قیمت دلار رو یه شبه چهار برابر کرد تا ارزش پس انداز جوانهای دم بخت یک شبه یک چهارم بشه طوری که حتی نتونند پول پیش خونه بدهند!!!؟ کی بود که ظرفیت دانشگاه ها رو بدون دادن امکانات یک شبه سه برابر کرد تا افراد تحصیلکرده بی سواد و متوقع ایجاد بشه!!!؟ شما که نوزده سالگی قبول کردی ازدواج کنی مشخصه که هیچ اطلاعاتی در زمینه ازدواج و سن ازدواج و .... نداری. ازدواج فقط زن گرفتن نیست، درک و شعورش میخواد. (327506)
افشین
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۷:۲۸
هر دم از این باغ بری می رسد !!!! (327493)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۸:۱۳
حالش خوب نیست مرده همین یک زن را هم نمی تونند اداره کنند یا بعضی از مردها هنوز به علت مشکلات اقتصادی و بیکاری نمی تونند ازدواج کنند
حذف صورت مسئله چاره کار نیست آقای آسیب شناس (327494)
سیمرغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۰۹:۲۶
زن دوم مردان متاهل شدن این ویژگی راداره که حداقل شوهره یک سرپناه و شغل و تجربه وسرمایه ای داره که بتونه دوخانواده را اداره کنه ، اماجوانهای مجرد امروزی که نه مسکن نه شغل و نه امنیت شغلی و نه مسئولیت پذیری دارن بنابراین برای اینکه بیش ازاین ترش نشن بهترین راه همسردوم شدنه (327496)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۴۰
کسی که متاهل باشه تو این دوره زمونه به زور بتونه یه خانواده رو اداره کنه، ما که توش موندیم. مگر اونهایی که مازاراتی و پورشه و ... سوار میشند بتونند از پس اداره یک خانواده بر بیاند (327507)
جوان بدبخت دهه 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۱:۰۹
مشکلات اقتصادی برطرف کنید این مشکلات پیش نمیاد...جالبه میگید بچه هم بیارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!وقتی میگید ازدواج کنید کار نیست, پول نیست, پراید 3 میلیونی میدید 20میلیون و با وام میشه 33 میلیون,خرج ها گرون چرا آدم باید بره زن بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (327498)
یرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۱:۳۷
این تنهابخش کوچکی ازمشکلات عدیده مملکت ماست.اگه مطالعات دقیق تری دراوضاع اجتماعی وفرهنگی مملکت بشه،نتایج فاجعه بارزیادی به دست میاد.خدایا آخروعاقبت بچه های ماروبااین وضعیت اسف باربه خیرکن. (327499)
gholamreza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۲:۱۰
اي كاش كارنامه قبولي ميگرفتيم. (327500)
شاگرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۲:۱۹
چه زیبا گفت استاد ملکیان که مشکل جامعه ما نه اقتصادی ست نه سیاسی، مشکلات ما ریشه فرهنگی دارد. (327501)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۴۱
قسمتی از فرهنگ و فرهنگسازی هم به اقتصاد مربوط میشود هم به سیاست. (327508)
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۱۳
زندگی درکناریک زوج امروزه زیباست که همدیگررادوست بدارند وبرای همدیگروفرزندان فداکاری کنند...،اما درزندگی دو همسره،از همسران گرفته تا فرزندان ازهرکدام ازهمسران اغلب اوقات احساس کمبود محبت و تبعیض و نا آرامشی روحی پیدامیکنند وممکن است خدای ناکرده فرزندان بعدها مشکلات اقتصادی و فرهنگی وروحی ویا اخلاقی پیداکنند و بدام افراد نا باب دراجتماع ومحبت کذایشان بیفتند وچه زیباست کانونی که فرزند از مدرسه می آید مادر را درحالت آرامش وخانه داری میبیندو منتظر آمدن پدراست ودرسرسفره پدرومادر،ادامه درکامنت بعدی... (327502)
دهه شصتی
Germany
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۲۷
جوانهایی که دل خوش کردین به روحانی و احمدی نجات و...به این اربیعین حسین قسم میخورم سرنوشت هیچ کدومتون برا اینا مهم نیست.
تمام فرزندان و فامیلای این مسیولین همه خونه دارن شغل دارن و... اونی که سرش بیکلاه مانده ماییم.مشکلات مجردیو به جون خریدم مثل خر درس میخونم تا یه بورسی بگیرم و از ایران برم و... (327503)
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۲۷
وچه زیباست فرزندازمدرسه بیایدوپدرش راببیندبرسرسفره ومادرش رادرحالت لبخند وامیدکه غذاسرسفره میگذارد رامیبیند و پدرنگران آینده ودرفکرخوشبختی فرزندان مادردرفکرقناعت وامیدوفداکاری وزندگی شاد ویکدست زنده بادپدران ومادرانی که تاآخرفداکارانه پای فرزندان خویش ایستادندبه جز خوشبختی خانواده که کانون ایمان و فرهنگ وتقوی و آموختن زندگی سعادتمندانه است آرزویی برای خودنداشتندمن درفامیل شاهدچندین خانواده طلاق بودم..که بسبارفرزندان حسرت زده یا پدرنمی بینند یا مادر را..نبایدسعادت فرزندخانواده رافدای ایجادزندگی د (327504)
ماتم
Romania
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۳۰
تمام مشکلات ما در حال حاضر رشد جمعیت سرسام آور ۳/۴در دهه شصت بود که الان عواقب وخیم آن را میبینیم (327505)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۳:۵۵
این قضیه تعدد زوجات مساله بی است که جلوی فساد فحشا زنان خیابانی ووووهزار مساله دیگر را میگیرد همیشه 1 درصد تعداد زنان بیشتر از مردان بوده یا کمتر ودر صورت تعدد زوجات فقط یک در صد مردان دو زوجه خواهند داشت و99 درصد دیگر تک همسری خواهند بود از طرفی وقتی زن کم شد ارزشش بالا میرود وفساد وفحشا وزنان فاسد خیابانی کم خواهد شد وکسی زنش را فوری طلاق نخواهد داد چرا که به این سادگیها پیدا نخواهد کرد وتمام دختران که دارای معلولیت هستند هم ازدواج خواهند کرد اگر این قضیه لازم جامعه نبود خداوند خالق بشر وحکیم ... (327510)
ناشناس
Japan
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۵:۰۵
خدا به همه رحم کنه (327512)
محمود هرندی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۵:۴۵
از وقتی که دختران ما دستشان تو جیب خودشان رفت و یک لیسانس و دیپلمی گرفتند دیگر خدارا بنده نیستند و فمینیست ها هم در آستین آنها باد انداختند و شد آنچه را که امروزه میبینیم. بقول قدما افسارشان به گردنشان آویزان شده و هر کاری که میخواهند میکنند و هر جا که میخواهند میروند . (327514)
ملکيان
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۶:۱۰
خوبه من موافقم (327515)
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۷:۱۱
به نظر من که یکی از دلایل اصلیش سریال های ترکیه!قبح این چیزا دیگه ریخته و چه بد که تو این مملکت سرگرمی ای نبود که مردم نرن سمت این چیزا (327518)