به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۹۶۰۲۵
مجسمه ها آسیب ببیند دیگر نمی توان انها را داشت

این مجسمه‌ها میراث ملی هستند

گروه فرهنگی: رییس انجمن مجسمه‌سازان ایران گفت: مجسمه‌های ارزشمند شهری و حریم‌شان باید بخشی از میراث فرهنگی کشور باشند و شهرداری و مسؤولان با دقت بیشتری از آن‌ها نگهداری کنند، چون اگر آسیب ببینند، دیگر نمی‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم.
این مجسمه‌ها میراث ملی هستند

نادر قشقایی  با اشاره به تصمیم سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای ساخت باغ - موزه مجسمه در تهران، اظهار کرد:‌ بحث نگهداری از مجسمه‌های ارزشمند شهری را چهار سال قبل هم مطرح کرده بودیم. برخی مجسمه‌های ما که به نوعی ارزش ملی محسوب می‌شوند به‌دلیل نصب شدن در میادین شهر، در حال آسیب دیدن هستند. البته بخشی از آن‌ها توسط سازمان بازسازی و ترمیم شدند، اما برای حفظ و نگهداری این آثار باید شرایط مطلوب‌تری را فراهم کرد.

 

او ادامه داد: این مجسمه‌ها و حریم‌شان باید بخشی از میراث فرهنگی کشور باشند، چون اگر آسیب ببینند، دیگر نمی‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم. در کشورهای اروپایی مجسمه‌های ارزشمند هنرمندان بزرگ را در موزه‌ها نگهداری می‌کنند و با قالب‌گیری اثری مانند آن‌ها تولید و در مکان‌های مختلف نصب کرده‌اند. این هنرمند همچنین بیان کرد: می‌توان برای حفظ این آثار، از آن‌ها قالب‌گیری و نمونه خوبی از جنس فایبرگلاس تهیه کرد و به جای نسخه اصلی جانمایی کرد. در این صورت، مجسمه‌های اصلی در شرایط ویژه به‌خوبی در موزه نگهداری می‌شوند و از صدمات مختلف در امان می‌مانند. البته در این زمینه کارهایی انجام شده، اما هنوز نیمه‌کاره مانده است و به توجه و بررسی نیاز دارد.

 

قشقایی به لزوم تعامل سازمان زیباسازی و انجمن مجسمه‌سازان اشاره کرد و گفت: بیشترین انتظار انجمن مجسمه‌سازان ایران از سازمان زیباسازی در ایجاد باغ - موزه مجسمه و فعالیت‌های مشابه دیگر، این است که با همکاری انجمن، یک کار کارشناسی انجام دهند. ما از هر حرکتی در این زمینه از جمله ایجاد باغ مجسمه استقبال می‌کنیم و معتقدیم حل مشکلات هنر شهری با همفکری و نظرسنجی هنرمندان و شهرداری رقم می‌خورد.

 

او ادامه داد: از قبل در نظر داشتیم در جلسه‌ای با دکتر علیزاده - رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران - درباره‌ی برخی مسائل مربوط به مشکلات اقدامات موازی، طرح‌هایی مانند «استقبال از بهار» و فراخوان‌های مجسمه‌سازی صحبت کنیم که هنوز این کار انجام نشده است. در این تعامل و همفکری به‌دنبال راه‌ حلی هستیم که جریان مجسمه‌سازی را به سمت و سویی که همیشه به دنبالش بودیم، هدایت کنیم.

 

رییس انجمن مجسمه‌سازان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: متأسفانه ما در زمینه‌ی مجسمه‌های شهری، رفتارهای مناسبی را شاهد نیستیم. در بسیاری از کشورها، شهرداری بودجه‌ای را برای ترمیم مجسمه‌های شهری که از جنس‌های مختلفی هستند، اختصاص می‌دهد. همچنین به جانمایی و محل نصب آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. اثر من در میدان فلسطین تهران، اکنون در محاصره تیرهای چراغ برق و درختان است و مجسمه‌های دیگری هستند که به‌دلیل مدیریت نامناسب اصلا دیده نمی‌شوند و مدفون شده‌اند.

 

این مجسمه‌ساز افزود: این مشکلات با سعه‌صدر و ارتباط و تعامل انجمن و سازمان زیباسازی قابل حل هستند. تهران شهر زیبایی است، اما آلودگی‌های بصری مانند آلودگی هوا روی ذهن و احساس مردم تأثیر می‌گذارند. باید سعی کنیم شرایط مطلوب‌تری را برای همفکری و یافتن راه‌ حل مشکلات فراهم کنیم تا تهران زیباتری داشته باشیم.

 

قشقایی همچنین در آستانه فرارسیدن 16 آذرماه و شانزدهمین سالروز تأسیس ایسنا، اظهار کرد: ما در انجمن مجسمه‌سازان پیگیر خبرهای ایسنا درباره‌ی اتفاقات مربوط به حوزه‌ی فعالیت خود هستیم. ایسنا یکی از خبرگزاری‌های موثق و کامل است که اتفاقات و جریان‌های هنری را دنبال می‌کند و برای فرهنگ کشور دل می‌سوزاند. او افزود: از همه خبرنگاران و دست‌اندرکاران این خبرگزاری متشکرم. اگر ایسنا بتواند هر از گاهی نشست‌های تخصصی با انجمن‌های مختلف هنری و با حضور اعضای هیأت مدیره‌ی آن‌ها برگزار کند، قطعا برآیند بهتری را شاهد خواهیم بود.

مرجع : ایسنا