به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۰ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : ۹۶۲۶۴
ایران در اکثر مشکلات منطقه‌ای نقش منفی دارد

اظهارات وزیر خارجه عربستان علیه ایران

گروه بین‌الملل: روسای ممالک عربی حاشیه خلیج فارس در اجلاس خود که در ریاض برگزار شد، بار دیگر بر ضرورت دستیابی به یک راه حل سیاسی برای جنگ در سوریه و یمن تاکید کردند اما وزیر خارجه عربستان با اتخاذ موضع تندتری از نقش ایران در این دو بحران به شدت انتقاد کرد.
اظهارات وزیر خارجه عربستان علیه ایران
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در پایان این اجلاس دو روزه در یک کنفرانس خبری گفت: «ایران در اکثر مشکلات منطقه‌ای نقش منفی دارد».  او افزود که ماه گذشته در حاشیه جلسات مربوط به بحران سوریه در شهر وین فقط «چند دقیقه» با همتای ایرانی خود ملاقات کرده است. حکومت‌های ایران و عربستان سعودی در جنگ داخلی سوریه از جناح‌های مخالف هم حمایت می‌کنند.

دولت عربستان در روزهای اخیر میزبان گردهمایی بیش از صد گروه مختلف سوری، از جمله چندین گروه مسلح شورشی بوده است. هدف از این جلسات ایجاد هماهنگی و وحدت بین این گروه‌ها قبل از شروع مذاکرات احتمالی صلح با حکومت بشار اسد است. عادل الجبیر گفت: عربستان سعودی خواهان روابط بهتری با حکومت ایران است ولی افزود که سیاست‌های ایران باعث تیره شدن روابط دو کشور شده است. اشاره او به رقابت دو کشور بر سر برتری در منطقه است که خود را در بحران کشورهایی مثل بحرین و لبنان، جنگ داخلی سوریه و یمن به خوبی نشان می‌دهد. در یمن ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در حال نبرد با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که بیانیه رسمی اجلاس شورای همکاری خلیج فارس مستقیما از حکومت ایران انتقاد نکرده است. در این بیانیه ضمن محکوم کردن تروریسم، از دو طرف درگیر در جنگ یمن خواسته شده است که به یک توافق و راه حل سیاسی دست یابند. این بیانیه در عین حال خواستار اجرای روند انتقال قدرت در سوریه و برگزاری انتخابات عمومی با شرکت همه احزاب و گروه‌ها شده است. این اجلاس در کاخ دیرایه ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی برگزار شد و در آن رهبران کویت، قطر، بحرین، امارات متحده عربی و یک مقام ارشد از سوی خاندان سلطنتی عمان شرکت داشتند.