به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۳۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۹۶۲۷۰

زنان در اینجا نمی‌توانند حساب باز کنند!

گروه بين​الملل: زنان عربستان سعودی در پنج زمینه با محدودیت‌های جدی مواجهند.
زنان در اینجا نمی‌توانند حساب باز کنند!
  این پنج مورد عبارتند از:
* مشارکت برابر با مردان در انتخابات
تمام افراد بالای 18 سال مجاز به شرکت در انتخابات عربستان سعودی هستند. با این حال، تنها 131 هزار زن در مقایسه با 1.35 میلیون مرد برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. این در حالی است که جمعیت بومی عربستان 21 میلیون نفر است. از مقامات محلی به دلیل عدم اطلاع کافی از تغییر فرآیند انتخابات و ممانعت از ثبت نام زنان انتقاد شده زیرا زنان برای رسیدن به پای صندوق‌های رای باید رویه‌ای نسبتا آسان و مشابه مردان را طی می‌کردند.
 
* پوشش
عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری حتی در جهان اسلام نسبت به پوشش زنان سخت‌گیرانه عمل می‌کند؛ به طوری که تنها چشم و مچ دست‌های آنها می‌تواند پیدا باشد.پلیس دینی اسلامی «مطوعین» در عربستان سعودی مسئول مراقبت و مجازات زنانی است که قوانین را زیر پا می‌گذارند.
 
* ملاقات با مردان، خارج از روابط خانوادگی
زنان عربستان سعودی نمی‌توانند با مردانی که جزو افراد خانواده‌شان نیستند هیچ نوع ملاقاتی داشته باشند. زنان سعودی همواره باید با اسکورت یکی از مردان خانواده‌شان در مکان‌های عمومی دیده شوند. از این‌رو اغلب ساختمان‌های عربستان سعودی دارای دو درب ورودی مجزا برای آقایان و خانم‌هاست. همچنین مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری در این کشور نیز به صورت مردانه و زنانه است.
 
* رانندگی
زنان در این کشور اجازه رانندگی ندارند. روحانیون وهابی این مسئله را حرام دانسته‌اند چرا که معتقدند با حفظ پوشش اسلامی مغایرت دارد. مشکل دیگر رانندگی از نگاه وهابیون این است که شاید زنان سعودی از طریق رانندگی‌کردن بتوانند با مردانی خارج از حیطه خانوادگی ملاقات داشته باشند. با این وجود، کمپین رانندگی زنان از دهه 90 میلادی در عربستان سعودی به راه افتاده و تاکنون چندین فعال حقوق زنان از مجرای قانونی به دنبال تحقق آن بوده‌اند که البته در برخی موارد، گذرنامه‌های این فعالان حقوق زنان ضبط شده است.
 
* باز کردن حساب بانکی
زنان اجازه مسافرت، راه‌اندازی کسب و کار رسمی و انجام برخی از آزمایش‌ها بدون اجازه سرپرستشان را ندارند. درست است که تعداد زنان شاغل و مدیر در عربستان سعودی رو به افزایش است اما آنها برای شروع کار باید برای بازکردن حساب بانکی به سرپرست خود مراجعه کنند.