به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۶ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۹۶۷۰۸
یلدای گذشته مرتضی احمدی ما رو تنها گذاشت

غم غربتی که با صدای او تسلی می‌یابد

گروه فرهنگی: «یلدای سال گذشته مرتضی احمدی ما رو تنها گذاشت و رفت، اما شب یلدای امسال دوباره برمی‌گرده. بهش قول داده بودم. آدم سبک می‌شه وقتی به قولش عمل می‌کنه.»
غم غربتی که با صدای او تسلی می‌یابد
شب یلدای سال گذشته بود که «پدربزرگ طهرون» ما را تنها گذاشت و رفت. وقتی اسم مرتضی احمدی می‌آید، خیلی‌ها یاد بازیگری یا گویندگی‌اش می‌افتند اما در هر صورت نمی‌توان توانایی ضربی‌خوانی او را نادیده گرفت.او که صبح 30 آذرماه با پاییز هم‌سفر شد، یک خدمت مهم به موسیقی ایران کرده است. تهرانی‌ها قطعاتی از موسیقی را برای خود داشتند که دیگر روبه فراموشی بودند. مرتضی احمدی این قطعات را ثبت و ضبط و در قالب آلبوم «صدای طهرون» منتشر کرد.

 

اولین مجموعه‌ی این ضربی‌خوانی‌ها با عنوان «صدای طهرون (توپخونه)» و دومین مجموعه با عنوان «صدای طهرون (شمس‌العماره)» منتشر شد. ضربی‌خوانی‌هایی که قرار بود، همزمان با سالروز تولد او منتشر شوند، امسال در سال‌مرگ او به بازار می‌آیند.این ضربی‌خوانی‌ها حاصل یک تلاش 60 ساله‌اند که در 106 قطعه جمع‌آوری شده‌ است. ضبط این مجموعه از سال 1388 شروع شد و امسال مجموعه‌ی سوم «صدای طهرون» همزمان با شب یلدا به خانه‌ها می‌آید. هر چند ناشر اثر می‌گوید، باید منتظر «صدای طهرون» 4 و 5 هم باشیم.

 

مدیر مرکز موسیقی «بتهوون» درباره‌ی انتشار این آثار گفته است: «از انتشار سومین "صدای طهرون" خیلی خیلی خوشحالم. کاش خودش بود و می‌دید. هرچند الان هم کنارم هست و حتما هم خوشحال است. لذت دیدن خنده‌هایش را از دست دادم. برای انتشار این ضربی‌خوانی‌ها قول داده بودم و آدم وقتی به قولش عمل می‌کند، سبک می‌شود. امیدوارم مردم هم از انتشار این اثر در شب یلدا لذت ببرند. او یلدای سال گذشته ما رو تنها گذاشت و رفت اما شب یلدای امسال دوباره برمی‌گردد.»

 

علیرضا میرعلی‌نقی (پژوهشگر موسیقی) درباره‌ی ضربی‌خوانی‌های زنده‌یاد مرتضی احمدی گفته است: «استاد مرتضی احمدی، صدایش، وجود گرانقدرش، تألیفاتش و صداهای ضبط شده‎اش برای من گنجی است، باقی‌مانده از تهرانی که یک زمانی بود و وجود داشت. معماری اصیل و موسیقی اصیل و روابط اصیل و مردم اصیل خود را داشت. من غم غربت فعلی خود در تهران امروز را با صدای جناب آقای احمدی تسلی می‎دهم. لحظه لحظه بقای شریفش را برای خود و دوستانم مغتنم می‎دانم.»

 

سعید پورصمیمی (هنرمند پیشکسوت) هم گفته است: «آقا مرتضی احمدی بیش از 70 سال در عرصه‌ی هنر با سربلندی زندگی کرده است. من افتخار داشتم که با او کار کنم و او برای من فقط یک همکار نبود، پدر بود و استاد بود و مراقب بچه‎هایش بود که کارمان بهتر بشود و حالا هم که بازنشسته شده دست به قلم برده است. این نوشته‎ها یادگاری است که باید منتقل می‎شد به نسل‎های بعد و همت این کار را کسی جز مرتضی احمدی نداشت.»

 

«صدای طهرون 3» 30 آذرماه به بازار موسیقی می‌آید.

مرجع : ایسنا