به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۹۶۸۲۸
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی:

سهم صنایع دستی در حوزه سوغات زیارت بالا می‌رود

گروه فرهنگي: ‌به گفته مسئولان زائران سالانه 1700 میلیارد تومان سوغات از مشهد می‌خرند، در حالی که 70 درصد این سوغات از چین وارد می‌شود و تاکنون هیچ طرح و برنامه‌ریزی برای این حجم وسیع از خرید سوغات در مشهد اجرا نشده است، اما اخیرا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان، معاونت زیارت استانداری و شهرداری مشهد تصمیم گرفته‌اند تا برای بازار سوغات برنامه‌ریزی کنند.
سهم صنایع دستی در حوزه سوغات زیارت بالا می‌رود

‌حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  اظهار کرد:‌ بخش اقتصاد گردشگری حوزه بسیار مهمی است و اگر در حال حاضر به آن پرداختیم، چون که تاکنون از این حوزه غفلت شده است.‌وی با بیان اینکه دبیرخانه سوغات در مشهد شکل گرفته و به استان‌های مختلف اعلام شده است، تصریح کرد: ما سیاست‌ها را اعمال می‌کنیم و بخش خصوصی نیز اجرا می‌کند. تشکل‌های مختلف نیز اعلام آمادگی کردند و مذاکراتی نیز با آنان صورت گرفته است تا در مشهد نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی، نمایشگاه‌های فصلی و زمان‌بندی شده و مجموعه بازار صنایع دستی را با محوریت بخش خصوصی داشته باشیم.

‌زارع‌صفت شاخصه دسترسی به بازار سوغات را یکی از شاخصه‌های مهم برای این نمایشگاه‌ها دانست و افزود: اما باید توجه داشت که دسترسی، بخشی از کار است و در تعریف جذابیت‌های خرید برای گردشگران عوامل دیگری نیز موثر است. در شرایط کنونی هزار فروشگاه صنایع دستی در طرقبه و شاندیز وجود دارد که برخی از آنان فروش بالایی دارند که این فروشگاه‌ها یا به طور مستقیم صنایع دستی عرضه می‌کنند و یا در کنار عرضه محصولات دیگر این صنایع را نیز دارند.

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: حیات اقتصادی بسیاری از شهرهای مذهبی از جمله مکه، مدینه، دمشق‌، نجف و... به اقتصاد زیارت بستگی دارد، اما آنچه که در پرداختن به اقتصاد زیارت دارای اهمیت است؛ این مساله است که چگونه به این حوزه پرداخته شود؟ آیا در بحث زیارت و گردشگری تنها باید به جنبه اقتصادی آن نگاه کرد و یا اینکه اقتصاد را حداقل حوزه قابل توجه در نظر بگیریم؟

‌زارع صفت یادآور شد: باید به مسائلی از قبیل ارزان‌سازی زیارت، پاسخگویی به نیاز هر قشر از جمله قشر کم درآمد و پردرآمد، کیفیت خدمات در مقابل هزینه‌ای که پرداخت می‌شود و ارائه خدمات باکیفیت و منصفانه توجه کافی صورت گیرد. اگر قرار است که به برخی از بخش‌ها یارانه بدهیم، حساب شده و تعریف شده پرداخت شود. چنانچه که در بخش پرداخت یارانه به اماکن اقامتی نقطه نظرات مختلفی وجود دارد.وی با تاکید بر اهمیت بخش سوغات در اقتصاد زیارت خاطرنشان کرد: آنچه که در کارگروه سوغات مد نظر ماست، این موضوع است که سهم صنایع دستی کشور را در حوزه سوغات بالا ببریم، به همین منظور باید در این حوزه چند اتفاق رخ دهد، اولین اینکه کالاهای قابل عرضه و قابل استاندارد به زائران ارائه شود، همچنین این کالاها قابل عرضه در بازار برای مصرف کنندگان باشد.

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: حجم و اندازه و قیمت کالاها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، چنانچه که دارای عنوان و برند مناسبی برای شهر مشهد باشد، سوغاتی که از مشهد خریده می‌شود، حتما باید با سوغاتی که در اصفهان خریداری می‌کنند، تفاوت داشته باشد.

‌وی با بیان اینکه تولیدات سوغات زیارت باید به اندازه کافی برای عرضه در بازار مصرف باشد، عنوان کرد: صنایع دستی محلی به میزان محدودی تولید می‌شود، باید شبکه‌سازی شکل گیرد تا به تولید انبوه برسد‌ و اگر 10 هزار واحد فروش یک کالای خاص در مشهد است، 10 هزار پشتوانه تولید نیز برای آن کالای سوغات وجود داشته باشد.

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره مکان ایجاد نمایشگاه‌ها و بازار صنایع دستی استان یادآور شد: نزدیکی به حرم نیز یکی از ویژگی‌هایی است که می‌توان برای این نمایشگاه‌ها در نظر گرفت، اما شاخصه‌های دیگر را نیز مدنظر قرار داریم. برخی مکان‌ها در بازار گردشگری، برند و مارک هستند و وقتی درباره سوغات یک شهر سوال می‌کنید به گردشگر نیز می‌گویند فلان نقطه از شهر محل عرضه محصول محلی این شهر است که این منطقه می‌تواند در نزدیکی حرم باشد.

مرجع : ايسنا