به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۰ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۹۷۵۹۷

از دایره انصاف خارج نشوید

گروه سیاسی: یادگار امام گفت: پذیرش مکتب امام یکی از اصول موضوعه اجتهاد در آراء و اندیشه‌های ایشان است و این اجتهاد باید توسط اهل آن و افراد صاحب صلاحیت صورت پذیرد.
از دایره انصاف خارج نشوید
حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی که در جماران برگزار شد، با اشاره به ضرورت تبیین صحیح مکتب امام اظهار کرد: پذیرش مکتب امام یکی از اصول موضوعه اجتهاد در آراء و اندیشه‌های ایشان است و این اجتهاد باید توسط اهل آن و افراد صاحب صلاحیت صورت پذیرد.وی افزود: ارجاع به متون و پاسخ‌های آماده در پاسخ به سوالات جدید کار درستی نیست و باید پاسخ‌های جدید که البته برگرفته از‌‌ همان متون و آراء و اندیشه‌هاست، ارائه شود.

وی در تبیین این موضوع به بیان نمونه‌ای در تاریخ جمهوری اسلامی پرداخت و یادآور شد: در مورد رژیم آل سعود همه ما نظر و شدّت برخورد حضرت امام را می‌دانیم، اما دیدیم که در سال ۱۳۶۹ روابط ما با عربستان از سرگرفته شد که کار درستی هم بود؛ مبنای این تصمیم نیز رویکرد اجتهادی در مکتب امام بود. البته این اجتهاد باید بر پایه اصول و مبانی شکل بگیرد که امسال رهبرمعظم انقلاب در مراسم روز ۱۴ خرداد نمونه‌هایی از این اصول را تبیین فرمودند.

یادگار امام تصریح کرد: البته اگر تزاحمی در اجتهاد افراد به وجود بیاید حتما نظر ولی فقیه بالفعل لازم الاتباع خواهد بود و همه باید بپذیرند.وی با توصیه به رعایت انصاف و ادب در فعالیت سیاسی و حزبی توصیه کرد: هیچگاه از دایره انصاف خارج نشوید و اگر درباره افراد قضاوت می‌کنید حتما وضعیت و موقعیت آن‌ها را درنظر بگیرید.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از «گسترش هتک حرمت در فضای مجازی»، از جمع حاضر و کسانی که در حوزه رسانه‌ای و سیاسی فعالیت می‌کنند، درخواست کرد که رعایت ادب و اخلاق را سرلوحه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود قرار دهند.

سید حسن خمینی با اشاره به این‌که «قطعا آیندگان روایت خواهند کرد که انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی مبداء بیداریِ روح دینداری و معنویت در جهان است»، یادآور شد: آن‌چه بیش از همه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران به آن نیاز داریم کارآمد ساختن این نظام است تا در حوزه مسائل اجتماعی اقتصادی و... شاهد رشد و پیشرفت باشیم و بتوانیم کارآمدی دین در عرصه اجتماعی را اثبات کنیم.

وی افزود: من به همین دلیل آقای قالیباف را می‌پسندم که کارآمدی را تقویت کرده است؛ زیرا کارآمدی یک دستگاه، کار بزرگی است، گرچه با یک گل بهار نمی‌شود و همه دستگاه‌ها باید این‌گونه باشند. کارآمدی خود بهترین مبلّغ دینداری در عرصه جامعه است.در ابتدای این دیدار نیز حسین قربان‌زاده دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت گزارشی از روند تشکیل جمعیت و راهبردهای کلان این مجموعه ارائه کرد و در ادامه با اشاره به قبول رویکرد پذیرش مجتهدانه در قبال مکتب امام به برخی محکمات این مکتب از جمله استکبارستیزی، ظلم ستیزی، حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم، مقابله با تجددطلبی منتهی به سکولاریسم و همچنین نفی تحجر، ساده زیستی و عدالت طلبی و همچنین پاسداری از ارزش‌های اسلامی به ویژه ولایت فقیه اشاره کرد و درباره اشتیاق همراه با دغدغه‌های موجود بین جامعه متدین و انقلابی درخصوص ثبت نام وی در انتخابات مجلس خبرگان سخن گفت و با استقبال از اعلام حضور مستقل از سوی ایشان درخواست کرد که همین مسیر در مراحل دیگر نیز ادامه پیدا کند.

مرجع : ایلنا