به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۱
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۹۷۸۶۸
کلینتون: عربستان نباید از انتقاد آمریکا مصون باشد

واشنگتن خواستار آرامش و گفت‌وگوی تهران و ریاض شد

گروه سیاسی: «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا گفت: اعدام 47 تن از جمله یک روحانی شیعه در عربستان پرسش هایی جدی ایجاد می کند و عربستان نباید از انتقاد آمریکا مصون باشد.
واشنگتن خواستار آرامش و گفت‌وگوی تهران و ریاض شد
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان،کلینتون با اشاره به واکنش دولت باراک اوباما، دولت‌های اروپایی و سازمان های حقوق بشری در مورد اقدام عربستان گفت، او نیز به همین شکل درباره اعدام ها در عربستان اظهار نگرانی می‌کند.وزیر امور خارجه سابق آمریکا افزود: به گمان من حتی دوستان ما که در زمینه های بسیاری با آنها همکاری داریم ، نباید از انتقاد و پرسش ما درباره حاکمیت قانون و رفتار آنها با اقلیت ها مصون باشند. 
 
وزارت کشور عربستان روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، 47 نفر از جمله آیت الله نمر باقر النمر روحانی برجسته و رهبر شیعیان عربستان در 12 منطقه این کشور اعدام شدند.شهید شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شده بود. عربستان با هدف در حاشیه قرار گرفتن اعدام این روحانی برجسته شیعه، زمان به شهادت رساندن او را با اعدام چندین تن از متهمان تروریستی همزمان قرار داد.
 
 شماری از مقام های منطقه ای از جمله نخست وزیر عراق نسبت به تشدید تنش های فرقه ای در منطقه در پی این اقدام خصمانه آل سعود هشدار داده اند.همچنین خبرگزاری رویترز امروز از واشنگتن خبر داد که آمریکا در واکنش به تصمیم عربستان سعودی برای قطع روابط با ایران خواستار روابط دیپلماتیک و برداشتن 'گامهای مثبت' تمامی سران کشورهای منطقه برای کاهش تنشها شد.
 
رویترز به نقل از یکی از مقامات دولت اوباما که نامش را فاش نکرد، نوشت: 'ما از این گزارش که پادشاهی سعودی دستور بستن نمایندگی دیپلماتیک ایران را در عربستان داده است اطلاع داریم.ما معتقدیم که روابط دیپلماتیک و گفتگوهای مستقیم برای حل و فصل اختلافات حیاتی است و تمام سران منطقه را ترغیب می کنیم که گامهای مثبت را برای آرام ساختن تنشها بردارند.'
مرجع : ایرنا