به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۹۷۹۰۸

تاکید شمخانی بر رسیدگی سریع قضایی در موضوع تعرض به سفارت عربستان

گروه سیاسی: نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از ظهر امروز با کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک دیدار و گفت‌وگو کرد.
تاکید شمخانی بر رسیدگی سریع قضایی در موضوع تعرض به سفارت عربستان
شمخانی در این دیدار با اشاره به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در اجرای دقیق و سریع تعهدات خود در برجام،‌ حفظ توافق را پیش‌نیاز اجرای کامل آن عنوان و اظهار کرد: تلاش برای طراحی تحریم‌های جدید و تحدید توانمندی‌های دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران ضمن توسعه بی‌اعتمادی و ایجاد واکنش شدید از سوی دولت و ملت ایران، اقدامی در مسیر تخریب برجام است. وی با ابرای امیدواری نسبت به عینیت یافتن اثرات مثبت تبادل هیأت‌های سیاسی و اقتصادی در توسعه مناسبات همه جانبه میان ایران و کشورهای اروپایی، افزود: با توجه به مناسبات دوستانه میان دو کشور، زمینه‌های لازم به منظور افزایش مشارکت دانمارک در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فن‌آورانه در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایران فراهم است.

نماینده مقام معظم رهبری با محکوم نمودن اعدام شیخ نمر باقر النمر از سوی عربستان سعودی این اقدام را ناشی از زیر پا گذاردن همه هنجارهای انسانی، دینی و قانونی عنوان کرد و افزود: به شهادت رساندن یک عالم دینی که هیچ‌گونه اقدام براندازانه و غیرقانونی نداشته و تنها سلاح او ارشاد، نصیحت و تبلیغ عدالت و آزادگی بوده است مصداق غیرقابل انکار جنایت علیه بشریت است.

شمخانی همچنین با اشاره به برخی اقدامات مشکوک در تعرض به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، ضمن تقبیح اینگونه اعمال غیرقابل قبول بر عزم دستگاه‌های مسئول کشور در رسیدگی سریع قضایی به این موضوع و مجازات عاملان آن تأکید کرد. وی فضاسازی دولت و رسانه‌های وابسته به حکومت سعودی برای سوءاستفاده از این رخداد به منظور بحران‌سازی و سرپوش گذاردن بر اقدامات گسترده و غیرقابل انکار این کشور در ایجاد، گسترش و حمایت از گروه‌های تروریستی را مصداق فرار به جلو عنوان و اظهار کرد: ثبات و امنیت منطقه از رهگذر آتش‌افروزی حکومت سعودی و استفاده ابزاری این کشور از تروریسم در مخاطره جدی قرار گرفته و اقدامات سوء این کشور اثرات مخربی در آسیا، اروپا و آمریکا داشته است.

شمخانی با تبیین اثرات مخرب حضور نظامی غرب در افغانستان،‌ عراق و سوریه که به رشد و گسترش تروریسم و افراط‌گرایی منجر شده است، ‌آگاهی و اقدام غرب نسبت به توسعه تهدید فزاینده تروریسم را بسیار دیرهنگام و نامتناسب عنوان کرد و افزود: شکل‌گیری اقدامات گسترده تروریستی در کشورهای غربی، ناشی از بی‌توجهی غرب نسبت به ضرورت خشکاندن منابع مالی، تسلیحاتی و انسانی در کانون‌های تولید تروریسیم در برخی کشورهای هم‌پیمان غرب در منطقه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از حضور و فعالیت برخی گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خاک دانمارک و فعالیت آنان علیه جمهوری اسلامی خواستار رسیدگی و جلوگیری از تداوم اینگونه اقدامات از سوی دولت این کشور شد.

به گزارش ایسنا در ادامه این دیدار کریستین ینسن وزیر امور خارجه دانمارک نیز در جریان این ملاقات با تقدیر از تلاش‌های موثر جمهوری اسلامی ایران برای اجرای دقیق تعهدات برجام، اظهار کرد: اقدام اخیر آمریکا در تدوین قانون محدودیت صدور ویزا، غیرضروری و عاملی بازدارنده در توسعه مناسبات اقتصادی با ایران است. وی با تأکید بر قصد این کشور برای توسعه مناسبات همه جانبه با ایران در فضای پسابرجام افزود: زمینه‌های گسترده‌ای برای پایه‌گذاری همکاری‌های جدید اقتصادی و فنی میان ایران و دانمارک وجود دارد که باید با تلاش مشترک برای فعال کردن آن اقدام نماییم.

وزیر امور خارجه دانمارک با اشاره به موضع قاطع این کشور در محکومیت دولت عربستان سعودی در زمینه اعدام شیخ باقر النمر، افزود: عدم توجه عربستان سعودی به حقوق قانون مخالفین و برگزار نشدن دادگاه‌های عادلانه و استفاده از ابزار اعدام برای سرکوب آنان به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

وی با ابراز خرسندی از حضور ایران در مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه از آمادگی این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و کمک به فرآیند سیاسی در سوریه خبر داد.
مرجع : ایسنا