به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۷ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : ۹۸۱۱۵

الجبیر: نیازی به میانجیگری روسیه نداریم

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن رد پیشنهاد مسکو برای میانجی‌گری در اختلافات پیش آمده میان ریاض و تهران، اعلام کرد، عربستان خواستار روابط و سرمایه‌گذاری‌های بهتر و بیشتر با روسیه است.
الجبیر: نیازی به میانجیگری روسیه نداریم
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عادل الجبیر، گفت: عربستان خواستار بهبود روابط با روسیه است کشوری که ریاض آن را به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ می‌داند. وی افزود: با توجه به روابطمان با روسیه معتقدیم که میزان تجارتی که با مسکو داریم متناسب با حد و اندازه اقتصادهای‌مان نیست. هر دو ما عضو گروه 20 هستیم اما تجارت و سرمایه‌گذاری اندکی داریم و در نتیجه خواستار تغییر این روندیم.

عادل الجبیر تاکید کرد: ریاض رویکرد عملگرایانه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در روسیه اتخاذ می‌کند. اگر عربستان فرصت‌های سودمندی پیدا کند قطعا بر روی آنها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این اظهارات در بحبوحه تشدید خصومت‌ها میان ریاض و تهران به دنبال اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه برجسته توسط عربستان منتشر شد. اعدام شیخ نمر باعث اعتراضاتی در ایران و حمله به سفارتخانه عربستان در تهران شد. در واکنش این رویداد ریاض روابط خود با تهران را قطع کرد.

روسیه پیشنهاد داد که برای حل این اختلافات نقش میانجیگر را ایفا کند اما عادل الجبیر در این باره گفت: ما به میانجیگری نیازی نداریم. ایران باید موضع خود را تغییر داده و تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با عربستان ابراز کند و آن وقت ریاض نیز اقدام مشابهی را انجام خواهد داد.