به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۹۸۳۹۳
رادیو فرانسه به نقل از یک سناتور فرانسوی

بحران آفرینی عربستان در سایه هراس از بازگشت ایران به جهان

گروه سیاسی: ناتالی گوله، سناتور منطقه اورم و معاون کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح مجلس سنای فرانسه، در مطلبی پیرامون تنش میان ایران و عربستان، به تحلیل این تنش از زوایای گوناگون پرداخت و نوشت : بازگشت ایران به صحنه جهانی برای عربستان سعودی غیرقابل تحمل است.
بحران آفرینی عربستان در سایه هراس از بازگشت ایران به جهان
شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی یکشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: گوله در چهار بخش به تحلیل تنش میان ایران و عربستان می پردازد و می نویسد :در پشت اختلاف نظرهای اعتقادی و مذهبی و خصومت آبا اجدادی و غیرمنطقی بین ایران و عربستان سعودی، نوعی کشمکش، برتری جویی غرورآمیز و یک مبارزه اقتصادی نیز پنهان شده است.
کشورهای حوزه خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی هیچگاه توافق هسته ای ایران را نپذیرفتند و در این مورد همچنان خشم و ناخشنودی خود را نسبت به آمریکا حفظ کرده اند، ازسوی دیگر ضرورت ایجاب کرد که پادشاهی وهابی نه تنها مجبور به مبارزه بر علیه داعش شود بلکه ثابت کند که مبارزه با داعش خواست واقعی عربستان نیز بوده است، هرچند که خودش سرمایه گذار تاریخی داعش بوده است.
بنابراین عربستان علاوه برشماری مجازات های اعدام در آغاز سال جاری میلادی، ناچار شد ائتلافی قدرتمند از 34 کشور تشکیل دهد.
در این شرق پیچیده هیچ چیز تصادفی نیست و بنابراین عربستان سعودی خوب می دانست که با اعدام یک شیخ شیعه مخالف رژیم ، نه تنها باعث تحریک خشم و تظاهرات در خیابان های تهران خواهد شد، بلکه خشم اقلیت های شیعه منطقه همچون بحرین، یمن و لبنان را هم بر خواهد انگیخت.
این یک حرکت حساب شده از طرف عربستان سعودی برای تحریک رقیب بزرگ خود، بود. این در حالیست که ایران برای بازگشت به قلب صحنه سیاست جهانی در تلاش است و به گذرگاه اجتناب ناپذیر سیاستمداران، جهانگردان و بازرگانان تبدیل شده است.

**عربستان گرفتار یک سیستم حکومتی پیچیده
احیا و بازگشت ایران به صحنه جهانی برای عربستان غیر قابل تحمل است. چون در حالی که عربستان سعودی مواجه با یک کسری بودجه تاریخی به میزان 87 میلیارد دلار ، مطابق با 20درصد از تولید ناخالص داخلی خود شده است، ایران به زودی به بیش از 100 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود در جهان دست پیدا خواهد کرد.
عربستان سعودی در یک سیستم حکومتی بسیار پیچیده عمل می کند و با حس طرد و رانده شدن از سوی آمریکا، احساس می کند با تبدیل شدن به متحد دست دوم این کشور از جایگاه پیشین خود پائین آمده است.
بنابراین عربستان ناچار است ثابت کند که واقعاً می خواهد با تروریسم مبارزه کند.
از سوی دیگر، با اعدام یک رهبر شیعه و با تحریک تمام شیعه ها نشان داد که می خواهد کنترل خلیج (فارس ) را به دست گیرد.

** خلیج فارس
ناتالی گوله در بخش سوم عنوان خلیجی که از نظر عربستان نمی تواند خلیج فارس باشد' می نویسد: رییس جمهوری ایران ، روحانی، بسیار خوب عمل کرد، اما تمام کلیدها را در دست ندارد در برابر شرایط بوجود آمده حسن روحانی باهوشمندی عمل کرد. او نه تنها به محکوم کردن تظاهرات غیر مجاز پرداخت، بلکه شماری را نیز دستگیر و برای جلوگیری از وخامت اوضاع تمام تلاش خود را کرد، اما این جرم و حمله به سفارت عربستان در نهایت به سود چه کسانی تمام می شود و چه کسانی از این مسئله سود می برند؟
مسلما به سود کسانی خواهد بود که با توافق هسته ای و بازگشایی ایران نیز مخالف بودند.
اگرچه آمریکا نیز به گونه ای مخالفت خود را با دولت عربستان ابراز کرده است، اما استراتژی سعودی ها روشن است.یعنی تخریب گام به گام فرایند بازگشت ایران به صحنه بین المللی جهانی.
برای این منظور عربستان نه تنها تلاش در مشارکت با امیران خلیج فارس را دارد، بلکه کوشش می کند با ترکیه و به ویژه اسراییل هم همکاری داشته باشد.
ظاهرا این اصطلاح که دشمنان دشمنان ما، دوستان ما هستند، در سطح دولت ها نیز عمل می کند.

** منطقه ای بسیار نظامی
فقط اندکی تحریک برای منطقه ای که در حال حاضر بسیار نظامی و مسلح شده کافی است تا آتشی شعله ور شود. اما امروز جهان برای مبارزه با داعش به وحدت نیاز دارد و ما شاهد افزایش بی جهت یک فشار دیپلماتیک در ایران و عربستان هستیم.
تمام تعادل و ثبات این منطقه استراتژیک در خطر است و به نظر می رسد که فروشندگان اسلحه روزهای خوبی در پیش رو دارند.
رادیو فرانسه در پایان افزود: ناتالی گوله، سناتور منطقه اورم و معاون کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح مجلس سنای فرانسه در نهایت می نویسد، اما باید از تمام عوامل تشدید کننده جنگهای فرقه ای بین شیعه و سنی اجتناب کنیم. چیزی که هم اکنون در حال شکل گیری در مقابل چشمانمان هست، شاید در نهایت بر علیه خود ما عمل کند و دامنه آتش آن از این هم فراتر رود.
مرجع : ایرنا