به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۸
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۹۸۵۲۵

سخنگوی دولت: هیچ ایرانی غیرتمندی به سفارتی که در پناه کشور ماست حمله نمی کند

گروه سياسي:​ سخنگوی دولت اعلام کرد: برنامه ششم و بودجه ٩٥ با پیوست‌هایش آماده است و بعد از تدبیری که داریم تقدیم مجلس می شود.
سخنگوی دولت: هیچ ایرانی غیرتمندی به سفارتی که در پناه کشور ماست حمله نمی کند
محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: اقدام عربستان قابل نکوهش و محکومیت بود و ما هم از سوی دولت اتفاقی که برای شیخ نمر پیش آمد را محکوم کردیم اما از طرفی دولت به هیچ وجه رفتارهای غیرقانونی و غیر مدنی را تائید نمی کند. اتفاقی که در حمله به سفارت عربستان به وجود آمد در جهان یک چهره غیرواقعی از ملت بزرگ ، فهیم و با تمدن ایرانی ترسیم کرد و دولت حتما از عاملان این اتفاق شکایت خواهد کرد.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا ممکن است این اتفاق به عوامل ماورایی ارتباط داده و پرونده آن بی نتیجه مختومه شود، گفت: باید در ماهیت کسانی که این کار را انجام دادند و مسیر را به نفع بهره برداری عربستان عوض کردند تردید کنیم. عقل ایجاب می‌کند که انسان تردید کند که کسانی حساب شده و نفوذی این کار را انجام داده اند؛ چرا که هیچ ایرانی غیرتمندی سفارتی را که در پناه کشور ماست و خاک آن کشور محسوب می‌شود مورد حمله قرار نمی دهد البته ممکن است بعضی ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و احساسی شده باشند.

نوبخت اضافه کرد: طبیعی بود که رئیس جمهور از رئیس محترم قوه قضاییه بخواهد که به این مسأله رسیدگی ویژه شود و برای پیگیری نیز به وزیر کشور ابلاغ کند؛ چرا که خسارت بزرگی از نظر حیثیتی به کشور ما وارد شد. اگر لطمه اقتصادی را هم کنار بگذاریم از نظر حیثیتی خسارت به وجود آمد و چهره ای از ملت ما ترسیم شد که درست نیست و کشوری که باید محکوم می‌شد ما را محکوم کرد. باید جدی و قانونی با این مسأله برخورد شود و برخورد نیز به عهده مرجع قضایی است. انتظار داریم با قاطعیت بااین موضوع برخورد کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال محدودیت روحانی، علوی، پورمحمدی و انصاری که در انتخابات خبرگان کاندیدا شدند یادآور شد: قبل هم همین شکل مرسوم بوده و این عزیزان در وظایفشان منع قانونی خاصی ندارند و تبلیغات نیز باید در چارچوب قانون عمل شود.

سخنگوی دولت همچنین درواکنش به سوالی درباره احتمال امنیتی شدن انتخابات تصریح کرد: امیدواریم با تبیینی که مقام معظم رهبری درباره حق الناس انجام دادند انتخابات قانونی داشته باشیم و قطعا شورای نگهبان نیز فضای قانونی را پیش خواهد برد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تهیه شدن لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: بنا به دلایلی که به وقت اش اعلام خواهیم کرد امروز برنامه و بودجه را تقدیم مجلس نکردیم ولی برنامه با پیوست هایش آماده است و در زمان مناسب با تدبیری که داریم متناسب عمل خواهیم کرد. احتمال می دهم بودجه بعد از اجرایی شدن برجام به مجلس برود.

نوبخت با بیان اینکه در سال 95 بیشترین رقم سرمایه گذاری توسط دولت در تاریخ اقتصاد کشور انجام شد گفت:‌ در بودجه سال آینده 201 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط دولت پیش‌بینی شده که از این مقدار 142 هزار میلیارد تومان آن توسط شرکت های دولتی و 59 هزار و 400 میلیارد تومان آن مستقیما توسط دولت انجام خواهد شد.

وی همچنین از افزایش بیش از دو برابری بودجه برای تحقیقات خبر داد و افزود: مقرر شده که یک درصد از تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات در نظر گرفته شود که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت و با استقبال دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی روبرو شده است.

سخنگوی دولت در ادامه خاطر نشان کرد: برای ارائه لایحه بودجه باید ابتدا گزارشی از سال آینده از وضعیت شاخص‌های قبل تهیه می کردیم که این گزارشات در سه جلد آماده شده و تقدیم نمایندگان می‌شود از طرفی به دلیل اینکه سال اول برنامه ششم است تمامی مبانی بودجه 95 نیز در دو جلد آماده شده است. همه احکام جدید است و اعداد هیچ کدام اعداد سال گذشته نیست و به احترام مجلس که می خواهند به یک ماده واحده رای بدهند، این اطلاع رسانی انجام شده است. دولت همچنین مستند دیگری که مرتبط با اسناد فرادستی ، سیاست های اقتصاد مقاومتی و کلی برنامه ششم است تهیه کرده است.

 

وی با بیان اینکه در بودجه 95 به دو بخش رشد و عدالت توجه شده است، عنوان کرد: در بخش رشد با توجه به اقتصاد مقاومتی هم باید سرمایه گذاری مالی کنیم و هم فعالیت دانش بنیان اقتصادی داشته باشیم. در بخش عدالت نیز در دو عرصه تلاش کردیم بودجه عادلانه توزیع شود. اول در پرداخت های پرسنلی و دوم در توازن منطقه‌ای.

 

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی ادامه داد: از قبل هم گفته ایم عدم تعادل در پرداخت های کارکنان دولت وجود دارد و مناسب ترین زمانی که می توانیم این تعادل را جبران کنیم در سال 95 است که هم برای شاغلین و هم برای بازنشستگان مبالغ قابل توجهی منابع قائل شدیم. بیش از یک میلیون نفر از بازنشستگان زیر یک و نیم میلیون تومان دریافتی دارند. ما ضمن اینکه برای همه کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم افزایش دوازده درصدی در نظر گرفته‌ایم برای آنهایی که زیر یک و نیم میلیون دریافتی دارند متوسط بیش از 20 درصد اضافه کرده ایم و تصمیم داریم هر سال به همین ترتیب تا پایان برنامه ششم پیش برویم.

وی اضافه کرد:‌ برای شاغلین دریافت ها از دو محل حقوق ثابت و فوق العاده پرداخت حقوق صورت می گیرد. بند ده ماده 68 به دولت اجازه می داد که تا 50 درصد حقوق ثابت را اضافه کند. بنا به هر دلیلی تا قبل از دولت یازدهم فقط چند دستگاه از این بند استفاده می کردند و بقیه از این بند برخوردار نبودند که عدم تعادل به وجود می آید. در بودجه 95 برای تمامی دستگاه ها که از این بند استفاده نمی کردند منابع کافی دیده ایم و این عدم پرداخت ها را جبران می‌کنیم و دستگاه هایی هم که از این بند استفاده نمی کردند تا 25 درصد می‌توانند حقوقشان اضافه شود.

نوبخت همچنین بیان کرد: حدود 4 هزار و پانصد میلیارد تومان که تا 5 هزار میلیارد نیز قابل افزایش است در بودجه 95 برای پرداخت پاداش بازنشستگی به فرهنگیان و همچنین کسانی که از ما طلب دارند در بودجه در نظر گرفته ایم تا بتوانیم تسویه حساب کنیم. البته از نظر قانونی حقوق هیأت علمی و قضات از قوانین خاصی پیروی می‌کند و حقوق بازنشستگی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

وی درباره در نظر گرفتن توازن منطقه‌ای در بودجه 95 نیز گفت: در برنامه ششم برای سواحل مکران و جنوبی با توجه به اینکه از نظر مکانی مزیت دارند، اما از نظر عمران وتوسعه نیاز به بودجه بیشتر دارند ، بیش از 1200 میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات عمرانی که برای همه استان ها درنظر گرفته شده به طور خاص اعتبار قائل شده‌ایم.