به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۵۹
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۹۸۸۸۶
کلیه مفاد قطعنامه های تحريمي لغو شد

بیانیه ظریف و موگرینی؛ برجام نهايي شد

گروه سياسي: محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای مشترک اجرایي شدن برجام را اعلام کردند. متن بیانیه مشترک ظریف و موگرینی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر و قرائت شد به شرح زیر است:
بیانیه ظریف و موگرینی؛ برجام نهايي شد
امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در 23 تیر 1394 توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود. این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.

حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۱:۳۹
درختی که سال 92 کاشتیم، داره میوه میده. تمام دستاورد های احمدی نژاد بر باد رفت! (328866)
خوب بود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۱:۴۵
بااین که یک اصولگراهستم بااین حال مبارک مردم ایران باشه (328867)
احسان
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۵:۳۸
پ ن پ ........ تو رو خدا تسلیت بگو ......خخخخخخخ (328927)
سید
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۲:۳۱
از فردا باز دلواپسا همایش دارن (328868)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۳:۰۳
حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه : نرخ دلار با رفع تحریمها قطعا کاهش نخواهد یافت، افزایش شاید !!!!!!!!!!!!!!!!!!! مردم روی ارزانی را در دولت روحانی نخواهند دید....... (328871)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۹:۵۱
ایشان یکی از برترین اقتصادانای ایران است !نرخ دلار دولتی قطعا افزایش وکاهش نخواهد یافت لطفا سم پاشی نکنید !نرخ مصوب دلار درسال 94 بر 3100 تومن بسته شده و درسال 95 بر 2997 تومن !اون چیزی که دکتر عبدو گفته کاملا صحیح و بر پایه ی منطق اقتصاد پولی است . اینم در نظر بگیرید اگر برمبنای دلار آزاد محاسبه کنیم تنها دولتی که نرخ دلار را تونسته از زمان تحویل کاهش بده دولت روحانی بوده خرداد 92 از 4100 تومن حالا 3560تومن که امکیداست به 3200 کاهش یابد (328890)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۹:۵۸
ما الان مهمترین چیزی که به آن نیاز داریم برای ورود شرکت های خارجی تک نرخی شدن نرخ ارز و ثبات این نرخ است و با توجه به رقم 2997 تومنی نرخ دلار احتمال 100 درصد بین 3100 تا3200 نرخ دلار تثبیت میشود !
عوامل کاهش دهنده ی نرخ ! آزادشدن 36میلیارد دلار دولت .ورود شرکت های خارجی 3- آزاد شدن محدودیت های بانکی عامل مهم کاهشی نرخ دلار است .این رابدونید نرخ دلار نباید پایین بییاید بلکه ارزش ریال است که باید بالا بیاید (328891)
آفتاب
Romania
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۷:۴۹
همگي خسته نباشيد خدا قوت (328877)
علي
Germany
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۸:۱۵
تبريك .. ....................................................... بازم تبريك (328878)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۸:۲۰
اینم بزرگترین قول و وعده ی دکتر روحانی ! حالا میخواهم یک جمله به دوستانم بگم روحانی به وعده ی خودش عمل کرد . حالا نوبت من و شماست و اسفند 94 ! کاری نداشته باشید که 80 درصدمون را رد صلاحیت کردند ماباهمین 20 درصد باید کار افراطی هارا تمام کنیم و 92 دیگر بوجود بیاوریم عارف و لاریجانی ازماست ناطق هم حامی اعتدالیون است پس از فردا شبکه های اجتماعی را تسخیر میکنیم ونماینده های خودمان رابه مجلس میفرستیم (328879)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۵:۰۹
این کدوم وعده روحانیه؟
سانتریفیوژهای از کار افتاده یا رکود و ایستادن چرخ کارخونه ها؟ (328926)
امیرازقم !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۲۱:۲۸
چشمات راباز کن ببین !لغو تحریم ها . با درآمد 18 میلیاردی در امسال معجزه میخواد کشور را اداره کردند !ماشالله رو که رو نیست . سال 93 رشد اقتصادی 3درصد بود مجلستون هم تایید کرد امسال هم 1درصد ولی شما چی 860 میلیارد دلار درامد نفتی فساد و فساد و تحریم و رکود 7- منفی ! شما نمیتونستید قیمت پوشک بچه را نگهدارید !!! حالا اومدید انتقاد میکنید ؟تعامل باکشورهای بزرگ و خارج کردن از انزوا و لغو تحریم ها و قانونگرایی واحیای سازمان برنامه ریزی و کاهش تورم وثبات اقتصادی (328939)
امیرازقم 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۲۱:۳۳
وتوافق هسته ای !! به همه اش عمل کرد مدتی دیگه هم چرخ کارخونه ها هم میچرخه ببینم شما چی میگید اصلا وعده های احمدی نژاد کدومش عملی شد ؟ وعده ی پول نفت سر سفره ی مردم که رفت تو سفره ی دلال ها .شکاف طبقاتی که هروز بدتر شد فاصله ی مخارجی که بادرآمد خانوار 60درصد اتفاق افتاد . استفاده ازبیت المال تو سفر خانوادگی به نیویورک و سقوط ارزش دلار !نابودی آمریکا !مدیریت جهانی ! هیچ ایرانی گرسنه نمیمونه ! 16میلیون شغل !فسادمالی که نگو و نپرس (328940)
امیرازقم3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۲۱:۳۸
بگو دیگه کدوم وعده ی احمدی نژاد عملی شد ؟ مسکن مهری که وسط دریاچه و روی کوه ساخت تازه با این همه درآمد 500 هزارتا تحویل داد و روحانی 600 هزارتا !!یادته گفتید کودکی 1میلیون کو ؟ یادته گفتید زمین 1000 متری ؟؟؟ تاصبح وعده های محمود را بهت بگم شاید خجالت بکشید ؟ مشکل از شما نیست سطح درک و حافظه ی ضعیفی دارید .تحریم ها کاغذ پاره هست و دلار دستمال کاغذی !!! (328941)
mo.ha
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۸:۲۸
باسلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده
از دیپلماسی قوی و تلاش های بی وقفه شما صمیمانه سپاسگزاریم.
اجرکم عندالله و خداقوت (328880)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۸:۲۹
برجام یا هر تفاهم نامه ی دیگه ای زمانی برای ما مفید خواهد که بتونیم از اون در راستای منافع و مصالح ملی استفاده کنیم... کشور در زمینه اقتصادی به نظر شخصی من باید الگوش کشورهایی مثل سوییس یا کشورهای اسکاندیناوی باشند... نه کشورهای افراطی شرق و غرب... این راه هم جز با توجه به توانایی های داخل کشور و استفاده درست و منطقی از موقعیت جغرافیایی و اقتصادی اون، میسر نمیشه... (328881)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۸:۵۱
به امید بهروزی ایران و درود بر دکتر روحانی و دکتر ظریف (328884)
amirreza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۹:۵۱
گشتیم غرق شادی منطق عیان نمودیم
وز این گذر جهان را غرق امان نمودیم

بشکافت نظم تحریم پاشید هیبت آن
وز آن گشایشی در فتح زمان نمودیم

چرخید شه کلید فرصت درون قفلش
تا با ظریفمان ما کاری گران نمودیم

دلواپسان بگویید پنبه ست هرچه رشتند
زیرا که ما به تکریم عزم جهان نمودیم (328889)
ساناز
Romania
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۰:۲۲
یکی یه روز اومد گفت همه این تحریمها کاغذ پاره هستن و.... بعد به
یک ملت خیلی سخت گذشت وگذشت تا امروز ....
من بیشتر از اونی که امید دارم اوضاع اقتصادی اون ملت درست بشه امید دارم آدمهایی با طرز فکر واندیشه ممه رو لولو برد دیگه هیچوقت برنگردند تا دوباره تاوان ......شو سفره های یک ملت و آرزوهای جوانهاشون پس بدن..... (328892)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۰:۵۲
همیشه به دوستانم می گفتم که آمریکا این مذاکرات را تانزدیک انتخابات پیش می برد تا مجلس را به نفع وابستگان خود مصادره کند سپس به بهانه های واهی تحریم ها را هم بر نمی دارد این قدر خوشحال نباشید
آمریکا با یک مجلس وابسته به خود هم اختلاف راه می اندازد و آقای روحانی هم شایسته این اختلاف اندازی تا می تواند به منتقدان فحش میدهد (328894)
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۱:۴۶
سلام و درود بر دولت تدبیر و امید،امید است راهی برای حل مشکل این همه رد صلاحیتهای انسانهای شریف و دلسوز کشور و ایجاد همدلی و وحدت و اعتماد درون نظام ،اندیشیده شود .وبه درک و شعور و توان و درک مردم در انتخاب اصلح احترام گذاشته و اعتماد گردد. (328899)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۲:۴۷
نظر دادن زود است باید صبر کرد (328909)
زنده بادمخالف من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۱۷:۰۰
بورس 1000واحدبالارفت بعدچندساعت 500تاپایین اومد.!!!!!تامیتونین منفی بدین...وعده دیدارما انتخابات 96 ریاست جمهوری.
مردم عزیزکشورمن آتیش زدن پرچم اباعبدالله رودرفتنه سال88 فراموش نخواهندکرد.
ازقدیم گفتن بازی بازی بادم شیرم بازی!!!! (328932)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۲۱:۴۳
مگه قراره حبابی بره بالا !؟ بورس راه خودش را پیدا میکنه شما هم آب رابریزید اونجا که میسوزه
یادتون رفته بورس سال 84 حدود 14000 واحد تحویل گرفتید سال 87 به 7000 تارسوندید بعد با رانت خصولتی ها و تورم و 3برابر شدن قیمت دلار آوردیدش بالا انقدر رو بورس مانور ندید ما بورس حبابیتون هم دیدیم تازه خرداد 92 بور55س هزارتا بود الان 65000 تا بدونه اینکه دلار 3برابر بشه بدونه رانت و بدونه تورم (328942)
ناامیدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۲۳:۴۵
واقعاناامیدکنندس.چرابایدبورس وطلا ودلاراین طوری بشه؟ (328947)