به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۹۸۹۱۷
در کنگره دو هزار شهید هنرمند؛

ناظری وچکناواریان در تقدیراز شهدای تئاتری‌

گروه فرهنگی: بخش تئاتر «کنگره دو هزار شهید هنرمند» با حضور شهرام ناظری و لوریس چکناوریان با تجلیل از 5 شهید و قدردانی از 15 هنرمند عرصه دفاع مقدس برگزار شد.
ناظری وچکناواریان در تقدیراز شهدای تئاتری‌
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با تقدیر از هنرمندان شهید و هنرمندان حاضر در مراسم گفت: مردم ما همواره صلح‌طلب‌ترین مردمان بوده‌اند و امنیت امروز را هم بدون شک از برکت شهدا داریم. آن‌ها برای دین، شرف و کشور ما جنگیدند و از خود گذشتند و ما نیز باید قدردان آن‌ها و خانواده‌هایشان باشیم. او ادامه داد: امسال بیش از هزار و 300 نمایش روی صحنه رفته است و شهر تهران کشش بیشتری نیز دارد. شهرداری تهران نیز در همین راستا دو مجموعه نمایشی با 11 سالن را در حال آماده سازی دارد، چون معتقدیم بسیاری از مسائل اخلاقی، انسانی و حتی شهروندی را می‌توان با زبان هنر آموخت. البته ما تا به حال آن طور که باید هنرمندان شهید و هنرمندان فعال در این عرصه را به مردم معرفی نکرده‌ایم، جای تاسف دارد که هنرمندان شهید در میان ما نیستند اما ما باید قدردان آن‌هایی باشیم که امروز به عنوان هنرمند در خدمتشان هستیم، زیرا آن‌ها نیز هنر خود را در جلوه‌های مختلف در خدمت انقلاب و ارزش‌های آن قرار دادند.

 

در ادامه این مراسم که 26 دی ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، از هنرمندان شهید محمدرضا امانی، مسعود سهیلی،‌ قدرت الله طاهری بروجنی، احمد مقدم و غلامرضا کشتکار با اهدای لوح یادبود به اعضای خانواده آن‌ها تجلیل شد.در ادامه شهرام کرمی به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی گفت: امروز دوست و دشمن به جایگاه شهیدان اعتراف دارند و در فرهنگ ما شهادت مفهومی با عزت است. از سوی دیگر تئاتر نیز هنری است برای تعالی بشر و ما نیز معتقدیم تئاتر می‌تواند برای شعور بشر مثمر ثمر باشد.

 

او ادامه داد: ‌بیش از 200 شهید هنرمند عرصه هنرهای نمایشی داریم که از میان آن‌ها 30 نفر فعالیت حرفه‌ای تئاتر داشتند. کسانی که هنر را برای انتقال متعالی‌ترین مفاهیم به کار می‌بردند، این کنگره نیز بهانه‌ای برای یادآوری ارزشمند بودن هنر تئاتر است و اینکه چه انسان‌های بزرگی برای درک مفهوم «ملکوتیان صحنه» تلاش کردند. ما هنرمندان تئاتر هم باید بتوانیم در راستای اهداف آن شهیدان تلاش کنیم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم تلاش کرده است تا به شکل عملی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلف، در این راستا گام بردارد.

 

در ادامه این مراسم که با اجرای سید جواد هاشمی برگزار می‌شد از سعید کشن فلاح، حسین مسافر آستانه، جلیل فرجاد، تاجبخش فناییان، امیر دژاکام، قاسم زارع، عطیه غبیشاوی، کریم اکبری مبارکه، حسین پارسایی، نصرالله قادری، محمود فرهنگ، حسین فدایی حسین، سعید اسماعیلی، کوروش زارعی و امیرحسین شفیعی به عنوان 15 هنرمندی که در زمینه انقلاب اسلامی و ارزش‌های دفاع مقدس آثاری خلق کرده‌اند، قدردانی شد.

 

  در این مراسم آقای خسروی به عنوان دبیر سومین «سوگواره خمسه» از رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حکم گرفت.در انتهای این مراسم نیز بیانیه مشترک هنرمندان بسیجی عرصه تئاتر در بزرگداشت هنرمندان شهید قرائت شد. شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و محمد خزاعی دبیر کنگره از حاضران این برنامه بودند.

 

  کنگره دو هزار شهید هنرمند به همت سازمان فرهنگی شهرداری تهران، بسیج سازمان صدا و سیما، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد فرهنگی روایت و خانه هنرمندان ایران برگزار شد.اختتامیه این مراسم نیز پنج شنبه اول بهمن ماه در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

مرجع : ایسنا