به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۹۹۲۸۹
بانک مرکزی اعلام کرد:

اسامي 9 بانک رفع تحریم شده از سوئیفت

گروه اقتصادي: بانک مرکزی۹بانک رفع تحریم شده را اعلام کرد؛بر این اساس بانکهای مرکزی، تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست بانک، صنعت ومعدن، ملت و ملی در فهرست رفع تحریم سوئیفت قرار گرفته اند.
اسامي 9 بانک رفع تحریم شده از سوئیفت
بر اساس مذاکرات انجام شده بانک مرکزی و سوئیفت، این 9 بانک از این پس می توانند بازپرداخت و رفع مسدودی بستانکاران بانک ها از طریق سوئیفت انجام دهند. همچنین اتصال گروهی و سریع بانک های لغو عضویت شده از سوئیفت، اتصال بدون تبعیض برای بانک ها ایرانی، شعب و نمایندگی های آنها در داخل و خارج از کشور، اعلام رسمی لغو تحریم ها توسط سوئیفت و ورود بانک های ایرانی به سیستم پیام مالی بین المللی نیز امکانپذیر شده است.

به گزارش ایرنا، طرح عضویت ایران در شبکه سوئیفت، در سال 1364 توسط کارشناسان بانک مرکزی ایران ارائه شد اما با توجه به شرایط جنگی ایران، این طرح به فرجام نرسید تا اینکه در سال 1369، بانک مرکزی، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از آماده سازی سیستم بانکی ایران در این خصوص، تقاضای خود مبنی برعضویت خود را در اواخر 1370 ارائه داد. در آذر 1371، درخواست ایران پذیرفته شد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به همراه بانک های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت این شبکه درآمدند.

با اوج گرفتن بهانه سازی غرب درباره برنامه هسته ای ایران، شبکه سوئیفت ایران از شنبه 27 اسفند 1390 در راستای تحریم های اروپایی قطع شد. با دستیابی به توافق برجام و اجرایی شدن آن بین ایران و کشورهای گروه 1+5 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا)، تحریم سوئیفت ایران سرانجام 27 دی ماه امسال برداشته شد.