به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۹۹۳۶۳
توسط هیات تحقیق و تفحص عمومی در بریتانیا

پوتین متهم به صدور دستور ترور شد

گروه بين‌الملل: هیات تحقیق و تفحص عمومی در بریتانیا در مورد مرگ آلکساندر لیتویننکو گفته است که مامور اطلاعاتی سابق روسیه در لندن در عملیاتی کشته شد که احتمالا توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تائید شده بود.
آلکساندر لیتویننکو در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در بیمارستانی در لندن جان سپرد
آلکساندر لیتویننکو در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در بیمارستانی در لندن جان سپرد
به گزارش بي بي سي، وزارت امور خارجه روسیه گزارش این هیات تحقیق را سیاسی، مبهم و جانبدارانه خوانده است. آلکساندر لیتویننکو که منتقد ولادیمیر پوتین شده بود، در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در بیمارستانی در لندن جان سپرد. مقام‌های روسیه تاکنون هر گونه دخالتی در این ماجرا را رد کرده‌اند. ترزا می، وزیر کشور بریتانیا گفته است این کشور اموال دو مظنون این پرونده را مسدود می‌کند. همچنین قرار است سفیر روسیه در بریتانیا به وزارت امور خارجه احضار شود.

الکساندر لیتویننکو که بود؟
لیتویننکو مامور سرویس امنیت فدرال روسیه، سازمان جایگزین کاگ‌ب بود. او پس از پیوستن به منتقدان ولادیمیر پوتین به بریتانیا گریخت و در سال‌های پایانی زندگی‌اش، شهروند بریتانیا شد. همچنین گفته شده که به هنگام مرگ، لیتویننکو با سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) کار می‌کرد. گفته شده که لیتویننکو ۴۳ ساله پس از آن که در یک هتل در لندن همراه با دو مرد روسی که یکی از آنها افسر سابق کاگ‌ب بود، چای نوشید با ماده رادیو اکتیو پلونیوم مسموم شد و در بیمارستان درگذشت. رابرت اوون، رئیس این هیات تحقیق گفته است که احتمالا پوتین دستور کشتن لیتویننکو را امضاء کرده بود.

مارینا، همسر لیتویننکو از نتایج گزارش هیات تحقیق، ابراز خشنودی کرده است. خانم لیتویننکو خواهان اخراج عوامل اطلاعاتی روسیه، وضع تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت سفر خارجی برای آقای پوتین شده است. دو مرد روسی به نام‌های آندری لوگووی و دمیتری کووتان به قتل لیتویننکو متهم شده‌اند. این دو نفر این اتهام را رد می‌کنند.

بریتانیا خواهان بازجویی از این دو نفر است اما دولت روسیه از استرداد آنها و همکاری در این زمینه امتناع ورزیده است. اوون گفته است این دو نفر احتمالا به دستور پلیس مخفی روسیه دست به چنین کاری زده‌اند. آندره لوگووی در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی در بخش مراقبت از شخصیت‌های دولتی سازمان اطلاعات شوروی - کاگ‌ب -کار می‌کرد و پس از انحلال شوروی نیز تا سال ۱۹۹۶ میلادی در سازمان اطلاعات روسیه فعالیت می‌کرد. او بعدها یک شرکت ارائه خدمات امنیتی و حفاظتی خصوصی دایر کرد و در حال حاضر نماینده مجلس روسیه است.

هیات تحقیق در گزارش خود به دلایلی که حکومت روسیه بر مبنای آنها احتمالا لیتویننکو را هدف قرار داده، اشاره کرده است. فاش کردن فعالیت‌های سرویس امنیت فدرال روسیه پیش از خروج از کشور، روابط با سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و منتقدان حکومت و خصومت "شخصی" میان لیتویینکو و پوتین از جمله این دلایل است.