به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۰
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۹۹۴۲۷
يك استاد حقوق در گفتگوی ویژه خبری سیما:

جایگاه قانونی «عدم احراز صلاحیت» کجاست؟

گروه سیاسی: چگونگی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور 2 حقوقدان موافق و مخالف رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس در گفتگوی ویژه خبری شبکه سیما بررسی شد.
جایگاه قانونی «عدم احراز صلاحیت» کجاست؟
یک عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در این برنامه اصل فلسفه احراز صلاحیت برای انتخابات را کار درستی خواند و افزود: در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که کسی بدون هیچگونه نظارتی وارد عرصه انتخابات شود. حجت الاسلام دکتر سیدحسین هاشمی افزود: اصل احراز صلاحیت‌ها در تمام دنیا با محدودیت هایی روبرو است و این محدودیت‌ها برای انتخابات در ایران هم بر اساس قانون اساسی در نظر گرفته شده است. وی با تقسیم بندی شرایط و الزامات احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس به مفاهیم ذهنی و عینی گفت: در حالیکه تعداد زیادی از نامزدها احراز صلاحیت نشده اند و آنان در زمره عدم احراز صلاحیت شده ها معرفی شده اند که این سؤال مطرح است که جایگاه قانونی این اقدام کجاست؟

این حقوقدان افزود: انتخابات حداکثری کاندیداهای حداکثر می خواهد و این اقدام شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت شدگان را در زمره غیرصالحان معرفی کرده است. هاشمی گفت: این در حالیست که قانونگذار به شورای نگهبان تکلیف کرده است که صرفا اعلام کند نامزد انتخابات صلاحیت دارد یا ندارد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر اساس قانون کسی که رد صلاحیت می شود به دلایل مشخص این مسئله به او اعلام می شود و نمی توانیم عده ای را به علت عدم احراز صلاحیت از نامزدی بازداریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، نامزدی در انتخابات را از نظر حقوقی یک حق دانست و افزود: در حالی که اصل را باید بر برائت و حق برخورداری از حقوق اجتماعی بدانیم کسانی را که در زمره عدم احراز صلاحیت ها قرار گرفته اند هم باید در صف تأیید صلاحیت شده ها در نظر گرفته شود. هاشمی این سؤال را مطرح کرد که وقتی شورای نگهبان از نهادهای امنیتی و قضائی استعلام می گیرد آیا درست است که نامزدها را در زمره عدم احراز صلاحیت ها اعلام کند؟

هاشمی تصریح کرد: چون بحث برداشت ذهنی است باید عدم احراز صلاحیت ها را هم به نفع نامزدهای انتخابات احراز کرد و نه به ضرر آنها. این حقوقدان افزود: حق برخورداری از حقوق شهروندی از جمله حقوق مردم است و محرومیت از حقوق اولیه نیاز به اثبات ندارد. هاشمی گفت: یکی از خلأ های قانونی این است که نهادی را که نامزدهای ردصلاحیت شده می توانند به آن اعتراض کنند نباید نهادی باشد که زیر نظر هیئت های نظارت است بلکه باید نهادی مستقل به این اعتراض ها رسیدگی کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، شورای نگهبان نباید برای احراز صلاحیت ها تحقیق محلی کند و نباید در این زمینه سلیقه ای رفتار شود. وی افزود: مرجع تأیید صلاحیت ها در تجدید نظر نباید در جایی باشد که خودش مراجع احراز صلاحیت ها را منصوب کرده است. این حقوقدان با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه سنگینی بر بررسی تطبیق قوانین مجلس با قانون اساسی و شرع دارد و اعضای آن به شدت مشغول هستند گفت: به نظر من پیش بینی های اجرایی شورای نگهبان در اندازه ای نیست که هر سال یک انتخابات برگزار کند و به همین خاطر تعداد زیادی از نامزدها را به عنوان عدم احراز صلاحیت اعلام کردند. هاشمی این مشکل را ریشه ای دانست و افزود: این مسئله باید به نهاد مستقل دیگری واگذار شود که کار خاصی ندارد.

محمد بهادری جهرمی حقوقدان در این برنامه در حمایت از ردصلاحیت ها و عدم احراز صلاحیت ها با بیان اینکه تصدی سمت های عمومی بر اساس قانون اساسی موکول به داشتن شرایط خاصی است گفت: عمل به قانون یعنی احراز کردن صلاحیت نامزدها بر اساس شرایطی که در قانون اساسی ذکر شده است. وی با بیان اینکه قانونگذار هفت شرط ایجابی و سلبی را برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته است افزود: مجریان و ناظران مکلفند صلاحیت نامزدها را بر اساس این شرایط احراز کنند.

این حقوقدان گفت: عدم احراز صلاحیت را به معنای رد صلاحیت نامزدها نمی دانم بلکه این مسئله به معنای آن است که صلاحیت ها در برخی نامزدها احراز نشده است. بهادری جهرمی افزود: وقتی متن قانون شرایطی به صراحیت اعلام کرده است مجری و ناظر حق ندارند بگویند شرایط نامزدی را احراز نکرده اند اما به آنها اجازه دهند تا به جمع نامزدها اضافه شوند. وی گفت: قانون برای مراحل مختلف انتخابات مهلت و زمان مشخصی انتخاب کرده و مجریان و ناظران باید در چارچوب زمان مشخص شده تکالیف خود را انجام دهند.

این حقوقدان با بیان اینکه نقصی در قانون وجود ندارد افزود: همه چیز در انتخابات بر اساس قانون اساسی است که تصریح شده شرایط تصدی در مناصب خاص برای حکومت صالحان باید در نظر گرفته شود. بهادری جهرمی افزود: مجریان و ناظران کسانی را که احراز صلاحیت نکرده اند باید به نفع مردم تفسیر کنند و آنان را در زمره عدم احراز صلاحیت ها در نظر بگیرند و اعلام کنند! این استاد دانشگاه افزود: استعلام در مراجع امنیتی و قضائی برای شرایط سلبی است و اگر بر این استعلام ها مسئله خاصی گزارش نشد به معنای تأیید شرایط ایجابی نامزدها نیست. وی در پاسخ به سئوال حجت الاسلام هاشمی که چندین بار از وی پرسید آیا اثرات تبعی و حقوقی این «عدم احراز صلاحیت‌ها» تفاوتی با ردصلاحیت شده‌ها (که همان محرومیت آنان از یک حق شهروندی است)، پاسخ روشنی نداد و با بیان اینکه تکالیف دولت و مردم بر اساس قانون در برگزاری انتخابات به طور شفاف مشخص شده است گفت: مجریان و ناظران در بررسی صلاحیت ها مکلفند به کسانی اجازه دهند که وارد گردونه انتخابات شوند که مشخص شود آنان به شرایط اعلام شده پایبند هستند و آن شرایط را دارند. حق تصدی مناصب خاص مختص همگان نیست و صرفاً‌ مخصوص کسانی است که شرایط لازم را داشته باشند و مهم این است که شرایط منصفانه و غیرعادلانه نباشد.

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۳:۳۸
برنامه را من دیدم، طرف هاشمی یک جوان بود که فقط از بحث فرار می کرد و حرف خودشو تکرار می کرد. هاشمی کاملا حقوقی بحث کرد (329400)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۷:۳۰
شماکه میگین تلویزیون ایران نگاه نمیکنیم!
قسم میخورم بالای 90درصدمردم ایران تلویزیون ایران راتماشامیکنند.
این یه آمارخطرناک برای شماست.
حالاهی مقاله بنویسین...چرامردم ایران تلویزیون نگاه نمیکنند؟؟!! (329421)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۸:۳۷
هی میگفت مناصب حکومتی دست صالحان باشد. انگار ما از مریخ اومدیم و اینهمه فساد رو که از قضا ناشی از همین رد صلاحیت نخبگان هست، ندیدیم. جولان رحیمی ها.... خاموشی در برابر فسادهای گسترده دولت قبل... (329427)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۲۰:۲۸
در هیچ کشوری نامزذها این گونه انتخابات نمی شوند. آقایان می گویند به کسانی رای بدهید که کاملا بما ایمان دارند!! آنها می گویند، اگر کسی کاملا بما ایمان ندارد نباید نامزد لنتخابات شود. پس در انتخابات را ببندند تا هزینه آنهم به ملت تحمیل نشود. ملت در پی تغییر در نگرش ماجراجویانه کنونی است و بدنبال آرامش و مصالحه با جهان است. پس باید اجازه به حضور اینگونه نمایندگان داده شود. اگر انتخابات بر این منوال مهندسی شود ملت در قلبهایشان انتخابات واقعی را خواهند کرد و به مجلس آتی بی اعتماد خواهند شد. (329441)
سعید1
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۰۱:۰۲
ببین دوست گرامی ایراد از حکومت ها نیست.هیچوقت نبوده،ایراد از ملت است.35 سال است انتخابات برگزار می کنند نباید بگویند که این راهش نیست؟نباید به این تشخیص رسیده باشند که مملکت حزب می خواهد وباید باشگاهی به مردم توصیه کند به که رای بدهند؟با مردم صحبت کن می بینی که همه بی تفاوتند نسبت به این مساله مهم حتی تحصیل کرده ها!اصلا نمی دانند حزب چیست! (329458)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۴:۴۰
عدم احراز صلاحیت یعنی چون ما وقت نداشتیم شما نمیتونی کاندیدای مجلس شی ..................!! (329403)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۴:۴۶
برای بنده همه از یک طرف آقای علی مطهری از یک طرف واقعا حای بسی تاسف است فردی که اینقدر به نظام و ولایت و رهبری معظم التزام داشته باشد بعد از سوی شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شود
انشالله فرمایشات این آقایان که از استاید برجسته هستند مورد توجه شورای محترم نگهبان قرار گیرد
انصافا با اینکه بنده به آقای مطهری رای نداده ام اما بعنوان وکیل واقعی مردم در این دوره خودشان را معرفی کرد امیدوارم تایید شوند و با رای بالا به مجلس بروند حتی ایشان به مراتب لیاقت ریاست مجلس را از همه بیشتر دارد (329404)
محمد
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۵:۴۲
دوست عزیز فقط نگوییم مطهری بلکه بگوییم امثال مطهری ها چون صحبت از رد صلاحیت یکنفر وده نفر نیست (329412)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۵:۱۸
شاید بیش از نود درصد رد صلاحیت شدگان اصلاح طلبان جزو تحصیلکرده ترین کارامدترین افرادی بودند که که میشد درصورت احراز صلاحیت و رای اوردن شان وحظورشون در مجلس منشا خیر وبرکت فراوانی برای کشوردردوران پسا برجام شوند حظورافراد با تخصص کم وعدم تحصیلات ودانش کافی باعث میشه دولت در پیشبرد اهداف برنامه های اقتصادی با مشکل روبرو بشه امروز مشخص شده که بدون دانش اگاهی تخصص لازم نمیشه درپیشبردبرنامه ها و اهداف به پیشرفت ونتیجه لازم رسید (329408)
محمد
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۵:۴۵
دوست عزیز حرف شما کاملا منطقی واین همان صحبت رئیس جمهور عزیزمان هست که گفتند اگر مبنا صرف عبادت بود قنبر هم میبایست استاندار شود در ضمن حضور ص است (329413)
دنیای باحالیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۷:۳۲
اصولگراهااگه رای نیاوردن بریزن توخیابونا!!!
چطورشمامیتونین سطل آشغال واتوبوس آتیش بزنین.خوب این حقم به مابدین!!! (329422)
سامان از ارومیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۵:۴۷
خب شورای نگهبان اسامی رو هم تو برگه ها ی رای تایب کنن فقط بریم انگشت بزنیم یا اگه دوست داشتن خودشون هم بجا مردم انگشت بزنن.... (329414)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۵:۵۶
من هم اين برنامه ديدم آقاي بهادري دائم از احراز صلاحيت حرف مي زد كه قانون اساسي و قوانين مجلس بر انتخاب صالحان تأكيد مي كرد لذا اين سوال مطرح مي شود مگر اين مردم نبودند قانون اساسي را تأييد كردند خون مردم بالتبع از اعضاي شوراي نگهبان اولاتر هستند كه صالح و ناصالح تشخيص دهند چرا كه مردم خود ذي شعور هستند و اگر مردم صاحب شعور ندانيم پس آن قوانين و نمايندگان نيز معتبر نيستند. (329415)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۷:۲۵
همچین رویدادی از قبل هم قابل پیش بینی بوده و دوره های قبل با شدت کم و زیاد رد صلاحیت ها وجود داشته است. ولی در همین شرایط هم با توجه به وجود کاندیداهای کمتر شناخته شده ولی دارای مشی اعتدالی و اصلاح طلبانه می توان مجلسی قوی ساخت. به شرط آنکه سران اصلاحات و بزرگانی که مورد قبول ملت هستند به مانند روزهای اخر انتخابات ریاست جمهوری طی بیانیه ها و ویدیو هایی همگی از یک لیست واحد برای تمام شهرستانها حمایت خود را اعلام کنند. قطعا ملت به اعتبار آنها به آن لیست رای خواهند داد. (329419)
ناظر
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۸:۴۹
بنده هم این برنامه را دیدم با وجودی که واقعا آقای رنجبران بارهها و بارها ثابت کرده که مجری بی طرفی نیست ودر این بر نامه هم دایما به کمک بهادری می امد اما باز در مقابل استدلال های محکم دکتر هاشمی می ماندند ومن با توجه به سن کم آقای بهادری فکر می کنم ایشان باید برود از بزرگان وکسانی که قبل از انقلاب جضور داشتند سوال کند که مردم و امام خمینی ره برای چه انقلاب کردند. (329429)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۸:۵۱
من برنامه را دیدیم یک چیزی جلب توجه می کرد به مجری برنامه دائما دست به گوشش می برد تا از اتاق فکر دستور می گرفت حرفهای اقای مفیدی را قطع می کرد ومیدان را به بهادری می داد البته اقای بهادری حرف منطقی نمی زد و اقای مفیدی با ادله صحبت می کرد (329430)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۱۹:۵۴
درود بر دکتر هاشمی.بنده در مقطع کارشناسی ارشد جزا در دانشگاه مفید چندین واحد درسی را با ایشان گذرانیدم. حق و الانصاف استاد مبرز و صاحب نظری در علم حقوق هستند. و البته شخصیت منتقد و اصلاح طلبی دارند. (329437)
مهربان توسی
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۲۰:۱۱
کاش در انتخابات جا برای اصلاحات و اعتدالیون هم بود (329438)
اکباتان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۲۲:۵۶
بهادری فقط چیزی را تکرار می کرد که به او تکلیف کرده بودند لذا نمی توانست پاسخ سوال دکتر هاشمی را بدهد. اینکه من نمی توانم صلاحیت کاندیدی را احراز کنم پس او باید عین کسانی که عدم صلاحیت دارند از حق خود محروم شود اشتباه است آقای هاشمی به وضوح بطلان نظر بهادری را نشان داد.
موضوع بعدی کاندیدا شدن اعضای شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان است بعد همین اعضا باید صلاحیت رقبای خود را تأیید یا رد کنند!
در ضمن تشخیص و انتخاب را مردم باید انجام دهند نه هیأت های نظارت (329451)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۲۳:۳۴
....نظارت استصوابی که بعد از رحلت حضرت امام توسط شورای محترم نگهبان در انتخابات اعمال شده ا.....و دقیقا به همین دلیل است که بعد از حضرت امام همیشه انتخابات با چالشها و تنش هایی همراه بوده است.لذا بنظر میاد بهترین راه کار این باشد که با مواجهه حقوقی نظارت استصوابی بطور گسترده نقد شود ..... (329453)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ۲۳:۴۱
انشاال.. نتیجه رد صلاحیتها 27 بهمن مشخص میشه تاآنهایی که مجددا مقبول افتاده اند فرصت نکنند تبلیغات کرده تا بعد از انتخابات بگیم دیدی نتونستی رای بیاری ... (329454)