به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۹۹۴۴۶
اولتیماتوم بنا به چهره های شاخص:

هیچ کس خود را المپیکی نداند

گروه ورزشی: سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با بیان این که هیچ کشتی‌گیری نمی‌تواند بابت حضور در رقابت‌های المپیک مطمئن باشد گفت: همه نفرات باید به نوعی از کانال انتخابی عبور کنند و دست از تلاش برندارند تا در نهایت به عنوان نماینده ایران در المپیک معرفی شوند.
هیچ کس خود را المپیکی نداند

محمد بنا درباره اعزام تیم‌های کشتی فرنگی ایران به دو تورنمنت زومباتلی مجارستان و وهبی امره ترکیه اظهار کرد: این نفرات خیلی وقت است که در اردوهای تیم ملی حضور دارند و نفراتی مثل حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در مسابقه شرکت نکرده‌اند. بنابراین از آنجا که سطح رقابت‌های زومباتلی از نظر کیفی خوب است، تصمیم گرفتم آن‌ها را به این تورنمنت اعزام کنم. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به اینکه برخی به غلط می‌خواهند این گونه القا کنند که ترکیب اصلی کشتی فرنگی در المپیک از هم‌اینک مشخص شده است، گفت: این موضوع کاملا غلط است. حتی نفرات شاخص تیم ملی و نفراتی مانند رضایی، عبدولی و اخلاقی که سهمیه المپیک گرفتند هم هنوز مشخص نیست که در ترکیب کشتی فرنگی ایران حتما حضور داشته باشند. هیچ کشتی‌گیری حضورش در المپیک قطعی نیست و همه باید تلاش کنند تا خود را به شرایطی برسانند که ضمن کسب موفقیت در مسابقه‌های مختلف، اطمینان کادر فنی را جلب کنند. ما فرآیند انتخابی داریم و کشتی‌گیران باید از فیلترهای مورد نظر کادر فنی با موفقیت عبور کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: کشتی‌گیران به رقابت‌های مختلف اعزام می‌شوند تا در نهایت با بررسی کامل و دقیق وضعیت آن‌ها نسبت به انتخاب ترکیب نهایی تیم ملی اقدام شود. مثلا مهدی زیدوند در تورنمنت جایزه بزرگ آذربایجان مدال طلا گرفت و عملکرد بسیار خوبی داشت اما در جام باشگاه‌های جهان مقابل گرایی بازنده شد. از آن طرف در جام تختی پیروز بود و گرایی در این رقابت‌ها به علی ارسلان باخت. امید نوروزی قرار است آْخر اسفند به مسابقه‌های کسب سهمیه المپیک در قزاقستان اعزام شود. تازه باید ببینیم او می‌تواند سهمیه بگیرد یا نه. ما نمی‌توانیم به راحتی در همین وزن 66 کیلوگرم به راحتی از نام مهدی زیدوند عبور کنیم.

 

بنا افزود: یا در همین وزن 85 کیلوگرم ما 4 مهره بسیار خوب داریم که نمی‌توان از هیچ کدام از آن‌ها به راحتی گذشت. مگر در وزن 98 کیلوگرم تنها قاسم رضایی است که مد نظر تیم ملی است؟ علیاری هم روز به روز بهتر می‌شود و عملکرد خوبی داشته است. بنابراین همه نفرات حاضر در اردو شانس دارند تا در المپیک به عنوان نماینده ایران حاضر باشند. اگر رقابت میان کشتی‌گیران نباشد، هیچ کشتی‌گیری حرکت نمی‌کند و من در نهایت به کشتی‌گیری اطمینان پیدا می‌کنم که بتواند در مسابقه‌های مختلف و در تمرین‌ها رضایتم را جلب کند.

 

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت ملاک انتخاب نفرات نهایی حاضر در المپیک مسابقه‌های مرحله نهایی انتخابی تیم ملی خواهد بود یا خیر گفت: اصل، قانون است و ما نیز به قانون پایبند هستیم. قانون می‌گوید یکی از اصول برای انتخاب نفرات نهایی تیم ملی، مسابقه‌های مرحله نهایی انتخابی است اما همین قانون می‌گوید فقط مرحله نهایی انتخابی ملاک نیست و در این باره دست کادر فنی را باز می‌گذارد تا با توجه به شرایط کشتی‌گیران نسبت به انتخاب نفرات نهایی اقدام کند.

 

وی خاطرنشان کرد: مثلا سال گذشته قاسمی در وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقه‌های انتخابی تیم ملی عنوان اول را به دست آورد اما باز هم کادر فنی از آنجایی که شناخت چندانی از او نداشت، وی را به تورنمنت خارجی فرستاد و او توانست در آنجا با کسب عنوان قهرمانی، جواز حضور در مسابقه‌های جهانی را به دست بیاورد و یا اینکه علیاری در مسابقه‌های انتخابی کشتی فرنگی، در یک کشتی مقابل قاسم رضایی پیروز شد اما باز هم این موضوع ملاک کادر فنی نبود اما باز پس از این مسابقه‌ها کادر فنی او و رضایی را به تورنمنت لهستان فرستاد که در آن مسابقه‌ها علیاری باخت و رضایی با کسب عنوان قهرمانی جواز حضور در مسابقه‌های جهانی را به دست آورد. بنابراین همه کشتی‌گیران باید بدانند که حضورشان در المپیک قطعی نیست و باید تا آخرین لحظه دست از تلاش برندارند.

 

بنا درباره وضعیت بشیر باباجان‌زاده در سنگین وزن و اینکه آیا در نهایت این کشتی‌گیر به مسابقه‌های کسب سهمیه اعزام می‌شود یا خیر گفت: آبروی کشتی فرنگی برای من از همه چیز مهم‌تر است و در این راه از اصول خود کوتاه نمی‌آیم. اگر باباجان‌زاده شرایطی را که کادر فنی تیم ملی مد نظر دارد نتواند داشته باشد، مطمئنا مهدی‌زاده جایگزین او خواهد شد. البته بشیر در این مدت بهتر شده و روز به روز در حال پیشرفت است اما باز هم باید نحوه عملکرد او را در تورنمنت مجارستان مشاهده کنم. از سوی دیگر نیز مهدی‌زاده در تورنمنت وهبی امره ترکیه مورد نظارت خواهد بود تا در نهایت بهترین تصمیم را بگیریم. ما تا 28 اسفندماه فرصت داریم تا اسم نفرات اعزامی به مسابقه‌ کسب سهمیه قزاقستان را اعلام کنیم و هنوز حضور باباجان‌زاده در این مسابقه‌ها قطعی نیست.

 

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه برخی معتقدند فرنگی‌کاران در مسابقه‌های زیادی حضور پیدا می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث آسیب به آن‌ها شود گفت: حضور کشتی‌گیران در برخی مسابقه‌ها مانند قهرمانی کشور یا مسابقه‌های جام باشگاه‌های جهان به خاطر مسائل مالی بود و من به این دلیل که به کشتی‌گیران از لحاظ مسائل مالی کمک شود، به حضورشان در این مسابقه‌ها کمک کردم. مثلا علیاری اخیرا مصاحبه کرده و گفته هر کجا که بنا امر کرده کشتی گرفتم. مگر من گفتم که او در جام باشگاه‌های جهانی کشتی بگیرد؟ بلکه به خاطر اینکه از لحاظ مالی به او کمک شود، با حضورش در این مسابقه‌ها موافقت کردم. او تاکنون فقط در مسابقه جایزه بزرگ باکو به خواسته من حضور پیدا کرده یا مثلا زیدوند اگر در مسابقه‌های باشگاه‌های کشور و جهان کشتی گرفته به خاطر مسائل مالی بوده است. من می‌توانستم به آن‌ها اجازه ندهم اما به خاطر اینکه به آن‌ها کمک کنم با درخواست‌شان موافقت کردم.

 

بنا افزود: حضور در مسابقه‌های داخلی با تورنمنت‌های خارجی بسیار متفاوت است چرا که شرایط حضور در ایران با خارج از کشور کاملا متفاوت است و از نظر کادر فنی نیز این دو موضوع کاملا با هم تفاوت دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا از شورای فنی نخواسته نفراتی مانند سعید عبدولی در جام تختی حاضر نشوند گفت: از آنجا که فقط می‌توانستم نام یک نفر را بدهم از ابتدا قرار بود افرادی که در مسابقه‌های جهانی به مدال رسیدند ، در این رقابت‌ها کشتی نگیرند. به همین دلیل عبدولی از آنجایی که جزو افرادی بود که موفق شده بود در مسابقه‌های جهانی کسب سهمیه کند، باید در این رقابت‌ها به روی تشک می‌رفت. از سوی دیگر چون او آماده بود، دوست داشتم در مسابقه‌های جام تختی حاضر شود تا کشتی‌های او را ببینم. حتی فدراسیون اعلام کرده بود نوروزی هم باید در این رقابت‌ها حاضر شود که در نهایت به خاطر اینکه او باید آخر اسفند برای کسب سهمیه کشتی بگیرد، با عدم حضور او در جام تختی موافقت کردند. اگر شرایط دست من بود، صددرصد نمی‌گذاشتم عبدولی در جام تختی کشتی بگیرد. نه تنها او بلکه از حضور نفراتی مانند علیاری هم جلوگیری می‌کردم.

 

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا همه نفرات در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی حاضر شوند یا خیر گفت: تقریبا همه باید کشتی بگیرند که البته این موضوع در زمان خودش قابل بررسی است و من با رییس فدراسیون و شورای فنی در این رابطه و در زمان مقرر جلسه خواهم گذاشت تا تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم اما باید بگویم همه باید به یک شکلی از کانال انتخابی عبور کنند تا بتوانند در نهایت موفق به پوشیدن دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های المپیک 2016 شوند.

مرجع : ایسنا