به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۹۹۴۶۳

سازمان همکاری اسلامی حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد

گروه بين‌الملل: وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشستی فوق‌العاده حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کردند.
سازمان همکاری اسلامی حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد
سازمان همکاری اسلامی روز جمعه با برگزاری اجلاسی فوق‌العاده، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را محکوم کرد. در این نشست فوق‌العاده که با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو در شهر جده برگزار شد، حاضران با صدور بیانیه‌ای این اقدام را "نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو و وین درباره اماکن سیاسی" توصیف کردند. در این بیانیه‌ی مشترک که در ۱۲ بند تنظیم شد، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا در "امور داخلی دیگر کشورهای عضو" مداخله نکند و دست از "حمایت از تروریسم" بردارد. این بیانیه همچنین از ایران به ‌دلیل انتشار "بیانیه‌های تحریک‌آمیز" درباره‌ی احکام قضائی صادره در عربستان، انتقاد کرد و این اقدام ایران را "مردود و محکوم" دانست.

بیانیه‌ی سازمان همکاری‌ اسلامی هشدار داد که ادامه‌ی وضعیت فعلی "آثار ویران‌گر و جدی" برای منطقه و صلحی شکننده در خاورمیانه به‌بار خواهد آورد. این نهاد ایران را متهم کرد که با "انگیزه‌های فرقه‌گرایانه" دست به اقداماتی همچون حمله به سفارت عربستان می‌زند. وزاری امور خارجه‌ی ۵۷ کشور عضو این سازمان در این بیانیه خواستار شدند که سازمان ملل متحد نیز اقدام ایران را با جدیت محکوم کند.

انتقاد نماینده ایران

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت کرده بود. عراقچی بار دیگر در این نشست با محکوم کردن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران، تاکید کرد که ایران مسببین این حمله را شناسایی و مجازات خواهد کرد. معاون وزیر خارجه‌ی ایران از سازمان همکاری اسلامی انتقاد کرد که درباره‌ی بسیاری از موارد "تروریسم، فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی" ساکت است، اما برای حادثه حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران جلسه‌ی فوق‌العاده برگزار می‌کند.

او تاکید کرد:«حال آن‌که همه ما علل و ریشه‌های این مشکلات را می‌دانیم و به نقش برخی کشورهای خاص در ایجاد آن واقفیم.» مقامات رسمی ایران تاکنون بارها عربستان سعودی را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به حمایت از تروریسم و کمک به شکل‌گیری و تامین مالی برخی گروه‌های تروریستی در خاورمیانه متهم کرده‌اند. به گزارش ایسنا عراقچی همچنین گفت: «دولت فلسطین بیش از یک سال است که خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌ اسلامی برای بررسی حملات رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی شده است اما هنوز به این درخواست اهمیتی داده نشده است.»

عراقچی با تاکید بر این‌ که سیاست جمهوری اسلامی ایران "کاهش تنش با همسایگان" و "تقویت وحدت اسلامی" است، ابراز تاسف کرد که "برخی کشورها" به‌ جای این رویه، "خط تقابل" را برگزیدند. اشاره عراقچی به عربستان سعودی است. هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس جده، بیانیه‌ی صادرشده از سوی اعضا را رد کرده و گفته که این بیانیه "هیچ ارتباطی" با دولت ایران ندارد. هیات نمایندگی لبنان نیز حاضر به امضای این بیانیه نشده است و الجزایر نیز به برخی از بندهای بیانیه انتقاداتی دارد.
مرجع : دويچه وله