به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : ۹۹۵۷۹
جراح مدعی پیوند سر انسان در 2017 اعلام کرد

انجام نخستین پیوند سر به میمون‌

گروه علمی:یک جراح ایتالیایی اخیرا در برنامه جنجال‌برانگیز خود برای پیوند سر انسان، مدعی شد که توانسته این جراحی را با موفقیت بر روی موش‌ها و یک میمون انجام دهد.
انجام نخستین پیوند سر به میمون‌
سرجیو کاناورو از گروه مدلاسیون عصبی پیشرفته تورین در ایتالیا ابتدا در سال 2013 به فکر این عمل جراحی افتاد. وی سپس در ماه سپتامبر 2015 از یک داوطلب جوان برای این عمل خبر داد.
 والری اسپیریدونوف 30 ساله از یک شرایط ژنتیکی از بین برنده عضلات موسوم به بیماری وردنیگ هوفمان رنج می‌برد.  برای این عمل جراحی خوفناک، بدن اسپیریدونوف و اهداکننده او باید تا دمای بسیار پایین سرد شده و سپس گردن و نخاع با یک چاقوی بسیار تیز به منظور کاهش آسیب به بافت‌ها بریده شود.
 
سر اسپیریدونوف پس از شست‌وشو با ماده‌ای شیمیایی موسوم به گلیکول پلی‌اتیلین که فشار سلول عصبی را حفظ می‌کند، بر روی بدن اهداکننده گذاشته می‌شود.  کاناورو مدعی است از شیوه‌های دیگر مانند تحریک نخاع و بهره‌گیری از دستگاه فشار منفی برای ایجاد خلاء به منظور تشویق عصب سر برای اتصال به عصبهای درون نخاع اهداکننده در جهت ارتقای بهبودی استفاده خواهد کرد.  در کل این فرآیند، بیمار در حالت کمای ناشی از دارو برای چهار ماه باقی خواهد ماند تا ترمیم انجام شود.
 
کاناورو برای نمایش امکان‌پذیر بودن این فرآیند، آن را بر روی اجساد، موش‌ها و یک میمون انجام داده است. وی مدعی است در عمل جراحی میمون، سر تا منفی 15 درجه سانتیگراد سرد شده و این که حیوان بدون آسیب عصبی زنده مانده است. البته این میمون 20 ساعت بعد به دلایل اخلاقی کشته شد.  تاکنون هیچ یک از کارهای کاناورو از جمله جراحی وی بر روی موش‌ها و میمون در مجلات ثبت نشده است.
 
وی از اقدام برای چاپ هفت مقاله در مجلات Surgery و CNS Neuroscience & Therapeutics در چند ماه آینده خبر داده است.  کاناورو که قصد دارد نخستین پیوند سر انسان را در سال 2017 عملی سازد، مدعی است که این کار را برای کمک به افراد کاملا معلول ادامه خواهد داد.
مرجع : ایسنا